قاعده فی العلم بوجود احد الخللین اجمالا

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قاعدة فی العلم بوجود أحد الخللین إجمالا (کتاب). این رساله در ضمن کتاب« روائع الأمالی فی فروع العلم الإجمالی» به تألیف شیخ علی بن محمد معروف به آقا ضیاء الدین عراقی (م ۱۳۶۱ ق) می باشد.
کتاب روائع الامالی از سه قسمت تشکیل شده است. بنابر آنچه در خطبه اول کتاب آمده است قسمت اول فروع با ارزش و گرانقدری است که مؤلف در هنگام اشتغال به تدریس احکام خلل در نماز کتاب عروة الوثقی سید محمد کاظم یزدی (م ۱۳۳۷ ق) با آنها برخورد نموده است و مؤلف در تکمیل مباحث عروة الوثقی به طرح و بررسی فروع جدید و توضیح مدارک آن پرداخته است. (صفحه ۶ کتاب) قسمت دوم و سوم مباحث لباس مشکوک و استصحاب عدم ازلی است که از مباحث مدون علم اصول می باشد و مؤلف مطالب مهم و با ارزشی در رابطه با آنان بیان نموده است. انتشار این کتاب حاصل زحمات آیت الله مرتضی موسوی خلخالی نجفی و بعضی از شاگردان برجسته مؤلف می باشد که این مجموعه را در کنار هم به چاپ رسانده اند.

[ویکی نور] قاعدة فی العلم بوجود أحد الخللین إجمالاً تألیف شیخ علی بن محمد معروف به آقا ضیاء الدین عراقی (م 1361 ق)
کتاب روائع الأمالی از سه قسمت تشکیل شده است.بنابر آنچه در خطبۀ اول کتاب آمده است قسمت اوّل فروع با ارزش و گرانقدری است که مؤلف در هنگام اشتغال به تدریس احکام خلل در نماز کتاب العروة الوثقی سید محمد کاظم یزدی (م 1337 ق) با آنها برخورد نموده است و مؤلف در تکمیل مباحث العروة الوثقی به طرح و بررسی فروع جدید و توضیح مدارک آن پرداخته است. (صفحۀ 6 کتاب)
قسمت دوم و سوّم مباحث لباس مشکوک و استصحاب عدم ازلی است که از مباحث مدون علم اصول می باشد و مؤلف مطالب مهم و با ارزشی در رابطه با آنان بیان نموده است. انتشار این کتاب حاصل زحمات آیت الله مرتضی موسوی خلخالی نجفی و بعضی از شاگردان برجستۀ مؤلف می باشد که این مجموعه را در کنار هم به چاپ رسانده اند.
قسمت فروع علم اجمالی در احکام خلل در نماز در سال 1337 ق به پایان رسیده است. (صفحۀ 108 کتاب) پس از این قسمت مبحثی تحت عنوان «قاعدة فی العلم الإجمالی بوجود أحد الخللین إجمالا» در صفحات 109 تا 116 آورده شده است که تاریخ تألیف آن روشن نیست ولی آیت الله مرتضی موسوی خلخالی در ابتدای کتاب اینگونه آورده است: «و لما وقفنا علی قواعد موجزة قد نبّه علیه المؤلّف فی مبحث الخلل من شرحه للتبصرة تحتوی علی أمهات أکثر هذه الفروع أحببنا إلحاقها تتمیما للنفع»، که نشان از این دارد که این قواعد پس از تدریس شرح تبصره مؤلف در احکام خلل در نماز تألیف شده است.
تألیف قسمت دوم (مبحث لباس مشکوک در نماز) در بیستم رجب سال 1342 ق پایان یافته است. (صفحۀ 171 کتاب و مستدرکات أعیان الشیعة ج 6 ص 183)

[ویکی نور] قاعده فی العلم بوجود احد الخللین اجمالاً. شیخ علی بن محمد معروف به آقا ضیاء الدین عراقی(م 1361 ق)
کتاب روائع الأمالی از سه قسمت تشکیل شده است.بنابر آنچه در خطبۀ اول کتاب آمده است قسمت اوّل فروع با ارزش و گرانقدری است که مؤلف در هنگام اشتغال به تدریس احکام خلل در نماز کتاب عروة الوثقی سید محمد کاظم یزدی (م 1337 ق) با آنها برخورد نموده است و مؤلف در تکمیل مباحث عروة الوثقی به طرح و بررسی فروع جدید و توضیح مدارک آن پرداخته است. (صفحۀ 6 کتاب)
قسمت دوم و سوّم مباحث لباس مشکوک و استصحاب عدم ازلی است که از مباحث مدون علم اصول می باشد و مؤلف مطالب مهم و با ارزشی در رابطه با آنان بیان نموده است. انتشار این کتاب حاصل زحمات آیت الله مرتضی موسوی خلخالی نجفی و بعضی از شاگردان برجستۀ مؤلف می باشد که این مجموعه را در کنار هم به چاپ رسانده اند.
قسمت فروع علم اجمالی در احکام خلل در نماز در سال 1337 ق به پایان رسیده است. (صفحۀ 108 کتاب) پس از این قسمت مبحثی تحت عنوان «قاعدة فی العلم الإجمالی بوجود أحد الخللین إجمالا» در صفحات 109 تا 116 آورده شده است که تاریخ تألیف آن روشن نیست ولی آیت الله مرتضی موسوی خلخالی در ابتدای کتاب اینگونه آورده است: «و لما وقفنا علی قواعد موجزة قد نبّه علیه المؤلّف فی مبحث الخلل من شرحه للتبصرة تحتوی علی أمهات أکثر هذه الفروع أحببنا إلحاقها تتمیما للنفع»، که نشان از این دارد که این قواعد پس از تدریس شرح تبصره مؤلف در احکام خلل در نماز تألیف شده است.
تألیف قسمت دوم (مبحث لباس مشکوک در نماز) در بیستم رجب سال 1342 ق پایان یافته است. (صفحۀ 171 کتاب و مستدرکات أعیان الشیعة ج 6 ص 183)

[ویکی فقه] قاعده فی العلم بوجود احد الخللین اجمالا (کتاب). این رساله در ضمن کتاب« روائع الأمالی فی فروع العلم الإجمالی» به تألیف شیخ علی بن محمد معروف به آقا ضیاء الدین عراقی (م ۱۳۶۱ ق) می باشد.
کتاب روائع الامالی از سه قسمت تشکیل شده است. بنابر آنچه در خطبه اول کتاب آمده است قسمت اول فروع با ارزش و گرانقدری است که مؤلف در هنگام اشتغال به تدریس احکام خلل در نماز کتاب عروة الوثقی سید محمد کاظم یزدی (م ۱۳۳۷ ق) با آنها برخورد نموده است و مؤلف در تکمیل مباحث عروة الوثقی به طرح و بررسی فروع جدید و توضیح مدارک آن پرداخته است. (صفحه ۶ کتاب) قسمت دوم و سوم مباحث لباس مشکوک و استصحاب عدم ازلی است که از مباحث مدون علم اصول می باشد و مؤلف مطالب مهم و با ارزشی در رابطه با آنان بیان نموده است. انتشار این کتاب حاصل زحمات آیت الله مرتضی موسوی خلخالی نجفی و بعضی از شاگردان برجسته مؤلف می باشد که این مجموعه را در کنار هم به چاپ رسانده اند.
تاریخ تالیف و انتشار
قسمت فروع علم اجمالی در احکام خلل در نماز در سال ۱۳۳۷ ق به پایان رسیده است. (صفحه ۱۰۸ کتاب) پس از این قسمت مبحثی تحت عنوان «قاعدة فی العلم الاجمالی بوجود احد الخللین اجمالا» در صفحات ۱۰۹ تا ۱۱۶ آورده شده است که تاریخ تالیف آن روشن نیست ولی آیت الله مرتضی موسوی خلخالی در ابتدای کتاب اینگونه آورده است: «و لما وقفنا علی قواعد موجزة قد نبه علیه المؤلف فی مبحث الخلل من شرحه للتبصرة تحتوی علی امهات اکثر هذه الفروع احببنا الحاقها تتمیما للنفع»، که نشان از این دارد که این قواعد پس از تدریس شرح تبصره مؤلف در احکام خلل در نماز تالیف شده است. تالیف قسمت دوم (مبحث لباس مشکوک در نماز) در بیستم رجب سال ۱۳۴۲ ق پایان یافته است. (صفحه ۱۷۱ کتاب) قسمت سوم مبحث استصحاب عدم ازلی است که در سال ۱۳۴۸ ق تالیف آن به پایان رسیده است.قسمت اول کتاب یعنی مباحث فروع علم اجمالی در سال ۱۳۶۶ ق در نجف اشرف چاپ شده است. (همان ماخذ) کتاب موجود توسط مؤسسه نشر اسلامی وابسته به جامعه مدرسین قم در سال ۱۴۱۴ ق چاپ شده است.
تقسیم بندی مطالب
همانطور که گفته شد کتاب از سه قسمت تشکیل شده است. قسمت اول تا صفحه ۱۰۸ و شامل ۱۰۱ فرع فقهی از فروعات علم اجمالی در بحث احکام خلل در نماز می باشد و پس از آن نیز مبحثی به عنوان قاعدة فی العلم بوجود احد الخللین اجمالا آورده شده است.قسمت دوم رسالة فی اللباس المشکوک است که از صفحه ۱۱۷ تا صفحه ۱۷۱ می باشد.قسمت سوم نیز استصحاب عدم ازلی از صفحه ۱۷۱ تا ۱۷۹ می باشد.قسمت رسالة فی اللباس المشکوک از یک مقدمه و ۶ مقام تشکیل شده است.مباحث مطرح شده در ۶ مقام عبارتند از:توهم استفاده شرطیت از روایات، آیا عنوان حرمت خوردن یا حلیت گوشت آن به نحو استقلال یا عدم استقلال است؟، شرطیت فقط در مورد پوشیدنی های حیوانی است، حرمت و حلیت خوردن گوشت حیوان قید برای نماز می باشد و قید لباس نیست، شرط وجود سرایت کننده در جمیع افراد نیست، ظاهر روایات این است که وجود واقعی لباس از جنس حیوان حلال گوشت شرط نماز است نه علم به حلال گوشت بودن آن.
ویژگیهای کتاب
...

پیشنهاد کاربران

بپرس