عشره مبشره

لغت نامه دهخدا

عشره مبشره. [ ع َ ش َ رَ / رِ ی ِ م ُب َش ْ ش َ رَ / رِ ] ( اِخ ) ده یار بهشتی. ده نفر از اصحاب رسول ( ص ) که پیغامبر به آنان بشارت بهشت داد، وآنان عبارتند از: امیرالمؤمنین علی علیه السلام و ابوبکر و عمر و عثمان و زبیر و طلحه و سعد و سعید و ابوعبیده و عبدالرحمن بن عوف رضوان اﷲ علیهم أجمعین. این ده تن عشره مبشره میباشند که به موجب خبر صحیح در دنیا به شرف خلعت بشارت فردوس برین مشرف و ممتاز شده. ( آنندراج ). و راوی این خبر سعیدبن زیدبن نفیل است که خود یکی از آنان است. ( یادداشت مرحوم دهخدا ).

فرهنگ فارسی

ده تن از صحابه رسول ص که پیغمبر بدانان مژده بهشت داد و آنان عبارتند از امیرالمومنین علی علیه السلام ابوبکر عمر عثمان زبیر طلحه سعد سعید ابوعبیده عبدالرحمن بن عوف .
ده یار بهشتی ده نفر از اصحاب رسول ( ص ) که پیغامبر به آنان بشارت بهشت داد و آنان عبارتند از امیر المومنین علی علیه السلام و ابوبکر و عمر و عثمان و زبیر و طلحه و سعد و سعید و ابوعبیده و عبدالرحمن بن عوف رضوان الله علیهم اجمعین این ده تن عشره مبشره میباشند که به موجب خبر صحیح در دنیا به شرف خلعت بشارت فرودس برین مشرف و ممتاز شد

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عشره مبشره، واژه ترکیبی مصطلح در تاریخ و حدیث اهل سنت است. بر طبق این حدیث پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به ده نفر بشارت بهشت داده است؛ یعنی این که این ده نفر قطعا بهشتی هستند و حتی با وجود گناهان متعدد، هرگز داخل جهنم نخواهند شد.
این ده نفر بر طبق سنن ترمذی افراد ذیل هستند: «حدثنا قتیبة اخبرنا عبد العزیز بن محمد، عن عبد الرحمن بن حمید، عن ابیه، عن عبد الرحمن بن عوف، قال: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): «ابو بکر فی الجنة، و عمر فی الجنة، و عثمان فی الجنة، و علی فی الجنة، و طلحة فی الجنة، و الزبیر فی الجنة، و عبد الرحمن بن عوف فی الجنة، و سعد بن ابی وقاص فی الجنة، و سعید بن زید فی الجنة، و ابو عبیدة بن الجراح فی الجنة». ابوبکر بن ابی قحافه؛ او نخستین خلیفه از خلفای راشدین است. عمر بن خطاب؛ وی ۵ سال قبل از هجرت به مدینه اسلام آورد و در سال ۱۱ ه ق بنا به وصیت ابوبکر به خلافت رسید. عثمان بن عفان؛ او بعد از مرگ عمر به سال ۲۳ه. ق از طریق شورایی که عمر اعضای آن را معیّن کرده بود، به خلافت رسید. وی در دستیابی بنی امیه به قدرت نقش اساسی داشت. علی بن ابی طالب؛ اولین مردی بود که اسلام آورد و پس از عثمان به سال ۳۵ه ق با بیعت عمومی به خلافت رسید. طلحة بن عبیدالله؛ مردی شجاع و با سخاوت بود. وی به همراه عایشه جنگ جمل را طراحی کرد و در همین جنگ به تیر مروان بن حکم کشته شد. زبیر بن عوام؛ وی در تمامی غزوات شرکت داشت. از اصحاب جمل بود و چون تصمیم به کناره گیری گرفت در بین راه، توسط ابن جرموذ کشته شد. عبدالرحمن بن عوف؛ یکی از معاریف صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله) و از اشخاص حاضر در شورای منتخب عمر. وی در دستیابی عثمان به خلافت تاثیری تامّ و تمام داشت. سعد بن ابی وقاص؛ وی یکی از اعضای شورای ۶نفره عمر برای تعیین خلیفه بود. سعید بن زید؛ از صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله) و از سابقان در اسلام که در همه غزوات به جز جنگ بدر شرکت داشت. طبق یک سند، همین شخص راوی حدیث عشره مبشره است. ابوعبیده عامر بن عبدالله بن جرّاح؛ وی در تمامی غزوات شرکت داشته است و از متخلفین جیش اسامه و فعالان در به خلافت رساندن ابوبکر به شمار می رود.
بررسی سندی حدیث
حدیث عشره مبشره، چندین سند دارد که در این جا به ذکر دو سند مشهور اکتفا می شود: ۱) طریق اول، حمیدبن عبدالرحمن بن عوف از پدرش عبدالرحمن نقل می کند. در حالی که حمید در سال ۳۲هـ ق به دنیا آمده، و عبدالرحمن (پدر او) در سال ۳۳هـ ق وفات کرده است؛ پس او نمی تواند از پدرش مستقیما حدیث نقل کند، و حتما باید واسطه ای بین این دو باشد که هویت این واسطه معلوم نیست. ۲) طریق دوم، عبدالله بن ظالم از سعیدبن زید نقل کرده است. این طریق به نظر بخاری و مسلم صحیح نیست.
اختلاف در متن حدیث
در یکی از نقل ها ابوعبیده، جزو ده تن است، ولی در روایتی که مستدرک نقل کرده، به جای وی نام ابن مسعود آمده است. در روایتی که در سنن ابی داود و سنن ابن ماجه نقل شده به جای هر دوی آنها نام رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) عنوان شده است. همچنین در یکی از روایات ابی داود، یکی از آن ده تن، سعدبن ابی وقاص است؛ اما در روایات دیگری که ابی داود ناقل آن است، به جای سعدبن ابی وقاص، سعدبن مالک ذکر شده است. نکته دیگری که باعث تضعیف این حدیث می شود، آن که نام عبدالرحمن بن عوف و سعیدبن زید جزء افراد بشارت داده شده به بهشت است؛ این در حالی است که آنان خود این حدیث را نقل کرده اند و این موجب شک و تردید است. از طرفی، چرا این حدیث به وسیله هشت نفر دیگر، نقل نشده است؟! چرا در روز سقیفه که بر سر خلافت، اختلاف بود و مهاجرین برای شایستگی خود فضایلی را نقل می کردند، کسی به این حدیث استناد نکرد؟! آیا این سؤالات و نظایر آن، حاکی از این نیست که چنین حدیثی اصلاً وجود نداشته و بعدها جعل شده است؟!
مخالفت با قرآن
...

[ویکی شیعه] عَشَرَّۀ مُبَشَّرَه (عربی: العشرة المبشّرون بالجنّة)، عنوانی در اصطلاح تاریخ و حدیث اهل سنت برگرفته از حدیث نبوی، برای اشاره به ده نفر از اصحاب که پیامبر اکرم(ص) به آنها بشارت بهشت داده است. به این معنا که آنها در هر حال، به بهشت خواهند رفت. عالمان شیعه نقدهایی به لحاظ سند و محتوا به این حدیث وارد کرده اند.
«عشرۀ مبشره» ترکیبی مصطلح در زبان فارسی است برگرفته از ترکیب وصفی عربی «العشرة المبشرة بالجنّه». کلمه «عشره» به معنای عدد ده و «مبشَّره» به معنای کسانی است که به آنان بشارت و مژده داده اند و ترکیب «العشرة المبشرة بالجنّه» به معنای ده نفر است که به آنان بشارت بهشت داده اند.
این حدیث در مسند أحمد بن حنبل و سنن ترمذی نقل شده و در منابع مهم حدیثی اهل سنت مانند صحیح بخاری و صحیح مسلم نیامده است. متن حدیث بنابر نقل ترمذی چنین است:

دانشنامه آزاد فارسی

عَشَرۀ مُبَشِّره
دَه تن از مهاجران قریش که طبق روایت های اهل سنّت، پیامبر اسلام (ص) به ایشان وعده داد که به بهشت خواهند رفت. گرچه این مفهوم را به حدیث نبوی نسبت می دهند، امّا صحت این نسبت روشن نیست. بلکه با توجه به عملکرد برخی افراد ذکر شده، تعارض آن با سیرۀ نبوی واضح است. این ده تن عبارت اند از ابوبکر، عمر، عثمان، علی (ع)، طلحه، زُبَیر، عبدالرحمان بن عوف، سعد بن ابی وقاص، سعید بن زید (شوهر خواهر عمر) و شخص پیغمبر که نامش پیش از نُه تن دیگر آمده است. در روایتی دیگر شخص دهم ابوعبیدۀ جَرّاح است. احتمالاً منشأ این مفهوم اهمیت اشخاصِ ذکرشده و سلسله مراتب ایشان در جامعۀ عرب آن روزگار بوده است.

پیشنهاد کاربران

Abu Ubayda ibn al - Jarrah ( ابوعبیدة بن الجراح ) یکی از عشره مبشره
پیامبر ( ص ) او را امین امّت نامید و او را به بهشت بشارت داد. ( عشره مبشره )
ابوعبیده عامر بن عبدالله بن جراح بن هلال، از قبیله بنی حارث بن فهر و ا ز صحابه پیامبر ( ص ) مشهور به اَبوعُبَیده جَرّاح است. یکی از معدود افرادى بود که پیش از ظهور اسلام در مکه، خواندن و نوشتن می دانست.
...
[مشاهده متن کامل]

پس از بعثت پیامبر ( ص ) او را از نخستین اسلام آورندگان برشمرده اند که اسلام وى، پیش از ورود حضرت به خانه ارقم بوده است. او در آغازِ اسلام، به دست ابوبکر مسلمان شد. اسلام آوردن او باعث شد که تحت شکنجهٔ قریش قرار بگیرد وی جزو کسانی بود که به حبشه مهاجرت کرد. پس از هجرت پیامبر به مدینه، از حبشه به مکه بازگشت و سپس به مدینه هجرت کرد.
ابوعبیده در چند غزوه و سریه شرکت کرد و خود در یک سریه و یک غزوه فرماندهی سپاه را برعهده داشت و در پیمان صلح حدیبیه از شاهدان بود. پیامبر ( ص ) او را برای تبلیغ به بحرین ، نجران و یمن فرستاد.
ابوعبیده در جنگ بدر، علیه سپاه پدرش عبدالله بن جرّاح جنگید و پدرش را کشت. در غزوه احد در کنار رسول الله ( ص ) ایستادگی کرد و از پیامبر اسلام ( ص ) محافظت نمود. معروف است که چند دندان ابوعبیده در این جنگ شکست.
ابوعبیده در جنگ خندق و بنی قریظه شرکت جست. او هم چنین با قبیله های ثلعبه و انمار که روستاهای مسلمان را غارت می کردند جنگید و پیروز بازگشت.
ابوعبیده در صلح حدیبیه شرکت کرد و در بیعت رضوان نیز حضور داشت. او هم چنین در این سال، در جنگ خیبر شرکت کرد.
در سال ۶۲۹ میلادی، محمد عمروعاص را به ذات السلامه فرستاد و ابوعبیده را به فرماندهی سپاه رسانید. او در این نبرد، در کنار ابوبکر و عمر می جنگید. در همین سال ابوعبیده در مأموریت های جنگی تربه، خثعم و سیف الجرّه شرکت داشت.
در فتح مکّه ابوعبیده فرماندهی یکی از چهار سپاه مسلمان را که از چهار جهت وارد مکّه می شدند، بر عهده گرفت.
پس از آن ابوعبیده فرماندهی سپاه را در جنگ حنین، و جنگ طائف بر عهده گرفت. هم چنین ابوعبیده در جنگ تبوک حاضر بود. در بازگشت از جنگ تبوک، محمد ابوعبیده را برای تبلیغ اسلام به میان مسیحیان نجران فرستاد. ابوعبیده در میان مسیحیان نجران به قضاوت برگزیده شد و مدّتی در آن جا باقی ماند. مدّتی هم برای جمع آوری خراج از طرف رسول خدا ( ص ) به بحرین رفت.
افتخارات ابوعبیده جراح در پیروزیها و گسترش اسلام:
فرماندهی یکی از سپاه های چهارگانهٔ ابوبکر در جنگ های ردّه / فرماندهی سپاه مسلمانان در حمص /هدایت قلب سپاه مسلمانان در جنگ اجنادین / محاصره قلعه بصره و سقوط قلعه بصره توسط سپاه ابوعبیده و خالد /شکست ارتش رومیان توسط سپاه ابوعبیده و خالد در جنگ یاکوسا / فرماندهی سپاه مسلمانان جنگ معراج الصفر علیه هراکلیوس امپراتور روم/فرماندهی جنگ با رومیان در حرب العقاب و شکست رومیان /تصرف دمشق بعد از پیروزی در جنگ معراج الصفر و حرب العقاب /فرماندهی سپاه اسلام در زمان خلافت عمر/ در زمان عمر پس از فتح شرق، سوریه، اردن، فلسطین و ترکستان تحت فرمان ابوعبیده درآمد.
ابوعبیده، خالد را فرمانده سواره نظام قرار داد و در سال ۶۳۴ میلادی جنگ دیگری با رومیان آغاز کرد که به ابوالقدس مشهور شد.
دیگر نبردهای مشهور او در زمان خلافت عمر عبارت اند از:
مراج الروم، فتح دوم دمشق، جنگ اول حمص، جنگ دوم حمص، جنگ سوم حمص، جنگ یرموک، فتح اورشلیم، فتح حلب، جنگ پل حنین،
جنگ رود، جنگ حذیر و جنگ مریش.
در خشکسالی عربستان در سال ۶۳۹ میلادی، ابوعبیده د بیش از چهار هزار شتر را غذا و آب بار کرد و به مدینه آمد

عَشْرَه مُبَشَّرَه ( عربی: العشرة المبشّرة بالجنّة ) ، عنوانی در اصطلاح تاریخ و حدیث اهل سنت برگرفته از حدیث نبوی، برای اشاره به ده نفر از اصحاب که پیامبر اکرم ( ص ) به آنها بشارت بهشت داده است. به این معنا که آنها در هر حال، به بهشت خواهند رفت. عالمان شیعه نقدهایی به لحاظ سند و محتوا به این حدیث وارد کرده اند.
...
[مشاهده متن کامل]

واژه شناسی
�عشرۀ مبشره� ترکیبی مصطلح در زبان فارسی است برگرفته از ترکیب وصفی عربی �العشرة المبشرة بالجنّه�. کلمه �عشره� به معنای عدد ده و �مبشَّره� به معنای کسانی است که به آنان بشارت و مژده داده اند و ترکیب �العشرة المبشرة بالجنّه� به معنای ده نفر است که به آنان بشارت بهشت داده اند.
حدیث عشره مبشره
این حدیث در مسند أحمد بن حنبل[۱] و سنن ترمذی[۲] نقل شده و در منابع مهم حدیثی اهل سنت مانند صحیح بخاری و صحیح مسلم نیامده است. متن حدیث بنابر نقل ترمذی چنین است:
�قال رسول الله ( صلی� الله �علیه �و�آله ) : �اَبُوبَکْرٌ فِی الْجَنَّةِ، وَ عُمَرٌ فِی الْجَنّة، وَ عُثمان فِی الْجَنّةِ، وَ عَلِیٌّ فِی الْجَنَّة، وَ طَلْحَة فِی الْجَنَّة، وَ الزَُّبَیْرُ فِی الْجَنَّةِ وَ عَبْدُالرَّحمنِ بْنِ عُوفٍ فِی الْجَنَّة، وَ سَعْدُ بْنِ اَبِی وَقّاصٍ فِی الْجَنَّةِ، وَ سَعِیدُ بْنِ زَیْدٍ فِی الْجَنَّةِ وَ اَبُوعُبَیْدَةِ ابْنِ الجَّراحِ فِی الْجَنَّةِ: ابوبکر، عمر، عثمان، علی[ع]، طلحه، زبیر، عبدالرحمن بن عوف، سعد بن ابی وقاص، سعید بن زید و ابوعبیده جراح، قطعا به بهشت خواهند رفت. �[۳]

بپرس