مدیریت دانش

دانشنامه عمومی

مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته های علمی ( به انگلیسی: Knowledge management - KM ) به معنای در دسترس قرار دادن نظام مند اطلاعات و اندوخته های علمی است، به گونه ای که به هنگام نیاز، در اختیار افرادی که نیازمند آن ها هستند، قرار گیرند تا آن ها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و مؤثرتر انجام دهند. مدیریت دانش، شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش و تطبیق بینش ها و تجارب در سازمان می باشد.
در زبان فارسی تا به حال اصطلاح «مدیریت دانش» برای Knowledge Management متداول بوده است. در زبان انگلیسی میان Science و Knowledge تفاوت وجود دارد. Knowledge به تمامی آگاهی ها و مهارت هایی گفته می شود که از آزمایش و آموزش به دست آمده است. در حالیکه Science به کوشش عملی و هوشمندانه ای گفته می شود که از راه مشاهده و آزمایش به مطالعهٔ منظم رفتار و ساختار جهان طبیعی و دیدنی می پردازد. ( فرهنگ لغت آکسفورد ) بنابراین واژهٔ دانش را به جای Knowledge و واژهٔ دانشگری را به جای Science می توان پیشنهاد کرد.
در این متن، به جای استفاده از واژه دانش در مقابل Knowledge، گاهی از واژه دانایی استفاده شده است. البته واژه دانایی معانی خاص خودش را در حوزه های گوناگون دیگر همچون فلسفه، روانشناسی و جامعه شناسی نیز داراست. از آنجا که تحقیقات کاربردی در حوزه مدیریت دانایی نسبتاً جدید است، در این خصوص تعریف خاص و دقیقی که مورد قبول محققین قرار گیرد وجود ندارد. آنچه مسلم است آن که می توان با آشنایی با تعاریف گوناگون، ابعاد و مصادیق این امر را بیشتر شناخت و آن را بهتر به کار گرفت.
یکی از شاخه های فرعی اقتصاد دانش است؛ مدیریت دانش، کاملاً یک روش جدید مدیریت را معرفی می کند. این مفهوم بر تبدیل موهبتهای عقلانی کارکنان و سازماندهی نیروهای سودمند درونی اعضاء کارکنان – نیروی رقابت و ارزش جدید - عمل می کند. مدیریت دانش بر پیوند اطلاعات با اطلاعات، اطلاعات با فعالیت ها و اطلاعات با فرد - برای تحقق اشتراک دانش ( از قبیل دانش ضمنی و دانش صریح ) توجه دارد؛ و با مدیریت اطلاعات کاملاً متفاوت است. کارکردهای سنتی کتابخانه؛ گردآوری، پردازش، اشاعه، ذخیره سازی، بهره برداری از اطلاعات مدرک به منظور فراهم آوردن خدمت برای جامعه است. در دوره اقتصاد دانش، کتابخانه به عنوان گنجینه دانش بشری، سهیم شدن در پیشرفت دانش و حلقه ارتباطی مهم در زنجیره پیشرفت دانش خواهد بود. در قرن بیست و یکم کتابخانه ها به طور اجتناب ناپذیری با موضوع جدید مدیریت دانش مواجه خواهند بود. مدیریت دانش در کتابخانه ها می باید بر پژوهش و توسعه دانش، ایجاد پایگاه دانش، مبادله و اشتراک دانش بین کارکنان کتابخانه ( از جمله کاربرانش ) ، آموزش کارکنان کتابخانه، تسریع پردازش صریح از دانش غیر صریح و تحقق اشتراک آن تمرکز کنند. تعریف مدیریت دانش: مدیریت دانش رویکرد نظام مند یافتن، درک و استفاده از دانش برای دستیابی به اهداف سازمانی است و از طریق کاهش زمان و هزینهٔ آزمایش و خطا یا تکرار، ایجاد ارزش می کند.
عکس مدیریت دانش
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

مدیریت دانش: knowledge management . روش مدیریتی چند زمینه ای است که به مدیر این توانمندی را می دهد تا همزمان نوآوری ها ( شگردهای فردی ) ، شیوه ها ( قوانین و روش های جاری ) ، و تکنیک هایی ( روش کاربرد قوانین ) را به کار بندد تا بتواند از یک سو دانش آفرینی و از سوی دیگر، دانش ( آموخته های تئوری، تجربه، مهارت های فردی ) کارکنان سازمان خود را پایش ( رصد ) ، شناسایی، آنالیز ( جداسازی ) ، دانش های فراموش شده را بازیابی، یکی سازی برخی دانش ها، سازماندهی ( جای کاربرد دانش در تئوری ) ، نگهداری ( مستندسازی ) ، بخش بندی ( ارائه ی دانش به بخش مربوطه برای پیاده سازی ) ، به روز رسانی، و در میان کادر سازمان خود و نیز با سازمان های دیگر مبادله نماید تا هم بتواند از دانش تک تک کارکنان، دانشی گروهی بسازد و هم از دانش سازمان های دیگر بهره مند شود و دانش سازمان خود را نیز به سازمان های دیگر برساند تا این هم افزایی، پیشرفت سازمان و کشور را به دنبال داشته باشد.
...
[مشاهده متن کامل]

( National Library for Health. Glossary of Health Knowledge Management Terms )

مدیریت درس آموخته ها - مدیریت دانسته ها - مدیریت آموخته ها - مدیریت آزموده ها - مدیریت آزمودگی ها -

بپرس