قیاس مع الفارق

لغت نامه دهخدا

قیاس معالفارق. [ س ِ م َ عَل ْ رِ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) قیاس چیزی بر چیزی دیگر بدون علت و مناسبت و اشتراک. دو چیز را با یکدیگر سنجیدن و مقایسه کردن بدون مناسبت.

فرهنگ فارسی

قیاس چیزی بر چیزی دیگر بدون علت و مناسبت و اشتراک .

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] قیاس مع الفارق، قیاس فاقد جامع میان اصل و فرع است.
قیاس مع الفارق، مقابل قیاس به الغای فارق بوده و به قیاسی گفته می شود که در آن میان اصل و فرع جامعی وجود ندارد؛ یعنی علت در فرع با علت در اصل هیچ گونه مشابهت و مماثلتی ندارد؛ به بیان دیگر، علت در فرع نه در ذات و نه در جنس با علت در اصل، همانند نیست.
توضیح
در قیاس، شرط است که در فرع، علتی مانند علت اصل وجود داشته باشد تا از راه این تشابه حکم اصل به فرع سرایت داده شود، چه این تشابه در ناحیه ذات باشد،
← مثال
۱. ↑ زحیلی، وهبه، الوجیز فی اصول الفقه، ص۶۸. ۲. ↑ آمدی، علی بن محمد، الاحکام فی اصول الاحکام، ج۲، ص۳۲۶.
...

دانشنامه آزاد فارسی

قیاسِ مَعَ الفارِق
اگر دو چیز را که از جهتی شبیه یکدیگرند، از هر جهت شبیه یکدیگر بدانند و به وجه افتراق (فارق) آن دو توجه نکنند و به صدور حکم مبادرت ورزند، به قیاس مع الفارق دست زده اند، چنان که اگر بر بنیاد شباهت های «سرکه» و «شراب» که هر دو از انگور به دست می آیند و هر دو تخمیر می شوند (وجه شَبَه)، حکم کنند که «شراب هم همانند سرکه حلال است»، به قیاس مع الفارق پرداخته اند؛ زیرا وجه افتراق یا فارق آن دو را، که تخمیر سرکه، اسیدی و تخمیر شراب، الکلی است، از نظر دور داشته اند. نیز← تمثیل

پیشنهاد کاربران

قیاس مع الفارق: همتای پارسی این سه واژه ی عربی، این است:
ادیاروپ adyārup ( سنسکریت: adhyāropa )
همسنجی ناروا
قیاس کردن چیزی با چیز دیگر بی آنکه مناسبت و اشتراکی میان آن دو باشد.
کج هم سنجی
تمثیل ناروا ؛مقایسه نادرست
یعنی حکم درمورد چیزی صادرکردن که در ظاهر متشابه اند اما در ذات تفاوت دارند و هرچند در ظاهر یکی بر دیگری مهمتر باشد مانند زنی که در عادت ماهانه است بعد از پاک شدن قضای روزه را باید بگیرد ولی نمازش قضا ندارد
اگه تو بحث جمعی کم آوردی بحثی رو پیش ببری کلمهفیاس الفارقه رو پیش ببرید بحث جمع میشه. امتحانش مجانیه

قیاس بی مورد

یعنی قیاسی که هیچگونه تطابقی با یکدیگر نداشته باشندنه ازحیث ذات ونه صفات ونه جنس. بطورمثال:شیطان حق است.
خداخالق حق است.
امر شیطان به آدم که بخور ونهی خداوند که نخور . . . . . مقایسه کردن نهی خدا با امر ابلیس منطقی نیست. چون قیاس مع الفارق است.
یعنی قیاسی که هیچگونه تطابقی با یکدیگر نداشته باشندنه ازحیث ذات ونه صفات ونه جنس. بطورمثال:شیطان حق است.
خداخالق حق است.
امر شیطان به آدم که بخور ونهی خداوند که نخور . . . . . مقایسه کردن نهی خدا با امر ابلیس منطقی نیست. چون قیاس مع الفارق است.
مقایسه اشتباه دو چیز با هم ـ مقایسه دو چیز کاملا متفاوت و بی شباهت
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١١)

بپرس