متعلقات ایمان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] متعلَّق ایمان به مراتب آن بستگی دارد و این با مبانی شیعه و معتزله که ایمان را دارای مراتب و قابل زیادت و نقصان می شمرند، هماهنگی دارد.
برخی از معاصران بر این عقیده اند که متعلَّق ایمان بیش تر به مراتب آن بستگی دارد و با توجه به این که ایمان دارای مراتب گوناگونی است به طور کلی و یکسان نمی توان به بیان متعلق آن پرداخته، محدوده آن را تعیین کرد، بلکه در برابر هر مرتبه از ایمان، متعلقی برای آن قابل شناسایی است. این نظر با مبانی شیعه و معتزله که ایمان را دارای مراتب و قابل زیادت و نقصان می شمرند، هماهنگی دارد. آیاتی نیز بر کاهش و افزایش ایمان دلالت دارد که می تواند در تأیید این سخن مورد استفاده قرار گیرد. همچنین گاه از ایمان به اعتباری شرعی یاد می شود که اساس آن اذعان و علم است؛ اما تحقق این اذعان و علم در افراد، گوناگون است؛ در یکی به صورت طمأنینه و در دیگری به شکل عین الیقین و به همین شکل در هرکسی به گونه ای ظهور می کند ، بنابراین ایمان حقایق متعددی را دربرمی گیرد که شارع همگی آن ها را تحت عنوان ایمان خوانده است. صرف نظر از این بحث که آیا ایمان دارای مراتبی است و در این صورت، متعلق هر مرتبه چه خواهد بود، در آیات قرآن به مواردی اشاره شده که ایمان به آن ها لازم و ضروری است و جامع همه آنها، ایمان به غیب است:«اَلَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ ویُقیمونَ الصَّلوة...». به هر آنچه از حواس بشری پنهان است و پیامبران از آن خبر داده اند غیب گفته می شود و ایمان به غیب شامل ایمان به خدا ، فرشتگان، پیامبران، قیامت ، بهشت و جهنم و... می شود. البته گاه غیب به موارد خاصی چون خداوند ، قرآن ، قیام حضرت مهدی (عج) و... تأویل برده شده که اشاره به برخی مصادیق غیب دارد.
← مصادیق غیب در قرآن
۱. ↑ المیزان، ج ۱۸، ص ۲۵۹ -۲۶۲.
مرکز دائرة المعارف قرآن کریم، برگرفته از مقاله «رگرفته از مقاله ایمان».
...

پیشنهاد کاربران

بپرس