شهادت حضرت زهرا

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] واقعه شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) نه تنها از مسلّمات منابع معتبر شیعه است، بلکه معتبرترین کتاب های اهل سنت بر این مصیبت شاهدند. صحیح بخاری - معتبرترین کتاب، پس از قرآن در نزد اهل سنت - طلیعه این مصیبت را از قول ابن عباس در ضمن حدیثی چنین توصیف می کند «الرزیّة کلّ الزریّة» مصیبت آن مصیبتی که بر هر مصیبتی برتری دارد، بلکه آن مصیبتی که همه مصائب را در بر می گیرد، زمینه سازی برای این مصیبت عظمی بود. نسبت هذیان و... به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) «غلبه الوجع» برای جلوگیری تاکید بیشتر بر سفارشات آن حضرت درباره شهید این مصیبت و... بود. و با جمله «عندنا کتاب اللَّه حسبنا» کتاب را از عترت جدا کرده و زمینه «الرّزیّة کلّ الرّزیّة» را فراهم کردند.
ابن عباس می گوید: چون بیماری رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) شدید گردید، فرمود: چیزی بیاورید تا بر آن برای شما نوشته ای بنویسم که بعد از آن گمراه نشوید. عمر گفت: بر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بیماری چیره گردیده، کتاب خدا در دست ماست ما را بس است، پس اختلاف کردند و جنجال بالا گرفت. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمود: از نزد من بر خیزید درگیری در حضور من سزاوار نیست. پس ابن عباس بیرون رفت و می گفت: مصیبت، تمام مصیبت آنگاه رخ داد که بین پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و نوشتارش حائل گردیدند.«عن ابن عباس قال: لمّا اشتدّ بالنّبیّ (صلی الله علیه و آله وسلّم) وجعه، قال: ائتونی بکتاب اکتب لکم کتاباً لاتضلّوا بعده، قال عمر: انّ النّبیّ (صلی الله علیه و آله وسلّم) غلبه الوجع وعندنا کتاب اللَّه حسبنا، فاختلفوا وکثر الغلط، قال: قوموا عنّی ولاینبغی عندی التنازع، فخرج ابن عباس یقول: انّ الرزیّة کلّ الرزیّة ماحال بین رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله وسلّم) وبین کتابه.»
بخاری، محمد بن إسماعیل، صحیح بخاری، ج۱، ص۳۴.
شاید آنانکه کلام ابن عباس را می شنیدند که می گوید: «الرّزیّة کلّ الرّزیّة» وای مصیبت جامع، حیران و آشفته خاطر بودند که یعنی چه؟! ابن عباس چه می گوید؟! امّا پس از چند روز انگشت شمار نسبت دهنده هذیان و یاوه گویی به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) کلام دیگری گفت: به خدا قسم خانه را با شما آتش می زنم. این ماجرا در منابع فراوانی از اهل سنت آمده که فقط به چند نمونه آن اشاره می شود.
← ابن ابی شیبه
روشن است زنی که در اثر تهدید به احراق بیت و آتش زدن خانه اش و سقط جنینش و... مریض گردد و مرض او در زمان کوتاهی منجر به فوت وی شود، این فوت شرعاً و عرفاً و عقلاً قتل و شهادت محسوب می گردد، و به عامل جنایت مستند می باشد، و نیازی به دلیل دیگری ندارد. از اینرو است که ائمه معصومین: و اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) مادر خود را شهید می خواندند. چنانکه حضرت موسی بن جعفر (علیه السّلام) فرمود: «انّ فاطمة (سلام الله علیها) صدیقة شهیدة».
کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۱، ص۴۵۸، ح ۲.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس