فولکس واگن گل

دانشنامه عمومی

فولکس واگن گل ( به انگلیسی: Volkswagen Gol ) یک خودرو هاچ بک توسط کارخانه فولکس واگن برزیل با طراحی و نظارت در ساخت فولکس واگن آلمان تولید شده است. این خودرو اصولاً از سال ۱۹۸۷ برای مارکت آمریکای جنوبی از جمله کشورهای برزیل. آرژانتین. شیلی. کلمبیا، با نام فولکس واگن گل و پس از مدتی در روسیه و چین با نام فولکس واگن پوینتر عرضه گشت. در ایران نیز این خودرو با تغییراتی و موتور طراحی آئودی باکد EA827 و امکانات رفاهی که ویزه بازار آسیا و آفریقا بود طی سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ توسط گروه خودروسازان بم از زیرمجموعه های شرکت کرمان موتور عرضه گردید.
این خودرو که در آمریکای جنوبی در پنج نسل G1 تا G6 و در نسخه های کوپه، کامپکت سدان و وانت با موتورهای بنزینی، دیزلی و در حجم های ۱ الی ۲ لیتر ( ۱ معمولی و توربو ، ۱/۲ معمولی و توربو، ۱/۴، ۱/۶ معمولی و توربو، ۱/۸لیتری ( در ایران ) ، ۱/۹لیتر و ۲لیتر، بیش از ۸ میلیون عدد به فروش رسیده است، از سال های ۱۹۸۷ در برزیل و ۱۹۸۸ در آرژانتین پر فروش ترین خودرو و محبوب ترین خودرو شده است. گل نام خود را از زبان برزیلی به معنی «هدف» و «مقصود» گرفته است. اما دلیل دیگر نامگذاری این خودرو شباهت قطعات داخلی آن به نسل دوم و سوم گلف می باشد. این خودرو در کلاس خودرو کامپکت کوچک یا همان هاچ بک قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو - محور جلو بوده، هم اکنون نسل پنجم یا G6 آن در سال ۲۰۲۱ کشورهای آمریکای جنوبی درحال تولید است.
گروه خودروسازان بم فیس لیفت دوم از نسل دوم فولکس واگن گل را مدتی مونتاژ کرد ) ، از سال ۸۶ به که مونتاژ کامل به دست گروه خودروسازی ایرانی افتاد، با بزرگ تر شدن کفشک های ترمزهای جلو و استفاده از سیستم ترمز ضربدری بهینه قدرت ترمزگیری بالاتر رفته است. این خودرو از موتور ۱۸۰۰ سی سی ۸ سوپاپ خطی طراحی آئودی EA827 که بصورت چینش قائم برخلاف چینش افقی خودروهای روز ( به دلیل امنیت بیشتر سرنشینان در زمان تصادف ) بهره می برد که سرعتی معادل ۱۹۰ کیلومتر و شتاب ۱۱٫۳ ثانیه ای داشت.
معایب: کمبود و گرانی قطعات داخل کابین، کمبود تعمیرکار خبره در شهرستان ها به نسبت شهر تهران - رادیاتورهای چینی ناپایدار درجه۳ که باعث واشر زدن می شوند - مشکل عجیب در لوله های رادیات که باید به این موضوع حساس بود و مشاهده کوتاه مدت لوله ها -
گیربکس هماهنگ با موتور ولی عملکرد نسبتاً متوسط و به زوزه افتادن گیربکس پس از چندسال - لرزش در حالت خلاص به دلیل دلکو بودن موتور - صدای کنیستر بنزین در سرما به صورت تق تق در حالت درجا ( براحتی قابل رفع توسط مکانیک ) کولر با خنکی متوسط - دستی بودن تهویه مطبوع - محدودیت در تیونینگ و قطعات اسپرت در ایران مصرف سوخت صدی ۹/۱ به دلیل حجم موتور ۱/۸ لیتری - کیفیت رنگ پایین و رنگ سوختگی ( بیشتر سقف و کاپوت ) - ارزانترین خودروی خارجی باکیفیت بازار به دلیل تبلیغات منفی و سودجویی دلالان
عکس فولکس واگن گلعکس فولکس واگن گلعکس فولکس واگن گلعکس فولکس واگن گلعکس فولکس واگن گلعکس فولکس واگن گل
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس