مدیریت طراحی

دانشنامه عمومی

مدیریت طراحی ( مدیریت دیزاین، به انگلیسی: Design Management ) ، حوزه مدیریتی جدیدی است در کسب و کار که در آن از روش های مدیریت پروژه، طراحی، استراتژی و زنجیره تأمین برای اداره فرایند خلاقیت و ایجاد ساختار و سازمان برای حوزه طراحی بهره گرفته می شود. هدف از مدیریت طراحی ایجاد محیط سازمانی است که در آن به واسطه طراحی و ایجاد و مدیریت یک سیستم مؤثر و کارآمد بتوان به اهداف و مأموریت های راهبردی سازمان دست یافت. [ ۱] مدیریت طراحی فعالیتی فراگیر در کلیه سطوح سازمان از راهبردی تا عملیاتی می باشد و مسیری تعریف شده از گام اکتشاف تا اجرا را در بر می گیرد. مدیریت طراحی شامل فرایندهایی مستمر، تصمیم گیری هایی مرتبط با کسب و کار و راهبردهایی است که نوآوری را تسهیل کرده و به خلق محصولات، خدمات، ارتباطات، محیط و برند هایی بپردازد که به گونه ای مؤثر طراحی شده باشند تا کیفیت زندگی مارا ارتقا داده و برای سازمان موفقیت بیافریند. یا در تعریفی دیگر «توسعه، سازماندهی، برنامه ریزی و پایش منابع برای دستیابی به محصولات، ارتباطات و محیط زیستی که از منظر کاربر کارآمد باشد. »[ ۲] [ ۳]
مقوله مدیریت طراحی با حوزه های مدیریت بازاریابی، مدیریت اجرایی و مدیریت استراتژیک ( راهبردی ) همپوشانی دارد.
به طور سنتی، مقوله مدیریت طراحی تنها محدود به مدیریت پروژه های طراحی و دیزاین دیده می شد. اما در طول زمان، به تدریج دیگر جنبه های سازمانی در سطوح کاربردی تا راهبردی را دربر گرفت. در سال های اخیر نگرشی ایجاد شده است که تلفیق تفکر طراحی ( تفکر دیزاین ) با مدیریت استراتژیک ( راهبردی ) را به عنوان رویکردی میان رشته و انسان محور به دانش مدیریت در نظر می گیرد. این پرادایم همچنین در مقابل شیوه های مرتبط با الگوی مدیریت سنتی بر روش های مشارکتی و استنباط ابداکتیو تمرکز دارد. [ ۴]
در سال های اخیر، مقوله طراحی به دارایی استراتژیکی در سرقفلی و ارزش ویژه برند، خلق تمایز و ایجاد کیفیت در محصول برای سازمان ها بدل گشته است. امروزه سازمان ها هر چه بیشتر مقوله مدیریت طراحی را برای ارتقای فعالیت های مرتبط با طراحی و اتصال هرچه بهتر فرایند طراحی با سایر فرایندهای سازمانی به کار می گیرند.
دیزاین هم به فرایند دیزاین و هم به ثمره آن فرایند گفته می شود[ ۵] بنابراین طبیعت چند وجهی مدیریت طراحی منجر به آن می شود که ارائه تعریفی جامع از آن، پیچیده باشد. [ ۶] به علاوه اینکه مدیران طراحی طیف گسترده ای از نقش ها و مسئولیت ها را عهده دار هستند و فاکتورهای دیگری همچون تفاوت این شغل در صنایع مختلف، بزرگی یا کوچکی شرکت ها، وضعیت بازار و تفاوت در اهمیت و تأثیر مقوله طراحی در سازمان های مختلف ارائه تعریفی جامع را پیچیده تر می کند. در نتیجه می توان گفت که مدیریت طراحی تنها محدود به نوع خاصی از طراحی نیست و معمولاً بسیار متأثر از بستر به کارگیری آن در ساختار سازمان است.
عکس مدیریت طراحیعکس مدیریت طراحیعکس مدیریت طراحیعکس مدیریت طراحیعکس مدیریت طراحیعکس مدیریت طراحی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس