صحیح بخاری و مسلم در ترازوی نقد

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] ‏صحیح بخاری و مسلم در ترازوی نقد‏‏ ترجمه ای از هیئت تحریریه مرکز حقائق اسلامی از کتاب «الصحیحان فی المیزان» نوشته سید علی حسینی میلانی است. این کتاب در زمان معاصر و در یک جلد به چاپ رسیده است. ناشر متن و ترجمه آن مرکز حقائق اسلامی است.
در متن عربی، قبل از شروع محتوای اصلی کتاب، مقدمه ای با عنوان «کلمة المرکز» از طرف ناشر درباره اهمیت انتشار کتب فکری و اعتقادی برای جامعه کنونی مطرح شده است. این مقدمه در ترجمه نیامده و بجای آن مقدمه ای دیگری با نام «سرآغاز» آمده است که در آن، از شروع و توسعه اسلام، تکمیل دین در روز غدیر و ناامید شدن کفار سخن به میان آمده است. در ادامه به بستن دروازه علم (اشاره به حدیث معروف انا مدینه العلم و علی بابها) و سرگردانی مردم با توطئه از پیش تعیین شده، اشاره شده است. سپس نام عالمان و بزرگانی به میان آمده است که در طول تاریخ و در هر برهه ای از زمان، به نوعی جلوه نموده و حقایق، دودلی ها، شبهه ها و پندارهای واهی شیاطین و دشمنان اسلام را پاسخ داده و حقیقت را با زبان و قلم برای همگان آشکار ساخته اند. در این راستا، نام عالمانی چون شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، خواجه نصیر، علامه حلی، قاضی نورالله، میر حامد حسین، سید شرف الدین، امینی و سید علی میلانی (نویسنده کتاب) ذکر شده است.
ترجمه کتاب به صورت ترجمه معنایی است. مترجم تلاش کرده متنی روان و سلیس و مطابق ادبیات روز ارائه دهد.
سعی مترجم هرچند در امانت داری در برگرداندن مطالب از عربی به فارسی بوده لکن در پاره ای از مطالب، تغییراتی جزئی ایجاد کرده است. از تغییرات ایشان می توان به تغییر یا اضافه کردن عناوین در ترجمه اشاره کرد.
در ابتدای فصل دوم عنوانی با نام «ابراهیم بن عبدالله سعدی و صحیح مسلم » اضافه شده است که در متن عربی موجود نیست. و یا اینکه در همین فصل، ترجمه، دارای یازده عنوان است که در متن عربی آن فقط هشت عنوان قید شده است.
این اختلافات گاه به پاورقی ها نیز سرایت کرده است؛ مترجم در ترجمه «و قال عبدالرحمن بن أبی حاتم: کان أبوزرعة ترک الروایة عنه من أجل ما کان منه فی المحنة...»را به «عبدالرحمان بن ابوحاتم می گوید: ابوزرعه به جهت مسائلی که در جریان روزگار محنت، از بخاری سر زد، از نقل روایات او دست برداشت...»ترجمه نموده و درباره محنت توضیحاتی در پاورقی بدین صورت ارائه داده است: گفتنی است که مسئله «کلام الهی» و مخلوق بودن یا نبودن آن، ذهن دانشمندان اسلامی را در عصر خلفا به خود مشغول ساخت و به سبب آن مشاجرات و اختلافات غم انگیزی در میان مسلمانان رخ داد که در تاریخ از آن به عنوان «محنت خلق قرآن» یاد می شود. ،.

پیشنهاد کاربران

بپرس