عیسی مسیح در تلمود

دانشنامه عمومی

عیسی مسیح در تلمود ( انگلیسی: Jesus in the Talmud ) به بخشهایی از تلمود اشاره دارند که بر اساس بعضی اشاره به عیسی مسیح دارد. این قسمت های تلمود به شدت بحث برانگیز بوده و در گذر زمان در زمان های مختلف بسیار مورد سانسور قرار گرفتند. اولین سانسور تلمود توسط مسیحیان در سال ۵۲۱ میلادی صورت گرفت. مسیحیان معتقد بودند که تلمود دارای اشاره بسیار منفی به عیسی و مادرش مریم است، ولیکن مدافعان تلمود اعتقاد داشتند که نام عبری عیسی ( یشوع یا یوشع ) نامی شایع در بین یهودیان بوده است و این اشارات به فرد دیگری است.
در دنیای امروزه هنوز هم بحث در مورد این بخشهای تلمود وجود دارد. بعضی تاریخدانان اعتقاد دارند که این بخشها به شخص عیسی و مادرش مریم اشاره دارند ولیکن بعضی دیگر معتقد به این امر نیستند.
بسیاری از نسخه های امروزی تلمود دارای بخشهای ذکر شده یا به دلیل سانسور شدن توسط حاکمان مسیحی یا توسط خود یهودیان از روی ترس از حملات به یهودیان نمی باشد؛ ولیکن بیشتر نسخه های چاپ شده در قرن بیستم این بخشها را مجدداً چاپ کردند.
در قرون وسطی بحثهای زیادی در مورد محتوای تلمود توسط مسیحیان صورت گرفت. معروفترین این بحثها دادگاه پاریس بود که در آن یک یهودی مسیحی شده به نام نیکولاس دونین تلمود را متهم کرد که به عیسی مسیح اتهام جادوگری و به مادر او مریم اتهام فاحشگی می دهد. دونین در مناظره عمومی با یهودیان در مورد تلمود برنده شد و توانست از شاه فرانسه دستوری برای سوزاندن تمامی نسخه های تلمود دریافت کند. در سال ۱۲۸۰ میلادی در کاتالان اسپانیا رامون مورتی یک یهودی مسیحی شده در مورد بخشهای منفی تلمود در مورد عیسی مطالبی نوشت. در سال ۱۶۸۱ میلادی یوهان کریستوف واگنسیل بخشهای ضد مسیحی تلمود را از منابع یهودی ترجمه کرد و آن را به نام تیرهای آتشین شیطان، که کتاب های مخفی و وحشتناک یهودیان در مورد عیسی، خدا و مسیحیت است چاپ کرد. اولین کتابی که به صورت کامل به عیسی در تلمود اختصاص داده شد به نام عیسی در تلمود در سال ۱۶۹۹ توسط رودولف مارتین میلفهرر چاپ شد. در سال ۱۷۰۰ میلادی یوهان آندریاس آیزنمنگر کتابی به نام یهودیت بدون نقاب منتشر کرد که در مورد توصیفات عیسی در تلمود بود. این کتاب منبع اصلی بسیاری نوشتارهای ضدیهودی بعدی نظیر تلمود بدون نقاب نوشته جاستیناس بوناونتور در سال ۱۸۹۲ شد.
در قرن بیستم بررسی مسئله عیسی در تلمود از بعد مذهبی و احساسی خارج شد. ساموئل کراوس اولین فردی است که به صورت آکادمیک به مسئله عیسی در تلمود پرداخته است. در سال ۱۹۱۰ هرمان استرک کتابی نوشت که در آن اظهار کرد تلمود دارای هیچ بحثی در مورد عیسی نیست. در سال ۱۹۲۲ جوزف کلاسنر به طور مشابهی اعلام کرد که عیسی در تلمود مورد ذکر قرار نگرفته است. بیشتر تاریخدانانی که در قرن بیستم به مسئله عیسی در تلمود توجه کردند اعتقاد داشتند که فرد مورد نظر در تلمود شخص عیسی مسیح نیست.
عکس عیسی مسیح در تلمود
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس