شهید اول محمد بن مکی

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] شمس الدین، محمد بن مکی جبل عاملی، معروف به شهید اول که از علماء و محققان سرشناس تشیع، در جبل عامل، در جنوب لبنان می باشد، در سال 734ق، به دنیا آمد. پدرش، جمال الدین نیز از دانشمندان بزرگ زمان خود بوده است.
ایشان، دوران کودکی را در زادگاهش سپری نمود و در این ایام از محضر پدر استفاده های علمی برد و مقدمات علوم دینی و فقه را آموخت. هم چنین ریاضی را نیز نزد عموی پدرش، شیخ اسدالدین جزینی فراگرفت.
وقتی به سن شانزده سالگی رسید، برای تکمیل دانش و استفاده از اساتید نامور شیعه، به عراق هجرت کرد و وارد شهر حله شد. وی، پنج سال در این شهر اقامت کرد و از محضر دانشوران و فقهای آن دیار، استفاده کرد و در سن هفده سالگی، در همین شهر توسط اساتید خود به درجه رفیع اجتهاد و نقل حدیث نایل آمد.
وی، پس از سال ها اقامت در شهر حلّه، در سال 755ق؛ یعنی در سن بیست و یک سالگی، به زادگاهش در جبل عامل بازگشت و بی درنگ در شهر خود مدرسه ای تأسیس کرد که از بقیه مدارس جبل عامل، پیشرفته تر و در تدریس فقه و اصول پیش گام تر بود.
هم چنین ایشان برای کسب علم از دیگر بزرگان و دانشمندان، به دیگر مناطق کشورهای اسلامی سفر کرد، از جمله به کربلا، نجف، بغداد، کوفه، مصر، سوریه، فلسطین و حجاز.

دانشنامه آزاد فارسی

شهید اوّل، محمد بن مکی (جِزِّین ۷۳۴ـ دمشق ۷۸۶ق)
فقیه امامی. اصالتاً اهل نبطیۀ جبل عامل بود. نخستین کس در امامیه که به شهید معروف است. هرگاه شهید به طور مطلق می گویند منظور هموست. رابطه اش با حاکمان هم روزگارش خوب بود. جایگاه اجتماعی مناسبی نیز داشت و همین، حسادتِ عالمان دیگر را برمی انگیخت. چون به ارتداد فردی با نام یالوشی که گرایش های صوفیانه داشت و ادعای نبوت کرده بود فتوا داد، دشمنانی را برای خود فراهم کرد که علیه او هماهنگ عمل می کردند. آنان سیاهه ای ترتیب دادند و فتاوایی را که عالمان اهل سنت آن را موجب ارتداد می دانستند به او نسبت دادند و بر آن گروهی بسیار امضا زدند. در این کار نقش یوسف بن یحیی، از پیروان یالوشی، و قاضی بن جماعه، از عالمان حسدورز، بیشتر از دیگران بود. مثلاً بدو نسبت دادند که شیخین را لعن می کند؛ یا نوشیدن شراب را جایز می داند و سیاهه ای را نزد قاضی صیدا و شام بردند و به تأیید آن ها رساندند. سپس به تأیید قاضی دمشق (عباد بن جماعه) رساندند. او که شافعی بود، فرمان داد که شهید از آرای خود توبه کند؛ اما شهید نپذیرفت و همۀ آن آرا را انکار کرد. سرانجام قاضی برهان الدین مالکی فرمان داد که او را به دار آویزند، سپس سنگباران کنند و بسوزانند و چنین نیز کردند. از نظر علمی، شهید، بسیار برجسته و جامع معقول و منقول بود. برای تحصیل علم به حله، کربلا، بغداد، مکه، مدینه، شام و بیت المقدس سفر کرد. از استادان او می توان از پدرش جمال الدین مکی، فخرالمحققین (پسر علامۀ حلی)، عمیدالدین و ضیاء الدین حسینی اعرجی، و قطب الدین رازی نام برد. از بیش از ۴۰ تن از عالمان اهل سنت، حدیث روایت می کرد. در امامیه همه یا بیشتر سلسله اجازات روایت به او منتهی می شود. معروف ترین شاگردش فاضل مقداد بود. در فقاهت، اثر مهمی در تحول فقه شیعی داشت. نخستین کس است که فقه شیعه را از آرای فقیهان سنی پیراست و بر آن فروعات ابتکاری بسیار، افزون بر فروعات موجود در فقه اهل سنت اضافه کرد. چون زنان را در تقلید به همسرش، ام علی، و ست المشایخ، دختر فقیه خود ارجاع می داد، می توان گفت که تصدی مرجعیت تقلید را برای زنان جایز می دانست. از آثارش: اللمعة الدمشقیه، الدروس الشرعیه؛ الالفیه؛ البیان؛ ذکری الشیعة؛ غایة المراد فی شرح نکت الارشاد؛ النفلیة؛ القواعد و الفوائد.

پیشنهاد کاربران

بپرس