عبدالله بن مسکان

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] عبدالله بن مُسکان (درگذشته قبل از ۱۸۳ق)، معروف به ابن مسکان راوی از امام موسی کاظم(ع) بوده است. وی در کوفه می زیست و از موالی قبیله عنزه و به نقلی قبیله عجل بوده است. اساتید روایی او افراد مشهوری چون ابوبصیر لیث مرادی، زرارة بن اعین، جابر بن یزید جعفی و برید بن معاویه عجلی بودند. صفوان بن یحیی، یونس بن عبدالرحمان، جمیل بن دراج، حسن بن محبوب و ابن ابی عمیر از او روایت کرده اند. «کتاب فی الامامة» و «کتاب فی الحلال و الحرام» منسوب به اوست.
درباره زندگی او، اطلاعات بسیار اندک است. تنها امر روشن درباره او آن است که از اصحاب امام کاظم (ع) بوده است. به گفته نجاشی، ابن مسکان در روزگار امامت امام کاظم(ع) درگذشته است.
عده ای او را در شمار اصحاب امام صادق (ع) نیز دانسته اند؛ اما این مسئله محل اختلاف است. زیرا از یک سو، ابن فضال، برقی و طوسی او را در شمار اصحاب امام صادق(ع) آورده اند و در منابع حدیثی امامیه روایات ابن مسکان از آن امام، فراوان دیده می شود و در برخی به مستقیم بودن روایت تصریح شده است. اما از سوی دیگر، نجاشی روایت کردن وی از امام صادق(ع) را محرز ندانسته و وی را فقط از راویان امام کاظم(ع) شمرده است و عیاشی نیز از یونس بن عبدالرحمان (از اصحاب امام کاظم(ع)) نقل می کند با اینکه ابن مُسکان ناقل بسیاری از سخنان امام صادق(ع) بوده، تنها یک حدیث از ایشان استماع نموده است.

[ویکی اهل البیت] ابو محمد عبداللّه بن مسکان از راویان بزرگ و محدثان عالی قدر و مورد وثوق و از اجلّه اصحاب حضرت امام صادق و امام موسی بن جعفر علیه السلام است. و از اصحاب اجماع بشمار آمده وی را عادت چنین بود که احادیث امام صادق علیه السلام را از دیگر یاران آن حضرت دریافت و ثبت می نمود و کمتر به حضور حضرت می رسید که مبادا حق احترام امام را نتواند ادا کند.
راوی شناس معروف، نجاشی او را ثقه و عین معرفی کرده است. علامه حلی نیز او را به همین نحو ستوده است. شیخ مفید در «رساله عددیه» خود، ایشان را از فقهای اصحاب صادقین علیهم السلام و رؤسای شیعه که صاحب فتوا در احکام الهی هستند، معرفی کرده است.
نام شریفش در 1252 مورد از اسناد روایات واقع شده است و راویان بسیاری از او اخذ حدیث کرده اند، از جمله: محمد بن ابی عمیر، صفوان بن یحیی و محمد بن سنان.
ابن مسکان، نگاشته های چندی داشته، از جمله کتابی در «امامت» و کتابی در «حلال وحرام».
وی تا قبل از سال 203 قمری، در قید حیات بوده است ولی از تاریخ وفات او اطلاعی در دست نیست.

پیشنهاد کاربران

بپرس