طایفه لر سوره میری

پیشنهاد کاربران

آقایان قوم ساز زینی وند شاخه ای از ایل دریک وند بالاگریوه هست وهیچ نسبتی با کلهر ندارد
طایفه زینی وندجزوی ازایل دریکوندهست
اتفاقا بزرگترین طایفه دریکوندهمین زینی وندهست
بخشی ازطایفه سیاه سیاه ( سی سی ) به دلیل اینکه باحکومت وقت درگیربودند به دلیل اینکه مورد تبعید قرار نگیرند خود را زینی وند معرفی کردند و شناسنامه آنها با فامیلی زینی وند صادرشده!
جناب لطفی ممکنه در مورد بخشی از تاریخ ایل سورمیری و کلهر اطلاعاتی را به اشتراک بگذاریم ؟
برخی عزیزان ایلی چون زینی وند را که کلهر و شاعران آن هم در گذشته به این موضوع اشاره کرده اند، از سوره میری میدانند اما خود سوره میری را جدا!!
دره شهر شاعری چون زروان کلهر سوره سوره داشته که همین سور سوری باشد .
...
[مشاهده متن کامل]

کردان کلهر قومی باستانی و بزرگ در کل خاورمیانه است که ایلات باستانی و کهنی در آن هستند از جمله گیلانی که سرمنشاء شیوخ و قبایل کورد و شخصیت بزرگ شیخ عبدالقادر گیلانی و تمام نوادگان آن در جهان است. در قرن هفتم قلعه همدان مقر فرمانروایی سلیمان شاه ایوانی از ایل ایوانی بود که بر بخش بزرگی از آسیای غربی حکومت میکرد و در قرن دهم هم ذوالفقار سلطان ماهیدشتی حاکم زاگرس و عراق بود.
نام کلهر در لرستان قدمتی هزار ساله دارد که هنگام تسلط آل حسنویه کلهر تبار بر لرستان است.
لذا ایلات و طوایف آن نواحی همانند بالاگریو های لرستان انشعاباتی از کلهر بوده اند ، چنانچه در نواحی دیگر کردستان ایلاتی از این دست فروان هستن و ایضا مردمان فراوانی که از این قوم در خاورمیانه پراکنده شده اند که شرحش طولانی است.
�دوه ت سیامنصور، سروین بستیه کلهری دستور� چنین شعری هم نشان میدهد که اصل سیامنصور به کجا میرسیده.
هرکس هم نام فامیلی کلهر را برگزیده نشان از تعلق قومی آن است.
ضمنا به جناب محمد زاده عرض کنم که سیاسا خود یک شاخه مستقل و بزرگ از کلهرها هست که در استان خراسان ایلام و کرمانشاه موجود هستن، از کلمرد که از ریزبند منشعب شده جداست، در دره شهر هم تحت عنوان طایفه � سی � شناخته و از زینی وند ها جدا هستند.

از گفته های عزیزان در مورده ایل سوره میری استفاده کردیم
دوستان عزیز با نظر به متن های که بدست اساتیدی بزرگ و سروران گرانقدر به نگارش در آمده می توان گفت با نظر به دوبرادری که ریشه اصلی هستند اتحادیه ایی از تاثیر گذاران تاریخ باعث بوجود ویا تشکیل این ایل شده و همه سوره میری ها از یک نسل نمی باشند ولی آنها بر اساس ایده و عقیده دور هم جمع شده و شکل گرفته اند ، چون رد یابی ها با اما و اگر هست و با قاطعیت نیست شاید خطاهای در رد یابی باشد که همه این ایل را از یک ریشه آورده اند
...
[مشاهده متن کامل]

سلام والله ما از پیرمردها شنیدیم که زینی وندها از نسل سرخاو هستن وصحبتهای این برادر هم درسته ، چون بعضی سیاه سیاه ها شهرت زینی وند دارن
طایفه زینی وند از قوم لر ساکن در اندیمشک و لرستان
*******
طایفه ی ما با اولاد سرخه عرب نهاوند هیچ نسبتی ندارد

باسلام، اول اینکه سوره میری ایلی کهن بوده وهست طایفه نیست، دوم شناسایی ایل زینی وند: ایل غیور زینی وند از نسل زینی ویرادرش سرخاب ابن علیخان ابن ذوالفقارخان کلهر از ایل سیاسیاه هستند، هم در دره شهر وهم
...
[مشاهده متن کامل]
در کلهور سیاسیاه ها را از کله مرد می دانند لذا ایل سیاسیا منشعب از کله مرد وکله مرد منشعب از سوره سوره وسوره سوره منشعب از ایل بزرگ سوره میری هستند، توضیح اینکه کلاهور کلاوای کلاخان کلا مرد یا کله مرد یکی هستند

با سلام استاد عزیز آقای لطفی کلهرهای گیلانغرب خودشان طوایف گوناگونی مثل روتوند، سیه سیه، علیرضاوندی، شیرگه و . . . را شامل می شود که اصلا ربطی به ما سرخه میریهای گیلانغرب ندارد هرچند الان به خاطر کسب رای
...
[مشاهده متن کامل]
در انتخابات و . . . ما را جزئ از روتوند حساب می کنند ولی در اصل چنین نیست ما هرگز پیشینه و اصالت خود را فراموش نخواهیم کرد و به سرخه بودن خود افتخار می کنیم واز شما خواش میکنم که کلهر را با سرخه ها در شهر گیلانغرب یکی حساب نکنید ممنون

Ahmad Lotfi:
" معرفی مختصر علی اکبر کلهر"
نویسنده: احمد لطفی - مدرس دانشگاه
مقدمه:
کلهر یکی از ایلات غرب کشور است. آنها به خاطر خدماتی که به ساسانیان کرده اند ، و در اواخر قاجار به دلیل رشادتهای رهبر ایل کلهر یعنی داودعلی خان از تیره ی عبدالمحمد صفرلکی ایل شوهان ( سوره میری ) کلهر در ایوان غرب و گیلانغرب و اسلام آباد غرب و نقاطی از کرمانشاه اتحادیه ی ایل کلهر شکل می گیرد. در این اتحادیه ها طوایف همراه کریمخان زند در اثر ستمگری قاجاریه به نقاط گونا گون مهاجرت و تبعید یا در بین طوایف فامیل و آشناهایشان سکنی می گیرند. بطور مقثال سیاهسیاه های حسنوند در اتحادیه کلهرها هستند و یا بالاوندها و پایروندها و حسنوندها و یوسفوندها و کولیوندها را می توان در ان هسته ملاحظه کرد. در خانقین کلهر در اتحادیه ی سوره میری می باشند . البته قرابت دایی و خواهر زادگی بین کلهرها و ساسانی هست . در مقیاس بزرگتر کلهرها راهم مانند خیلی از ایلات غرب کشور در زیر مجموعه ی کلانِ شبانکاره جای می دهند. کلهرهای سیمره بیشتر شان از حواشی اسلام آباد غرب و بخش حُمَیل آمده اند ، قاتل مقتولی در همان حمیل پیش می اید . ابتدا خون بس می کنند اما چون چوپانی از اقوام و دودمان شاه حسین جد کلهرهای سیمره، فلوت زده است. به دودمان آنها اتمام حجت می شود، که باید منطقه را ترک کنید، وگرنه جنگ و در گیری واقع خواهد شد. عره ی کمی به زرانگوش و سیمره می آیند ، جمعی هم به درب گنبد امامزاده شاه محمد ( ع ) می روند. نگارنده چند سال پیش با فرد کلهری در آنجا برخورد کردم که در قیافه گویی شبیه و به اصطلاح فتوکپی شخصی کلهر در منطقه سیمره بودند. شاه حسین و برادرش الیاس و سایر همراهانش کشاورزان ماهری بودند. و اهل تلاش ، در زمان آبادانی قلعه ی زینل کلانتر ، آنها در کنار مغزماری ها که بومیان و یا از اقوام کلانترها بودند، و از جنوب لرستان و طایفه قلاوند به سیمره آمده بو دند، همراه می شوند. آنها مبادرت و مشغول به کار کشاورزی و دامداری می شوند. انچه مسلم است الیاس کلهر به قدری فعال و لایق بوده است که الیاس آباد چمکلان به نام از لحاظ سیاسی و جغرافیای تاریخی ثبت شده است . این مرد بزرگ دارای دختری شایسته ونترس به نام خاور بوده است. از خاور دو پسربه نام شیخ محمد و نورمحمد باقی می ماند. کلهرها از نسل شاه حسین در روستاهای اسلام آباد و جعفر آباد زندگی می کنند و دارای فامیلی های میرزایی و فاضلی و نورعلیوند می باشند. احتمالا" اقوامی هم در زرانگوش داشته باشند که نگارنده در این باره اطلاع دقیقی ندارد. کلهرهای مهاجر با طوایفی مانند هواسعلی و سادات سیمره، و دلفان اباد و سوره میری و معزماری و کولیوند و. . . خویشاوندی برقرار کرده اند.
...
[مشاهده متن کامل]

معرفی خاندان علی اکبر میرزایی کلهر چمکلانی:
علی اکبر میرزایی را باید یکی از طراحان و مهندسان جوی آب کلهر از نهر آب سیکان به طرف مزارع یار آباد و الیاس آباد دانست ، وی گذشته از این تلاش عام المنفعه در ساختن آسیاب به شکل سنتی مهارتی کامل داشت. ایشان در جلگه ی چمکلان و مناطقی از اطراف یار آباد مبادرت به ساختن آسیاب نموده است . آنچه معمرین از جمله حاج نامدار خان امیری می گوید؛ " با وجود این که نوجوان بودم، ولی در احداث جوی آب کلهر ها به علی اکبر میرزایی کلهر کمک کرده ام.
شجره ی علی اکبر میرزایی از نتیج اش محمد جواد میرزایی به شرح زیر است؛
محمدجواد و بابک فرزند مصطفی فرزند مرتضی فرزند علی اکبر فرزند میرزا فرزند شاحسین کلهر مهاجراز منطقه حمیل و ممیل
علی اکبر کلهر در راه اندازی آسیابهای آبی ضمن تبحر خودش نیز در آسیاب ها به مردم خدمت می کردند. وی ساکن روستای جعفر آباد چمکلان بودند . یکی از پسرهایش به نام مرتضی میرزایی در روستای اسلام آباد ( سرپل سیکان ) در بین طایفه کرمشه رحل اقامت بر می گزیند. مرتضی میرزا یی در جوانی با دوستانش از جمله پهلوان رمضا ن مهری الوار و خیرالله بهرامی نژاد و امیدعلی دانیاری و. . . . در خرمشهر و آبادان ضمن کارگری در باشگاه سنتی پهلوانی شرکت می کردند. آنها واقعا" پهلوانانی ارزشمند و شناخته شده بودند روح همه ی آنها شاد باد.
معرفی مختصر چهار پهلوانی که نامبرد شدند، عبارتند از؛
۱ - پهلوان رمضان مهری الوار از تیره ی معاریف، طایفه کرمشه، ایل کولیوند
۲ - پهلوان مرتضی میرزایی از ایل کلهر
۳ - پهلوان خیر الله بهرامی نژاد از تیره خیرالله ( خیرکه ) و طایفه فرخشه و ایل کولیوند
۴ - پهلوان امیدعلی دانیاری از طایفه کارخانه ای و ایل کولیوند
نفر اول از سمت چپ ، که چیزی در دست دارد؛ مرحوم امیدعلی دانیاری ، پدر زن مصطفی میرزایی نوه علی اکبر کلهر
فرزندان علی اکبر میرزایی عبارتند از :
۱ - مرتضی میرزایی
۲ - صید محمد میرزایی
۳ - زری طلا میرزایی ( مادر داراب خان کلانتر )
۴ - شا صنم میرزایی ( مادر همت و شهناز خیری )
شهناز خیری همسر زنده یاد پهلوان امیدعلی حسن بیگی فرزند ملا مصطفی است
شادروان حاج امید علی حسن بیگی داماد شاه صنم میرزایی
فرزندان مرتضی میرزایی:
۱ - مصطفی میرزایی
۲ - آزاد //
۳ - لطف الله //
۴ - رحمت الله //
۵ - اسدالله //
مرحوم مرتضی میرزایی کلهر چند دختر هم دارد.
فرزندان صید محمد:
۱ - مختار میرزایی
۲ - امیر //
۳ - حمیراء //
۴ - کتان //
۵ - حریرا //
فرزندان مصطفی میرزایی کلهر:
۱ - محمد جواد میرزایی
۲ - بابک //
۳ - طاهره //
۴ - مستانه //
۵ - کوثر //
قدر مسلم صید محمد و مرتضی دارای نوه های بیشتری هستند و نگارنده فقط پنج تن از نوه های مرتضی میرزایی رانام برده است.

قوم لک وجود ندارد::ایل لر لک
***
منطقه لرستان بزرگ ( پشتکوه. پیشکوه
. باختران::بختیاران. جنوب همدان )
****

ایلات قوم بزرگ لر شامل::
ایل لک از قوم بزرگ لر
ایل فیلی قوم بزرگ لر
...
[مشاهده متن کامل]

ایل بختیاری قوم بزرگ لر
ایل کی لر*کلهر*قوم بزرگ لر
ایل کرمانج قوم بزرگ لر
ایل ممسنی قوم بزرگ لر
ایل بویر احمد قوم بزرگ لر
ایل لیراوی قوم بزرگ لر
ایل شبانکاره قوم بزرگ لر
ایل سنجابی قوم بزرگ لر
ایل گوران قوم بزرگ لر
. . .
. . .
. . .
. . .
. . .
. .
. .
**
تیره کوچک لر سورمیلی در یک روستای شهر لرنشین
نهاوند زندگی می کنند
***
طایفه ترکاشوند *کاسی*قوم لر بزرگ


" پاسخی به معاندان ایل باستانی سوره میری"
نگارش :احمد لطفی - مدرس دانشگاه

ایل باستانی سوره میری و پراکندگی، و به زعم برخی از نویسندگان مانند جعفر خیتال آن را ایل منقرض شده نامیده است. مرحوم حاج محمد ذوالفقاری مداح اهل بیت، وساکن روستای بابا قاسم نهاوند، همواره در محافل عزاداری برای عظمت و زور و قدرت سوره مهری داد سخن می داد ، و با حسرت از شکست و بیچاره شدن آنها در گذشت ایام ناراحت بودند . هرچند آنها به صورت اقلیت هرکجا مسکن گزیدند ، همواره درایت و ادب و بزرگ منشی خود را نشان داده اند. شاعران پیشکوه و پشتکوه هم ظلمی که بر سوره میری رواداشته به صورت مرثیه و قصیده سروده اند ولی معمرین یک بیت از ان اشعار را به ما رسانده اند که آه و افسوس و دردمندی را دردل خود دارد. جناب هژبری از طایفه صفر لکهای شوهان ( که اصالتا" سوره میری هستند، ) گفته است؛
...
[مشاهده متن کامل]

اگر از سوره مهری نمانده نژاد
که دنیا بُوَد آفتِ خانهِ زاد
بنابراین به ایل ریشه دار سوره میری توهین روانیست.
نگارنده در یک مقاله ای جفای قاجاریه را به زندیه چنین نوشته است؛ " آغا محمدخان و هوادارانش چنان بر زندیه و طوایف همراهش ستم و شدت عمل به خرج دادند ، که خیلی از طوایف زندیه و هوادارانشان به میان آشوری های کردستان عراق رفتند و از ستم آن شاهان بی تدبیر ، برخی حتا مذهب خود را عوض کرده اند، و الان گویش لکی آنها دستخوش تغییر بنیادی شده است . بنابراین اهانت به مردمی که جزو رهبران مذهبی و سیاسی اجتماعی جامعه ی زمان خود بوده اند ستمی آشکار است. حالا لر ها و کردهای ا فراطی چون هویت خود را درخطر می بینند با آنکه ما همواره بر پیوستگی نژادی بین لک ولر وکرد و حتا تا قفقاز و آذری و گیلک و . . . اسرار ورزیده ایم.
پان های دو قوم محترم لر و کرد ، دیدگاهشان اینست که لر لک و کرد لک واقعیت است و غرب کشور براین قیاس تقسیمندی شده است در مبحث ریاضی اگرمسئله را مطالعه کنیم .
لر لک کرد لک =غرب کشور
اگر از لک فاکتور بگیریم
� ( لر کرد ) لک=غرب کشور
بااین حساب جمعیت تاثیر گذار لک خواهد بود که به این دوقوم ، قوام و دوام بخشیده است . اما نگارنده براین باور است هرسه دسته درهم تنیدگی فرهنگی و نژادی دارند و عمود غرب کشور این ایل باستانی است و محوریت و هسته ی طوایف در اتحادیه هایی که شکل گرفته است همانا ساسانیان هستند و یکی از اقطاب مهم ساسانیان سوره مهری است.
آیا منتقدان ماجراجو و افراطی را باید پاسخ گفت؟
از قدیم گفتند ؛ جواب ابلهان خاموشی است به قول مرحوم استاد زرین کوب، آدمهایی که با اهانت و جنجال و ضرب و شتم و سر و صدا و غوغا میخواهند حرف خود را به کرسی بنشانند، چنان آدمها خود را هو می کنند، ( نقل به مضمون )
آنها که حرفی برای گفتن نداشته باشند از لک بودن چهار ستون لرستان وحشت دارند . در این سفر اخیرم به نور آباد و خاوه که شهردار نور آباد از طایفه نورعالی و دکتر رضاییان رئیس شبکه بهداشت از طایفه میر بگ و چند نفر از شاهیوند و کولیوند وجود داشت ، یکی از حضار گفت بنده تعجب می کنم نورعالی ها خیلی زیادند شاید جزو سوره مهری نباشند، و مستقل باشند ، و ما چگونه جزیی از سوره مهری هستیم؟ فردی به نام حاج منوچهر زمانی در پاسخ وی گفت، "فردی از شیراز و گویا شغل مهمی هم داشت که [من ( لطفی ) متوجه شغلش نشدم] گفت آن محقق که مدتی هم در کوهدشت کار کرده بود، گفته است، تحقیق جامع به عمل آورده است، که نورعالی ها اصالتا" سوره میری هستند. "
آن مرد خردمند و میانسال با صراحت در آن جمع با استناد به یک محقق بی طرف چنان فرمایشی کرد.
دلیل دیگر که نباید پاسخ داد چون سخنانی که برمبنای معیار و میزان نیستند ، نباید که پاسخ داد .
سورن ها ولارتها اشکانی و پارت هستند در نزدیک سوره میری ها زندگی کرده اند . ودرتنگه ی "پشته سیآو" طرهان سورن و سوره مهری و آدینه وند باهم زندگی می کنند.
برای اهل خرد ایل باستانی سوره مهری انکار ناپذیر است. راولینسون در سال ۱۸۳۶ میلادی و ده ها سفرنامه و تواریخ محلی مانند ساکی و. مردوخ و. . . . سوره میری را برخی لک وکرد و برخی هم لر می دانند. سوره میری های لشگری خرم آباد، و سوره میری ها ی نهاوند با لهجه لری صحبت می نمایند. وسوره مهری های سیمره و الشتر و خاوه و دلفان و کوهدشت با زبان لکی تکلم می کنند.
امیداست همه ی ما در برادری و وحدت ایران بزرگ که همه ی شاخه ها به یک ساقه تنومند و ریشه ی مشترک برمی گردند، کوشش کنیم. اما برای دستیابی به شناخت دقیقتر، موضوع تحقیق محدود می شود و هر ایل یا کلان ایل و یا طایفه و تیره ای را می توان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند. تا برآیند تحقیقات واقعیات بیشتری را برایمان آشکار نماید. و در کسب هویت وما را تقویت نماید و نسل جوان ما دچار بی هویتی و افسردگی نشوند و بر خود ببالند که جزو پیکره ی ایران بزرگند و در تاریخ کشورشان نشو نما و تاءثیر گذار بوده اند.

طایفه کوچک سوره میری در
کنار طایفه بالاوند زندگی می کند
در منطقه دره اشگفت

یکی از طوایف لر ساکن همدان
***
بعضی این طایفه را از قوم عرب
می دانند
ولی اجداد ما در زبان خود حتی یک لغت عربی نیز بکار نمی برند
***
طایفه لر سوره میری از
قوم برزگ لر
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٤)

بپرس