عروه الوثقی

/~orvatolvosqA/

لغت نامه دهخدا

( عروةالوثقی ) عروةالوثقی. [ ع ُرْ وَ تُل ْ وُ قا ] ( ع اِ مرکب ) ( الَ... ) دست آویز محکم ، و عروه که بمعنی رسن شهرت دارد خطاست. ( غیاث اللغات ) ( آنندراج ). گوشواره استوار. ( ملخص اللغات خطیب کرمانی ). عقد محکم و استوار. ( ناظم الاطباء ). دستاویز محکمتر. محکمترین دستاویز. و رجوع به عروه وثقی شود : فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن باﷲ فقد استمسک بالعروةالوثقی لا انفصام لها ( قرآن 256/2 )؛ پس هر کس به طاغوت کفر بورزد و به خداوند بگرود، به دست آویز محکم و استواری چنگ درزده است که آن را گسیختگی نیست. و من یسلم وجهه الی اﷲ و هو محسن فقد استمسک بالعروةالوثقی ( قرآن 22/31 )؛ هر کس با اخلاص و در حال نیکوکاری بسوی خداوند روی بیاورد، به دست آویز استواری چنگ درزده است.
یکی ماء معین آمد، دگر عین الیقین آمد
سیُم حبل المتین آمد،چهارم عروةالوثقی.
منوچهری.
و قد أنار اﷲ بصائرهم و أخلص ضمائرهم و أرشدهم الی الهدی و دلهم علی التمسک بالعروة الوثقی. ( تاریخ بیهقی ص 301 ).
عروةالوثقی حقیقت مهر فرزندان اوست
شیفته ست آنکو که اندر عهد او بستار نیست.
ناصرخسرو.
واثق تو بدان که چون برانگیزی
در حمله توست عروةالوثقی.
مسعودسعد.
عروةالوثقی است این ترک هوا
برکشید این شاخ جان را بر سما.
مولوی.

فرهنگ فارسی

دست آویز محکم و عروه که بمعنی رسن شهرت دارد خطاست گوشواره استوار

فرهنگ عمید

( عروة الوثقی ) دست گیرۀ محکم، دستاویز محکم.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عروة الوثقی (قرآن). عروة الوثقی (قرآن) به یکی از اوصاف قرآن اطلاق می شود.
«عروة الوثقی» که در آیات ۲۵۶ سوره بقره و ۲۲ سوره لقمان آمده از نام ها و صفات قرآن است: (… فقد استمسک بالعروة الوثقی)؛ «… به دستگیره محکمی چنگ زده است».

[ویکی فقه] عروه الوثقی (قرآن). عروة الوثقی (قرآن) به یکی از اوصاف قرآن اطلاق می شود.
«عروة الوثقی» که در آیات ۲۵۶ سوره بقره و ۲۲ سوره لقمان آمده از نام ها و صفات قرآن است: (… فقد استمسک بالعروة الوثقی)؛ «… به دستگیره محکمی چنگ زده است».
وجه نامگذاری قرآن به «عروة الوثقی»
علت نامگذاری قرآن به «عروة الوثقی» ثبات و استحکام قرآن برای اهل ایمان است که هرگز امکان گسستن و فنا ندارد و با تمسک به آن به سعادت و کمال خواهند رسید.

دانشنامه آزاد فارسی

عروه الوثقی (فقه). عُروَة الوُثقی (فقه)
کتابی به عربی، در فقه امامی تألیف محمدکاظم طباطبایی یزدی، حاوی مسائل فرعی از طهارت تا دیات. برخی دیگر از ابواب فقهی را نیز او نوشته بود که پس از وفاتش با نام ملحقات العروة به چاپ رسیده است. این کتاب افزون بر حاشیه های فتوایی که به طور رایج مراجع تقلید امامیه بر آن می نویسند، حواشی استدلالی فراوان نیز دارد که معروف ترین آن ها المستمسک بالعروةالوثقی اثر سید محسن طباطبایی حکیم در ۱۴ جلد است. عروةالوثقی نخستین بار در نجف چاپ شده است (۱۳۲۸ق).

عُرْوَةالْوُثْقی
روزنامۀ سیاسی و دینی، چاپ پاریس، به زبان عربی. نخستین شماره، با مدیرمسئولی سید جمال اسدآبادی (افغانی) و سردبیری محمد عبده در ۱۵ جمادی الاول ۱۳۰۱ش منتشر شد. عبده مقاله هایی نیز در آن ترجمه می کرد. در مطالبش، به ایران (دورۀ ناصری) می پرداخت و داخل کشور توزیع می شد. شعار عروةالوثقی «روشنایی بعد از تاریکی» بود و مجموعاً ۱۸ شماره، تا ۲۶ ذیحجۀ ۱۳۰۱ش منتشر شد.

عروهالوثقی (فلسفه). عُروَةالوُثقی (فلسفه)
اثری از میر سید احمد علوی عاملی، به عربی، در فلسفه. این نگاشته مفصّل ترین شرح موجود بربخش الهیات شفای ابن سینا است. علوی در این شرح و تعلیق، برخلاف بیشتر گزارش های شفا از مقالۀ اول تا پایان مقالۀ دهم الهیات را بررسی کرده است و تمامی حواشی استاد خود، میرداماد، را گرد آورده و از این رو شاید این کتاب، تقریرات درس میرداماد باشد. قطعه هایی از این اثر، به ویژه از مقالۀ هفتم تا آخر دهم، در حاشیۀ چاپ سنگی الهیات شفا، آمده است (۱۳۰۳ق).

جدول کلمات

عروة الوثقی
دست گیرۀ محکم، دستاویز محکم.

پیشنهاد کاربران

عروه به معنای مستمسک و آنچیزی که به آن چنگ زده میشود ( دستگیره ) و وثقی به معنی مورد وثوق، اطمینان، اعتماد و پایا است. پس عروه الوثقی به معنای مستمسک مطمئن است
عروه الوثقی : نام نشریه ای است که در دهه ی ۱۳۶۰ در تهران منتشر می شد و ارگان دانش آموزی حزب جمهوری اسلامی بود. نام نشریه به پیشنهاد آقای فرشاد مومن که رئیس شاخه دانش آموزی حزب بود ؛ انتخاب شد.
انسان برای انجام دادن کارهاش نیاز به بهانه و دلیل و توجیه دارد. . .
به نظرم چون انسان از بهانه ناگریز هست پس چه بهتر که به بهانه ی محکم دل خوش کند. .
عشق لایزال
دستگیره محکم، راه مستقیم، یعنی راهی که "انبیاء، شهداء، صدیقین وصالحان"هستند.
دست تقدیر زند برسر سودایی ما
دست تو گشته بهای دل دریایی ما
ای که مهرش زده برمهریدالهی او
یدبیضای توشدعروة وثقایی ما
عروه الوثقی یعنی دستاویز محکم، دلیل و منطق مستدل و غیر قابل انکار، نام روزنامه ای است که سید جمال الدین اسدآبادی منتشر می کرد

بپرس