طراح کیوت

دانشنامه عمومی

طراح کیوتی ( به انگلیسی: Qt Designer ) برنامه ای است برای طراحی فرم های گرافیکی با استفاده از ابزارهای کیوتی. این برنامه همراه نرم افزار پای کیوتی نیز می باشد که برای زبان برنامه نویسی پایتون طراحی شده است.
در اولین گام برنامه طراح کیوتیی را اجرا کنید. برای اینکار در ویندوز از زیر شاخه Qt by Trolltech v۴٫۲٫۳ ( OpenSource ) منوی شروع Designer را اجرا کنید و در لینوکس یا از طریق منو یا از طریق آیکون برنامه در دسکتاپ یا با استفاده از محیط متنی برنامه طراح را اجرا کنید. ما برای این آموزش نسخه ویندوزی را انتخاب کرده ایم. چون کیوتی یک ابزار ذاتی لینوکس می باشد استفاده از کیوتی در لینوکس راحت تر و بسیار شبیه به نوع ویندوزی آن می باشد. برنامه ای شامل قسمت ها و پنجره های مختلف و به صورت جدا ظاهر می گردد. اکثر کاربران تازه کار و نیز ویندوزی با این نحوه چینش پنجره ها مشکل دارند. پس اگر دوست دارید همه پنجره ها به هم چسبیده باشد از منوی Edit سپس User Interface Mode گزینه Docked Window را انتخاب کنید.
در ادامه تک تک پنجره های موجود و موارد استفاده هر یک بیان می شود.
پنجره اصلی طراح کیوتی شامل تمامی موارد و اعمال مورد نیاز برای ایجاد و تغییر فرم ها و پنجره ها می باشد. موارد موجود در جعبه ابزار و نیز تعدادی از منوها و زیر منوها در بخش های بعدی توضیح داده خواهد شد. پنجره اصلی شامل بخشی به نام Widget box یا جعبه اشیا می باشد که تمامی اشیا، عناصر و لایه های تشکیل دهنده یک پنجره و برنامه گرافیکی مانند کلیدها، برچسب ها و جعبه ورود متن و… در آن قرار دارند. هر یک از این عناصر و اشیا را به راحتی می توان کشید و روی فرم مربوطه انداخت ( drag & drop ) . این اشیا در گروهایی بر حسب ویژگی و موارد کاربرد مرتب شده اند که دسترسی به هر یک را آسان تر می کند.
پنجره مهم بعدی Proprty Editor نام دارد. از طریق این پنجره می توانید خصوصیات و صفات هر عنصر و حتی فرمی را به دلخواه تغییر دهید. مواردی چون تغییر نام، رنگ، اندازه، موقعیت و…
طراح کیوتی شامل پنجره های دیگری نیز می باشد که هنگام نوشتن برنامه امکانات بسیار مناسبی را در اختیار قرار می دهند.
Signal/Slot Editor این پنجره امکان مدیریت و ایجاد سیگنال ها و اسلات ها را فراهم می کند. تکنولوژی Signals/Slot یک روش بسیار زیرکانه و کاربردی برای ارتباط عناصر تشکیل دهنده برنامه به هم می باشد. دراین روش یک عنصر سیگنال یا در حقیقت پیغامی را به یک اسلات یا در حقیقت تابعی که وظیفه پاسخگویی به سیگنال مورد نظر دارد ارسال می شود و اسلات مربوطه با توجه با داده های ورودی و اتفاق افتاده عکس العمل نشان می دهد.
عکس طراح کیوتعکس طراح کیوتعکس طراح کیوتعکس طراح کیوتعکس طراح کیوتعکس طراح کیوت
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس