فرهنگ بین المللی نماز

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انسان به عنوان موجودی ذی شعور و خلاق، متناسب با سیر و درجه رشد تکامل خود محتاج دانستن است.
این احتیاج او را وادار به طرح پرسشهایی متعدد و متفاوت می کند، پرسشهایی که می تواند از پیدایش وجود شروع، و تا هدف و انتهای آن ادامه پیدا کند.این پرسشها عبارتند از: این جهان چیست؟ چگونه می توان در این جهان جاودان ماند؟ امور مطلوب و پسندیده در این جهان چیست؟ رابطه و نسبت انسان با آنچه وجود دارد، چیست؟ (از کجا آمده ام؟ آمدنم بهر چه بود؟ وطن اصلی و نهایی من کجاست؟ تکلیف من در این جهان چیست؟ و...آگاهی و پاسخ به این سؤالات است که پایه فرهنگ یعنی نظام نمادین، معانی، اندیشه های منظم و متنوع بشری را در خلال زمان تشکیل می دهد.هر فرهنگی که بتواند زمینه بیشتری جهت طرح این پرسشها فراهم نموده و پاسخهایی مستدل، قانع کننده و شیوا به آنها بدهد، از ارجحیت بیشتری برخوردار است؛ لذا ضرورت دارد که آن فرهنگ را پذیرفته و درونی کنیم.ما اعتقاد داریم نماز می تواند فرهنگی را ایجاد نماید که برای طرح سؤالات، دانستن و علم و یاد گیری ارزش فراوانی قائل است در حالی که پاسخهایی شفاف، مستدل، منسجم و شیوا به سؤالات انسان می دهد.
نماز و فرهنگ بین المللی آن
علمای علوم اجتماعی و انسان شناسی تعاریف متعدد و بسیار زیادی از فرهنگ ارائه نموده اند.با وجود این تعدد و تنوع، می توان وجوه مشترکی را بین این تعاریف پیدا نمود و آن این است که روی دو مؤلفه تاکید زیاد شده که عبارتست از: نمادها و اندیشه ها.نمادها خود را در قالب زبان و مفاهیم نشان می دهد.
← چهار جزء اندیشه
شناخت شناسی مقدمه و بنای زیرین جهان بینی است.در اسلام عزیز، موضوع شناخت (معرفت) و شناخت شناسی دارای اهمیت بسیار فراوانی است تا جایی که معرفت به حضرت حق و ذات یگانه و بی همتای او بالاتر از هر کار دیگری است.۱ـ در قسمتهای مختلف نماز، نمازگزار به وجود دو نوع موجود مادی و غیر مادی، فیزیکی و متافیزیکی و یا جسم و روح اشاره دارد.نماز و اسلام بنیان و جوهر حقیقی و اصلی هستی را ذات یگانه و بی همتایی می داند که جز او به هیچ وجود دیگری باور ندارد.۲ـ در سوره حمد می خوانیم الحمد لله رب العالمین و نوعا در قنوت می خوانیم ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و...این موارد بیان کننده وجود جهانی واقعی است.زیرا خداوند را رب جهانی خیالی دانستن امری دور از ذهن، نامعقول و غیر ممکن است.همچنین نمازگزار در قنوت از خداوند سبحان، نیکی در این دنیا را طلب می کند؛ که این دلیل خیالی نبودن و واقعی بودن آن است.۳ـ یا دو رکعت نماز دانشمند بهتر از هفتاد رکعت نماز غیر دانشمند است. همچنین وقتی هر رکعت نماز گزاردن پشت سر امام دانشمند برابر با هزار رکعت نماز باشد، و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمود: خواب همراه با علم از نماز همراه با جهل بهتر است و یا فرمود: مقدار اندکی از علم از مقدار زیاد عبادت بهتر است، نشان دهنده قابل شناخت بودن جهان است.
جهان بینی نماز
...

پیشنهاد کاربران

بپرس