عزاداری در روایات شیعه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عزاداری و تشکیل مجالس عزا بویژه برای شهدا، در روایات شیعه امری جایز بلکه پرفضیلت و مستحب می باشد و بسیاری از مضامین روایات اهل سنت، در منابع شیعی نیز بیان شده است؛ در اینجا سعی شده بخشی از روایاتی که در منابع شیعه از طریق اهل بیت (علیهم السّلام) نقل شده جمع آوری و ارائه گردد.
عزاداری و تشکیل مجالس عزا بویژه برای شهدا، در روایات شیعه امری جایز بلکه پرفضیلت و مستحب می باشد و بسیاری از مضامین روایات اهل سنت، در منابع شیعی نیز بیان شده است؛ در منابع شیعی نیز بیان شده است؛ در اینجا سعی شده بخشی از روایاتی که در منابع شیعه از طریق اهل بیت (علیهم السّلام) نقل شده جمع آوری و ارائه گردد.
گریه فرشتگان و درهای آسمان
امام موسی بن جعفر (علیه السّلام) فرمود: «اذا مات المؤمن بکت علیه الملائکه و بقاع الارض التی کان یعبدالله علیها و ابواب السماء التی کان یصعد اعمالها فیها و ثلم ثلمة فی الاسلام لایسدها شییء لان المؤمنین حصون الاسلام کحصون سور المدینة لها»؛ هرگاه مؤمنی از دنیا برود فرشتگان و جایگاهی که در آنجا خدا را عبادت کرده و درهای آسمان که اعمال وی از آن بالا رفته است بر او می گریند و شکافی در اسلام پدیدار می گردد که چیزی نمی تواند آن را پر کند؛ چرا که مؤمنان همانند دیوار اطراف شهر و نگهبان اسلام هستند.
نیاز به شیون و زاری از لحاظ روانی
امام صادق (علیه السّلام) فرمود: «انما تحتاج المراة فی الماتم الی النوح لتسیل دمعتها و لا ینبغی لها ان تقول هجرا فاذا جائها اللیل فلا توذی الملائکة بالنوح»؛ هنگام ماتم و عزا بانوان برای اشک ریختن (به جهت کاستن بار مصیبت) نیاز به شیون و زاری دارند اما شایسته نیست سخنان بیهوده و باطل بگویند و باید با فرا رسیدن شب نوحه، گریه و فریاد را رها سازند تا فرشتگان آزار نبینند.
اجازه مراسم ماتم به ام سلمه
...

پیشنهاد کاربران

بپرس