صاحب معالم

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] کلیدواژه: ابن الشهید الثانی، آثار صاحب معالم، معالم الدین و ملاذ المجتهدین، حسن بن زین الدین، صاحب معالم
حسن بن زین الدین معروف به ابن الشهید الثانی.
ابومنصور حسن بن زین الدین، فرزند شهید ثانی، معروف به صاحب معالم، در سال (959 هـ.ق) در روستای جباع از توابع جبل عامل لبنان به دنیا آمد. پدرش می پنداشت این فرزند زنده نمی ماند؛ زیرا پیش از این چند فرزند خود را از دست داده بود.
ابومنصور در مورد تولد خود می نویسد: «مولد بنده نیازمند به عفو خدای بی نیاز و بخشنده، حسن بن زین الدین بن علی بن احمد بن جمال الدین بن تقی الدین در دهه آخر از ماه مبارک رمضان سال (595 هـ.ق) اتفاق افتاده است.
میرزا عبدالله افندی اصفهانی در مورد تولد ایشان می نویسد: «...صاحب معالم به خط خود می نویسد: پدرم پس از تواریخ منوط به برادرانم چنین نوشته: برادر او ابومنصور حسن ملقب به جمال الدین در آغاز شب جمعه، هفدهم ماه مبارک رمضان سال 959 هجری در حالی متولد شد که خورشید در سوم درجه میزان و برج طالع آن عقرب بوده است».
شهید ثانی به شاگرد، سید علی صائغ علاقه زیادی داشته و پیوسته آرزومند بوده است که خداوند به او فرزندی کرامت فرماید تا تحت نظر او تربیت شود. آرزوی شهید برآورده شد و شیخ حسن تحت تربیت ایشان قرار گرفت.
نسب پدر صاحب معالم (شیخ زین الدین) معروف به شهید ثانی و اجداد بزرگوارش که همگی از دانشوران بوده اند تا «شرف النحاریری» بدین شرح است: «علی بن احمد بن محمد بن علی بن جمال الدین بن تقی الدین بن صالح بن شرف النحاریری الجباعی الشامی».

دانشنامه آزاد فارسی

صاحبِ مَعالِم (جُبَع ۹۵۹ـ ۱۰۱۱ق)
(شهرت جمال الدین ابومنصور حسن بن زین الدین) فقیه، اصولی و ادیب لبنانی، از علمای شیعۀ امامیه و پسر شهید ثانی. تحصیلات خود را در زادگاهش آغاز کرد. آن گاه برای تکمیل دروس به نجف اشرف رفت و به همراه خواهرزاده اش سیّد محمّد صاحب مدارک، تحصیلات خود را به پایان رساند. آن دو در نجف بیش از همه از محضر مقدس اردبیلی بهره جستند و پیرو مکتب فقهی او بودند. او به سبب کتاب معروف امّا ناتمامش معالم الدین و ملاذالمجتهدین به صاحب معالم معروف است. به سبب آن که چند کتاب را یک جا برای تألیف دست می گرفت، اغلب آثار او ناتمام است. از دیگر آثار اوست: منتقی الجمان فی الاحادیث الصحاح و الحسان؛ الاثنی عشریه فی الطهاره و الصلوة؛ مناسک الحج؛ مشکوة القول السدید فی تحقیق معنی الاجتهاد و التقلید؛ التحریرالطاووسی در علم رجال.

پیشنهاد کاربران

بپرس