عصر جدید

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در هر عصری، عصر جدیدی وجود داشته و پا به پای زمان و زندگی پیش آمده است، همان گونه که در این عصر نیز شاهد عصری جدید هستیم که کمتر کسی از عهده انکار آن بر می آید.
عصر جدید از چه زمانی آغاز می شود؟ پرسش از «عصر جدید» پرسشی مدام است. شاید بتوان این پرسش و گونه های متعدد آن را از پرتکرارترین پرسش های بشری دانست. به احتمال زیاد عصری را نمی توان در نظر گرفت که این پرسش در آن طرح نشده باشد. گویی یکی از لوازم زندگی در هر عصری، توجه یافتن به زمینه های نو است که تحت عنوان «زمان تازه»، «روزگار نو» و «عصر جدید» خود را نشان می دهد و در قالب پرسش از طلیعه عصر جدید برای یافتن زمان آغاز آن بر عقل ها و ذهن ها تحمیل می شود.شاهد بر موضوع، این واقعیت است که برای انسان های همه دوران ها، حتی دوران هایی که ما آن را کهن و قدیمی و حتی کهنه می پنداریم، چیزی با عنوان «زمان نو» و «عصر جدید» مطرح بوده است. در هر برهه از تاریخ و در هر مقطع از زندگی، خواه ناخواه زمینه ای به چشم می خورد که با چیزی جز کلید واژه «عصر جدید» قابل تبیین نیست. به دیگر سخن، در هر عصری، عصر جدیدی وجود داشته و پا به پای زمان و زندگی پیش آمده است، همان گونه که در این عصر نیز شاهد عصری جدید هستیم که کمتر کسی از عهده انکار آن بر می آید.یافتن پاسخی منطقی و مستدل برای منشا «عصر جدید» یا عصرهای جدید در نهایت دشواری است. به درستی دانسته نیست که عصر جدید در هر عصری چگونه شکل می گیرد و ذهن ها و زبان ها را به خود معطوف می کند. پرسش بی پاسخ تر این بحث، موضوعِ اصل داری عصر جدید است که بدینگونه قابل طرح است: آیا عصر جدید واقعیت دارد؟گذشته از عصر جدید متاخر که با انقلاب های سایبری و تکنولوژی های محسوس و ملموس مرزهای خود را تا دورترین حوزه ها گسترش داده است، عصرهای جدید پیشین برای ما در نهایت مجهولی و نامعلومی است. بر این پایه، اگر کسی بپرسد عصر جدید روزگار اواخر صفویه با عصر جدید دوران زندیه و افشاریه چه بوده، چه جوابی باید داد؟ درست است که هیچ جواب واضح و حتی حداقلی برای این پرسش ما به نظر نمی رسد، در عین حال در مراجعه به متون ادبی و غیرادبی هر یک از دوره های یاد شده ما با مقوله «عصر جدید» مواجهیم که البته خوبی و بدی آن چندان تفکیک شده و روشن نیست.به دلیل وجود همین دو زمینه؛ یعنی اصل طرح شدن عصر جدید در هر دوره ای از یک طرف و فقدان روشن بودن مفهوم و منطوق عصر جدید در هر یک از ادوار قابل بحث، شاید این نتیجه گیری عرفی نه برهان و استدلال عقلانی چندان دور از ذهن نباشد که بگوییم: عصر جدید، چیزی است برآمده از اندرون زندگی در هر دوره ای. به دیگر سخن کشش زندگی و امتداد یافتن آن و اشتمال آن بر زمینه های گوناگون به ظاهر متفاوت از نوع: تازه و نو و قدیم و جدید و پیر و جوان، شکل گیری و طرح شدن عصر جدید را در هر دوره ای الزام می کند و نتیجه این می شود که بگوییم: زندگی در جریان خویش ملازم با عصر جدید است و نمی تواند بدون عصر جدید باشد و خالی از آن. بعد از همه این توجیه ها وجود عصرهای جدید پیوسته و متکرر نه یک عصر جدید این پرسش بنیادی و اساسی را پیش می آورد که عصر جدید واقعی کدام است؟ به عبارت دیگر: در میان عصرهای جدیدی که تا امروز طرح شده و مورد پذیرش واقع شده و عصر و نسل بدان تن در داده اند و براساس استلزامات آن زندگی خویش را تنظیم نموده اند، کدام عصر جدید به واقع جدید است و مصداق اکمل «عصر جدید»؟اگر بخواهیم تمام آنچه را که گفتیم در عبارتی توام با قرینه خارجی به بیان بیاوریم که برای غالب انسان ها نمادین و هویدا باشد، می توانیم به فیلم معروف چارلی چاپلین با نام «عصر جدید» اشاره کنیم. در آن زمان که فیلم چاپلین روی پرده می رفت، کمتر کسی فکر می کرد که انسان روزی از آن ماشین های غول پیکر و هضم شدن انسان در میان پیچ و مهره خلاص خواهد شد و تمام آنچه را که در هزاران جلد کتاب نوشته در یک لوح الکترونیکی جا خواهد داد و تمام کارخانه های غول پیکر خویش را در یک مشت گرد بی رنگ و بو به نام «نانو تکنولوژی» دفن خواهد کرد.حالا، آن عصر جدید خاطره ای بیش نیست و تردید نیست که اگر فیلمسازی دیگر چه کمدین و چه مستندساز و چه داستانی ساز بخواهد فیلمی با عنوان «عصر جدید» بسازد، آنگونه نخواهد ساخت که چاپلین ساخته است و یقیناً از هر چیزی هم که سخن بگوید، از مضامین آن فیلم سخن به میان نخواهد آورد. بماند که برداشت هر فرد و تبعاً هر فیلمسازی از عصر جدید با فیلمساز دیگر و هر فرد دیگری فرق می کند. پس عصر جدید هر فرد نیز خود هزاران عصر جدید است و در هر نگاهی به گونه ای طرح می شود.

دانشنامه عمومی

عصر جدید (فیلم ۱۹۳۶). عصر جدید ( به انگلیسی: Modern Times ) فیلمی کمدی آمریکایی محصول سال ۱۹۳۶ میلادی ( ۱۳۱۴ خورشیدی ) به کارگردانی و نویسندگی چارلی چاپلین است. عصر جدید تقلای ولگرد کوچولو برای زندگی در دنیای مدرن و صنعتی است. این فیلم در مورد وضعیت اشتغال و مالی وخیم مردم در رکود بزرگ است. فیلمی که در آن چاپلین برای آخرین بار در نقش آقای ولگرد ظاهر شد، ستایشی بی دریغ از غنای سینمای صامت و هجوی بی رحمانه علیه سلطه ماشین بر انسان. [ ۳] ستارگان این فیلم عبارتند از: چارلی چاپلین، پولت گادرد، هنری برگمن، تاینی سندفورد و چستر کانکلین. [ ۴]
عصر جدید توسط کتابخانه کنگره و در سال ۱۹۸۹ از لحاظ فرهنگی قابل توجه و مهم ارزیابی شد. این فیلم در فهرست ملی ثبت فیلم قرار گرفت و چهارده سال بعد، در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۳ در بخش خارج از مسابقه قرار گرفت. [ ۵]
عصر جدید چاپلین را در شخصیت ولگرد خود به عنوان یک کارگر کارخانه در خط مونتاژ به تصویر می کشد. در آنجا، او مورد بی مهری هایی قرار می گیرد که توسط «دستگاه تغذیه» معیوب و یک خط مونتاژ شتاب دهنده تغذیه می شود که در آن او مهره ها را با سرعت فزاینده ای روی قطعات ماشین آلات پیچ می کند. او سرانجام دچار یک ناراحتی عصبی می شود و بی حال می شود، درون دستگاه گیر می کند و کارخانه را به هرج ومرج می اندازد. وی را به بیمارستان اعزام می کنند. پس از بهبودی، کارگر کارخانه که اکنون بیکار شده به اشتباه به عنوان رهبر تظاهرات کمونیست دستگیر می شود. در زندان، او به طور تصادفی کوکائین قاچاق را بلعید و آن را با نمک اشتباه گرفت. در هذیان بعدی خود، از رفتن دوباره در سلول خودداری می کند. وقتی برمی گردد، به یک زندان فرار می کند و محکومان را بیهوش می کند. از او به عنوان یک قهرمان یاد می کنند و با او رفتار خاصی می کنند. وقتی به او اطلاع دادند که به دلیل اقدامات قهرمانانه اش به زودی آزاد خواهد شد، چاپلین می گوید که زندگی در زندان را ترجیح می دهد.
در خارج از زندان، او درخواست کار جدیدی می کند اما پس از اینکه باعث وقوع حادثه ای می شود آنجا را ترک می کند. او به یک دختر پابرهنه یتیم ولگرد، به نام الن ( با نقش آفرینی پولت گادرد ) برخورد می کند که پس از سرقت یک قرص نان از پلیس در حال فرار است. او که مصمم است به زندان بازگردد و دختر را نجات دهد، به پلیس گفت که او سارق است و باید دستگیر شود. شاهدی که ماجرا را دیده است، اصل ماجرا را فاش می کند و چاپلین آزاد می شود. برای دستگیری مجدد، او مقدار زیادی غذا در یک کافه تریا بدون پرداخت پول می خورد. او با الن در یک واگن شالی بلند ملاقات می کند، که تصادف می کند و او را متقاعد می کند که با او فرار کند. او که در رؤیای زندگی بهتر است به عنوان یک نگهبان شبانه در یک فروشگاه بزرگ شغل می گیرد، یواشکی با الن وارد فروشگاه می شود و با سه سارق روبرو می شود: یکی از آنها «بیگ بیگ»، یکی از همکاران کارخانه در ابتدای فیلم است، که توضیح می دهد که آنها گرسنه و ناامید هستند. وی پس از صرف نوشیدنی با آنها، صبح روز بعد در ساعات کاری از خواب بیدار می شود و یک بار دیگر به دلیل عدم با تماس پلیس برای دستگیری سارقان و خوابیدن با لباس فروشگاه روی میز، که باعث شوکه شدن مشتریان و صاحب فروشگاه می شود، دستگیر می شود.
عکس عصر جدید (فیلم ۱۹۳۶)

عصر جدید (فیلم ۱۹۵۷). عصر جدید ( به هندی: Naya Daur ) فیلمی محصول سال ۱۹۵۷ و به کارگردانی بالدو راج چوپرا است. در این فیلم بازیگرانی همچون دیلیپ کومار، ویجینتی مالا، آجیت خان، چاند عثمانی، جیوانی و نظیر حسین ایفای نقش کرده اند.
عکس عصر جدید (فیلم ۱۹۵۷)

عصر جدید (فیلم ۱۹۷۸). عصر جدید ( به هندی: Naya Daur ) فیلمی محصول سال ۱۹۷۸ و به کارگردانی ماهش بات است. در این فیلم بازیگرانی همچون ریشی کاپور، باوانا بات، فریده جلال، دنی دنزونگپا، اوم پراکاش، رانجیت و شارات ساکسنا ایفای نقش کرده اند.
عکس عصر جدید (فیلم ۱۹۷۸)

عصر جدید (مجله). عصر جدید یا زمان نو ( آلمانی: Die Neue Zeit ) مجله و محفلی برای نوشته ها و نامه های بزرگان قرن نوزدهم آلمان در حزب سوسیال دموکرات آلمان بود، سردبیر این مجله را کارل کائوتسکی رهبری نظری مارکسیسم پس از کارل مارکس و انگلس به عهده داشت. [ ۱] [ ۲] [ ۳]
این اعلامیه تحریریه عصرجدید، سی و پنجمین سال خود را با چاپ ۲۸ سپتامبر ۱۹۱۷ به پایان نرساند، بلکه تحریریه با پایان همکاریش با کارل کائوتسکی، آغازگر، بنیانگذار و مدیر مسئول مجله با از بین رفتن اهمیت خود به پایان رسید، وقتی که زمانی به عنوان اصلی ترین ارگان علمی نظری سوسیالیسم بین المللی بود. بسیار فراتر از کنگره انترناسیونال دوم، عصر جدید بود، و مرجع واقعی احزاب کارگری اروپا بود، هیچ روشنفکر سوسیالیست هم عصر وجود نداشت که نویسنده ایی برای عصرجدید نباشد. فقط یک نفر در لیست طولانی نویسندگان عصر جدید نبود: ولادمیر لنین - البته نسخه کامل مقاله او برای عصر جدید را می توان در موزه وی یافت. عصر جدید هرگز تیراژی بالاتر از حدود ۱۰ هزار نسخه نداشت، و اندکی پس از تأسیس آن در سال ۱۸۸۳، ناشر یوهان هاینرتش ولهلم دیتز دائماً در مورد احتمال ضرورت قطع مجله بحث می کرد زیرا کسری به موجب چاپگر وجود داشت، از سال ۱۸۸۵ ناشر خط خورد و جای او را انتشارات جی دبلیو دیتز گرفت، دیگر خبری از توقف نبود، این ناشر به پروژه وفادار ماند؛ و نه تنها با افزایش چاپ از ۲۰۰۰ به ۲۵۰۰ همراه بود بلکه همچنین سرانجام با همکاری فردریش انگلس با عصر جدید مجله به سودای خود در سوسیالیسم رسید، در اکتبر ۱۸۹۰، انتشار از ماهانه به هفتگی تغییر یافت. البته همه ۵۳ عنوان کارل مارکس و انگلس که در عصرجدید چاپ شده اند چندان چشمگیر نبوده اند. با این وجود، به اهمیت بین المللی خود به عنوان یک مجمع انتشار برای نوشته های پدران معنوی سوسیالیسم نیز دست یافت؛ و بنابراین سال ۱۸۸۵ با در نظر نگرفتن منافع اقتصادی، نظریه ای را با اولین انتشار یک مقاله از انگلس و سپس یک متن مارکس به ارمغان آورد - و ویراستار کائوتسکی به طور مفهومی بر رقیب های خود غلبه کرد. با شروع جنگ جهانی اول، بسیار وضعیت برای دوام دشوار شد، مثلاً کنگره انترناسیونال در شوروی خطر فروپاشی را همراه داشت؛ و این یعنی هم کمبود مقاله بود که عصر جدید را از بین می برد و هم بحث هایی که دربارهٔ انحلال بود و در حال به پایان رسیدن بود. اما علی رغم ناتوانی نهایی، «عصر جدید» به عنوان یک مجمع فکری برای روشنفکران سوسیالیست اروپا یک پروژه منفرد قبل از جنگ جهانی اول بود که هیچ چیز قابل مقایسه نداشت و چنین جانشینی پیدا نکرد. این احتمالاً یکی از دلایلی است که انتشارات جی دبلیو دیتز چاپ مجدد کاملی را از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ در انتشارات Detlev Auvermann به عهده گرفت. [ ۴] [ ۵] [ ۶] [ ۷] [ ۸] [ ۹] [ ۱۰] [ ۱۱]
عکس عصر جدید (مجله)عکس عصر جدید (مجله)عکس عصر جدید (مجله)عکس عصر جدید (مجله)عکس عصر جدید (مجله)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

عصر جدید (New Age)
جریان افراطی مذهبی که در حدود ۱۹۷۰ در امریکا به وجود آمد. این جریان ورود به یک عصر جدید بشری را در آینده پیش بینی می کرد که عصر دَلْو نام گرفت. انجمن ها و گرایش هایی که طرفدار این جریان بودند معتقدند که به کمک الهام، به تعالی فردی می توان دست پیدا کرد.

عصر جدید (سینما). عصر جدید (سینما)(Modern Times)
فیلم سینمایی کمدی دربارۀ مکانیزه شدن جامعه. چارلی چاپلین نویسنده، کارگردان، و بازیگر این فیلم است که در ۱۹۳۶ به نمایش درآمد. چاپلین نقش ولگرد کارگری که فداکار و مهربان است را ایفا می کند که گرفتار بدشانسی می شود. ولگرد تمام کارهایش را از دست می دهد، زیرا نمی تواند با جریان یکنواخت کارکرد ماشین در محل کار هماهنگ شود. اگرچه فیلم صامت نیست، گفت وگویی نیز در آن وجود ندارد، به جز صدای ماشین ها و آهنگ ها. ولگرد لای چرخ دنده های ماشین کارخانه گیر می کند و به زندان می افتد و با دختر بی خانمانی (با بازی پالت گودارد) دوست می شود. ولگرد در فیلم روشنایی های شهر (۱۹۳۱) نیز ظاهر می شود.

پیشنهاد کاربران

دنیای نو
Modern times
به انگلیسی new era به فارسی دوره جدید. عصر جدید

Asre jadid
asre jadid

بپرس