علامت گذاری بینی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] علامت گذاری بینی (قرآن). در این نوشتار به برخی از عوامل علامتگذاری بینی که از آیات قرآن کریم استفاده می شود، بیان می گردد.
افترای افسانه بودن قرآن، از علل تحقیر شدن در قیامت است که با علامت گذاشتن بر بینی افترازننده نشان داده می شود.و لا تطع کل حلاف مهین...(و از کسی که بسیار سوگند یاد می کند و پست است اطاعت مکن،) اذا تتلی علیه ءایـتنا قال اسـطیر الاولین(هنگامی که آیات ما بر او خوانده می شود می گوید: «اینها افسانه های خرافی پیشینیان است!») (کلمه" اساطیر" جمع اسطوره است، و اسطوره به معنای داستانهای خرافی است، و آیه شریفه جنبه تعلیل دارد و کلمه" لا تطع" را تعلیل می کند.) سنسمه علی الخرطوم.((ولی) ما بزودی بر بینی او علامت و داغ ننگ می نهیم!)
عامل بخل
بخل ورزی، از اسباب بی آبرویی در قیامت است و با علامت دار شدن بینی نشان داده می شود.و لا تطع کل حلاف مهین... مّنّاع لّلخیر (و بسیار مانع کار خیر، و متجاوز و گناهکار است؛) سنسمه علی الخرطوم.
تفسیر مرتبط آیه
بی مبالاتی در سوگند، از عوامل علامت گذاری بینی در قیامت است.و لا تطع کل حلاف مهین سنسمه علی الخرطوم. " حلاف" به کسی می گویند که بسیار قسم می خورد، و برای هر کار کوچک و بزرگی سوگند یاد می کند، و معمولا اینگونه افراد در سوگندهای خویش صادق نیستند." مهین" از" مهانت" به معنی حقارت و پستی است و بعضی آن را به معنی افراد کم فکر یا دروغگو یا شرور تفسیر کرده اند.
عوامل دیگر
...

پیشنهاد کاربران

بپرس