مذهب

/mazhab/

مترادف مذهب: آیین، دین، روش، سنت، شرع، شریعت، طریقه، طریقت، کیش، مسلک، مشرب، نحله | زراندود، مطلا

متضاد مذهب: مفضض

برابر پارسی: کیش، روش، آیین، دین، راه

معنی انگلیسی:
gilt, illuminated, illuminator, gilder, faith, religion, revealed religion, illuminated (as a book)

لغت نامه دهخدا

مذهب. [ م َ هََ ] ( ع اِ ) در اصطلاح علم کلام اسلامی ، طریقه ای خاص در فهم مسائل اعتقادی ، خاصه امامت که منشاء اختلاف در آن توجیه مقدمات منطقی و یا تفسیر ظاهر کتاب خداست ، مانند مذهب شیعه امامی ، اشعری ، معتزلی و ماتریدی و در اصطلاح فقهی روش خاص در استنباط احکام کلی فرعی از ظاهر کتاب و سنت مانند فقه مذهب شیعه ، حنفی ، مالکی ، حنبلی و غیره : در این که گفتم ، معما و تأویل نیست به هیچ مذهب از مذاهب. ( تاریخ بیهقی ص 318 ). سلطان محمود ( رض ) گفت مذهب راست از آن امام بوحنیفه رحمه اﷲ قبایان دارند. ( تاریخ بیهقی ص 205 ) مذهب ایشان آن است که نماز نگزارند و روزه ندارند و غسل جنابت نکنند. ( تاریخ بخارا ص 88، از فرهنگ فارسی معین ). هر طایفه ای که دیدم در ترجیح دین و تفضیل مذهب خویش سخنی میگفتند. ( کلیله و دمنه ).
من برون آیم به برهانها ز مذهبهای بد
پاکتر ز آن کز دم آتش برون آید ذهب.
ناصرخسرو.
خلقی ازین شد به سوی مذهب مالک
قومی از آن شد به سوی مذهب نعمان.
ناصرخسرو.
نگه کن که چون مذهب ناصبی
پر از باد و دود است و پر میغ و غم.
ناصرخسرو.
در بیان این سه کم جنبان لبت
از ذهاب و از ذهب وز مذهبت.
مولوی.
|| روش. طریقه. طریقت. شیوه. مسیر. راه و رسم. پیشه :
علم و عمل مذهب من است و تو می
علم نجوئی که گاوبی عملی.
ناصرخسرو.
تو گوئی که چون و چرا را نگویم
همین است نزدیک من مذهب خر.
ناصرخسرو.
یک دوست بسنده کن که یک دل داری
گر مذهب عاشقان عاقل داری.
( از کلیله و دمنه ).
اهمال را در مذهب حمیت رخصت نمی بینم. ( کلیله و دمنه ).
عشق آمد و جام جام درداد
ز آن می که خلاف مذهب آمد.
خاقانی.
عشقی که دل اینچنین نورزد
در مذهب عشق جو نیرزد.
نظامی.
ستم در مذهب دولت روا نیست
که دولت با ستمکار آشنا نیست.
نظامی.
مذهب عاشق ز مذهبها جداست
عاشقان را مذهب و ملت خداست.
مولوی.
با هر کسی به مذهب خود باید اتفاق
شرط است یا موافقت جمع یا فراق.
سعدی.
عاقل متفکر بود و مصلحت اندیش
در مذهب عشق آی از این جمله برستی.
سعدی.
بیشتر بخوانید ...

فرهنگ فارسی

راه وروش، طریقه، مذاهب جمع، طلاکاری شده، زرکوبی شده، زراندود
( اسم ) طلا کاری شده زراندود : سلطان ... ابوالعلائ را با جامه و استری بازین مذهب با ساخت و افسار زر از بارگیران خاص بداد . توضیح ساخت درمتن چاپی ساجب چاپ شده .
طلا کاری کننده

فرهنگ معین

(مَ هَ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - دین ، آیین . ۲ - راه ، روش . ج . مذاهب .
(مُ ذَ هَّ ) [ ع . ] (اِمف . ) زر اندود شده .

فرهنگ عمید

زراندود، طلاکاری شده، زرکوبی شده.
۱. راه وروش، طریقه.
۲. هریک از فرقه ها و گرایشات دینی با مجموعه ای از آیین ها و آموزه ها.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] «مذهب» به معنای راه و روش است و در مفهوم دینی، به مسیر اعتقادی افراد، مذهب گفته می شود. در این تعریف، می توان مذهب را در ارتباط با اصل دین هم به کار برد، به عنوان نمونه، پیامبر (صلی الله علیه وآله)، بنیان گذار مذهب اسلام بوده است، اما اکنون در مورد اصل اسلام از واژه «دین» و یا «آیین» استفاده می شود.
مذهب در گذشته به مکتبهای فکری درون یک دین (مانند مذاهب چهارگانه یا پنجگانه فقه اسلامی ) اطلاق می شد.در مغرب زمین ، واژه ((Religion)) به معنای مکتبهای درون یک دین و به معنای خود دین به کار می رود و حدود نیم قرن است که متجددان کشور ما تحت تاءثیر این موضوع ، کلمه مذهب را به هر دو معنا استعمال می کنند.
مذهب در زبان عربی و فارسی
این اصطلاح در زبان عربی و فارسی به دو مفهوم بکار رفته است. الف : مفهوم خاص که عبارتست از شاخه ای مخصوص از دین مانند مذاهب شیعه و تسنن نسبت به دین اسلام . ب : مفهوم عام و کلی که با مفهوم دین مترداف و همسان است. چنانکه گفته می شود مذاهب اسلام و مذهب زرتشت که مقصود دین اسلام و دین زرتشت می باشد.
نظر شهید مطهری
استاد مطهری می گوید: اسلام به حکم اینکه مذهب است و به حکم اینکه دین خاتم است بیش از هر مذهب آسمانی دیگر برای بر پاداشتن عدالت اجتماعی آمده است چنانچه در آیه ۲۵ سوره حدید به این مسئله اشاره می کند و هدف اسلام نجات محرومان و مستضعفان و نبرد و ستیز با ستم پیشیگان است.
منبع
...

دانشنامه آزاد فارسی

به معنی راه و روش و مشرب و مکتب. اصطلاحی در ادیان به معنای شاخه ها و گرایش های سازمان یافتۀ درون دینی که در مسائل کلامی یا فقهی با دیگر شاخه ها تفاوت دارند. بزرگ ترین مذاهب در اسلام دو مذهب شیعه و سنی اند که هریک شاخه های فرعی کوچک تری نیز دارند. اختلاف اصلی این دو در معنای خاصی است که شیعیان از امامت در نظر دارند و اهل سنت آن را نمی پذیرند. شیعیان با اختلافاتی که در تعیین امام میانشان پیش آمد به مذاهب بزرگ اثنی عشریه، اسماعیلیه و زیدیه تقسیم شدند. مذاهب مهم کلامی مسلمانان معتزله، اشاعره، و ماتُریدیه هستند. مذاهب مهم فقهی نیز با انتساب به پیشوایانشان جعفری، مالکی، حنفی، حنبلی و شافعی هستند که همه جز مذهب جعفری سنی اند. در علوم اسلامی علمی که به توصیف و بیان عقاید مذاهب و مکاتب بشری می پردازد علم ملل و نحل نام دارد. گاهی مکتب های فلسفی را نیز به مذهب تعبیر می کنند مانند مذهب اصالت تجربه.

جدول کلمات

دین

مترادف ها

sect (اسم)
فرقه، قسمت، دسته، بخش، مذهب، حزب، دسته مذهبی، مکتب فلسفی

faith (اسم)
پیمان، اعتماد، دین، اعتقاد، باور، عقیده، ایمان، کیش، مذهب

religion (اسم)
دین، کیش، مذهب، ایین

denomination (اسم)
پول، مذهب، نام گذاری، تسمیه، لقب یا عنوان، واحد جنس

illuminator (اسم)
مذهب

gilder (اسم)
مذهب

gilded (صفت)
مذهب، طلاکاری شده، مطلا

illuminated (صفت)
مذهب، روشن شده، اشراقی

فارسی به عربی

دین , طائفة

پیشنهاد کاربران

دین وضع و برنامه ی خدا برای انسان است امّا مذهب فهم و تفاعل انسانها با دین،
مذاهب دین نیستند بلکه برگرفته از دین و محصول فکر دینی اند،
مذاهب در کنار مضراتشان فوایدی دارند، از مهم ترین مضرات مذاهب اختلاف و تفرقی است که از کانال آنها در میان امّت بوجود می آید.
...
[مشاهده متن کامل]

نسبت میان دین و مذهب عموم و خصوص مطلق است،
تقلید از مذاهب برای افرادی که توانایی اجتهاد و ترجیح را ندارند نه تنها جایز، بلکه واجب است،
فتاوای مذهبی باید همواره آپدیت شوند، چون هر زمان و مکانی نیازمند فتوای جدیدی است، این امر نیز نیازمند این است در هر زمانی افراد مجتهد در میان مسلمانان موجود باشند،
انسانها در مقابل مذاهب به مجتهد و متبع و متمذهب و مقلّد تقسیم می شوند و هر کدام از اینها احکام جداگانه دارند،
دو دیدگاه افراطی و تفریطی رد کنندگان مذهب بطور مطلق و دین شمردن مذاهب و اعتقاد به بسته شدن باب اجتهاد و وجوب تقلید از آرای مذهبی، هردو نادرست اند و دیدگاه اعتدالی و وسطی بهترین و مناسبترین موضعگیری در قبال مذهب و دین است.
تعریف مذهب: امام رملی یکی از فقهای بارز شافعی مذهب در نهایة المحتاج در تعریف مذهب می گوید:
�احکامی که امام و یارانش در مسائل بدان قول کرده اند مذهب نامیده می شود. � ( نگا: التمذهب دکتر خالد بن مساعد، ج١، صص ٦٨ - ٦٩ )
و در تعریف دیگری، احکام اجتهادی که امام مجتهد بدانها رسیده و آنها را استنباط کرده است مذهب نامیده می شوند. نگا: منبع پیشین.
میان دین و مذهب تفاوت فاحش وجود دارد که به چند مورد از آنها می پردازم.
١ - دین وضع و ساخته ی خداست، امّا مذهب فهم انسانها از دین و ساخته و پرداخته ی امامان مجتهد و شاگردان آنان است.
٢ - دین معصوم از خطا و ثابت و غیر قابل تغییر است، امّا مذهب غیر معصوم، خطابردار و دایماً در تغییر است.
٣ - دین به مبادی اعتقادی و عبادی و اخلاقی جاوید فرود آمده بر پیامبران گفته می شود، و دین همه ی آنها یکی است، امّا مذهب چنین نیست بلکه تابع ظروف و شرایط فکری، فرهنگی و اجتماعی و. . . است و دایماً در تغییر و نوسان است و نیاز به بازسازی دارد، و باید برای مسایل مستحدثه اجتهاد جدید صورت گیرد و همواره فتواهای از مذاهب از کار می افتند و باید فتاوای جدید جای آنها را پر کنند.

مذهب شوخی سنگینی بود که محیط با من کرد/از کتاب هنوز در سفرم . . . . / سهراب سپهری
من سال ها نماز خوانده ام.
بزرگترها می خواندند، من هم می خواندم. در دبستان ما را برای نماز به مسجد می بردند.
روزی در مسجد بسته بود. بقال سر گذر گفت:"نماز را روی بام مسجد بخوانید تا چند متر به خدا نزدیکتر باشید!"
...
[مشاهده متن کامل]

مذهب شوخی سنگینی بود که محیط با من کرد. و من سال ها مذهبی ماندم ، بی آن که خدایی داشته باشم!

مَذهَب اسم مکان از ریشه "ذهب" است. و چون ذَهَبَ به معنی رفتن است پس مذهب یعنی �محلّ رفتن�؛ و محلَ رفتن همان راه است.
لذا مذهب یعنی راه. بر این اساس به هر کدام از مسیرهایی که افراد در یک دین پیش می گیرند مذهب گفته می شود.
...
[مشاهده متن کامل]

اگر کلمه مذهب از ریشه �ذَهَب� به معنی رفتن گرفته شده باشد در آن صورت مذهب، اسم مکان است به معنای محل رفتن
و اگر از ذهب به معنی �در مسأله ای گرایش به نظریه ای پیدا کردن� گرفته شده باشد. در آن صورت مذهب مصدر میمی می شود به معنای �عقیده، اعتقاد، آیین
مذهب به دو معنی میباشد: 1 ) یک به معنای دین 2 ) و دیگری فرقه و گرایش خاصی از یک دین.
به بیان دیگر، "مذهب" به معنای راه و روش است و در مفهوم دینی، به مسیر اعتقادی افراد، مذهب گفته می شود.
در این تعریف، می توان مذهب را در ارتباط با اصل دین هم به کار برد.
دین اسلام به دو مذهب بزرگ تقسیم می شود:
1 - شیعه:که خود به سه مذهب امامیه، اسماعیلیه و غلاة تقسیم می شود و هر کدام به صدها فرقه کوچکتر مثل علویه، ابدیه، شیعیه، اسحاقیه، زیدیه، عباسیه، امامیه، ناوسیه، تناسخیه، لاعنیه، راجعیه، مرتضیه علوی و. . . تقسیم می شود که بیشتر فرقه های شیعه در اصول دین مثل نبوت و معاد حتی توحید با هم اختلاف دارند و بعضی فرق مثل غلات شیعه به خدا بودن علی قائل هستند و مرتد شدند
2 - اهل سنت و جماعت:خود به چهار گروه فقهی حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی تقسیم می شود این چهار گروه از لحاظ اعتقاد مثل هم هستند و فقط در بعضی احکام جزئی مثل دعای قنوت و طریقه بستن دستها در نماز و دیگر چیز های جزئی با هم فرق دارند ولی همه خود را اهل سنت و جماعت می دانند و زیاد فرقی قائل نیستند حنفی ها به سنت ها و مستحبات پایبندتر هستند

denomination
زرین نگار. [ زَرْ ری ن ِ ] ( ص مرکب ) آراسته به زر :
ز بس نوبتی های زرین نگار
نمی برد ره بر در شهریار.
نظامی.
واژه مذهب
معادل ابجد 747
تعداد حروف 4
تلفظ mozahhab
نقش دستوری اسم
ترکیب ( صفت ) [عربی]
مختصات ( مُ ذَ هَّ ) [ ع . ] ( اِمف . )
آواشناسی mazhab
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی عمید
فرهنگ فارسی معین
باسلام
مذهب هرچند از لحاظ لغوی مترادف دین باشد. ولی تفاوت قابل توجهی دارند. مذهب را می توان این گونه تعریف کرد:《مذهب؛ شاخه ای از دین است. 》
به عنوان مثال: دینِ رسمی ایران اسلام و مذهبِ رسمی ایران شیعه است.
مذهب انسانهای خوب را انتخاب نمیکند، آدمهای خوب بهترین مذهب را انتخاب میکنند.
مذهب آئینی در مقابل دین است. اگر بر مبنا و اساس دین باشد کامل کننده دین خواهد بود، و اگر عقایدی نو بر ضد قوانین دین به وجود آورد بدعت خواهد بود.
ب نام الله
مذهب: حزب، فرقه، دسته و . . .
سوره روم آیه ۳۲:
از آنان که دین خود را متفرق و پراکنده ساختند و فرقه فرقه شدند و هر گروهی به آنچه دارند دلشادند.
در ادیان، مذهب موضوعیت یافته ولی مطابق با آموزه ها نیست بلکه فرقه گزینی بشدت نهی شده.
در اسلام اعلامی، فرقه سنی و فرقه شیعه به عنوان دو مذهب رایج شناخته میشوند ک هر یک دارای چند دسته و زیر مجموعه میشوند.
در اسلام حقیقی: مسلمان به عنوان دیندار معرفی و الگو شده و از فرقه گزینی بشدت نهی گردیده است.
قرآن، سوره انعام، آیه ۱۵۳:
و این راه مستقیم من است. پس آن را پیروى کنید و راههاى دیگر را پیروى نکنید که شما را از راه خداوند پراکنده کند. این سفارش خداوند به شماست، باشد که تقوا پیشه کنید.
انعام آیه ۱۵۹:
آنان که دین را پراکنده نمودند و فرقه فرقه شدند، چنین کسان به کار تو نیایند، کار آنها با خداست و بعد از این به آنچه می کردند آگاهشان می گرداند.
دین: اسلام، کتاب: قرآن، پیرو کتاب: مسلمان ولاغیر
ثم ان علینا بیانه
یا الله
نوشته ی آرین را با اندک ویرایش درخور در نشانه گذاری ها و چند بهبود کوچک دیگر همراه پی افزوده ی زیر در تارنگاشتم به نشانی زیر درج نمودم:
نوشته ای سودمند، گرچه فشرده و تا اندازه ای نارسا و نیز در یکی دو جا از دیدِ من نادرست یا دستکم نیازمند بررسی دانشورانه بیشتر از کاربری به نام آرین، گنجانده شده در یکی از واژه نامه های اینترنتی. یکی دو تا از آن باره های نیازمند بررسی بیشتر، ریشه ی سامی دین ترسایی و �زایش مسیح� است. این را نیز بسیار کوتاه ناگزیرم بیفزایم که کسی به نام �عیسا مسیح� از هستی تاریخی برخوردار نیست؛ درست به همین شَوَند است که درباره اش از زادروز وی گرفته تا بسیاری چیزهای دیگر، جداگانگی های بسیاری میان پیروانِ آیین های گوناگون ترسایان دیده می شود. این را نیز بگویم که بنا بر گواهی های نیرومند، بخش بسیار بزرگی از آیین های درون کلیسا و ایستارهای پدید آمده در دین ترسایی بدست شناخته شده ترین و نامورترین پیرِ سپندینه ی ( قِدّیس ) ترسایان: �سنت آگوستین� که پیش از گرویدن به آن دین، یکی از برجسته ترین شاگردان مانی پیامبر بود به درون آن دین برده شد و آن را پربار نمود.
...
[مشاهده متن کامل]

ب. الف. بزرگمهر ۱۴ خرداد ماه ۱۴۰۰
https://www. behzadbozorgmehr. com/2021/06/blog - post_35. html

دین را میتوان انحصار عام و هماهنگ کننده نظام های فکری از قبیل باورها و اعتقادات و معارف و نظام های ارزشی از قبیل احکام اخلاقیات و عدالت و نظام های پرورشی از قبیل قوانین و مقررات سیاسی و اجتماعی. مذهب انشعاب انحصار خاص از انحصار عام دین می باشد. به عنوان مثال مذاهب تسنن و تشیع در دین اسلام دو انشعاب خاص انحصاری از نظام سیاسی میباشند، یعنی تعیین و انتخاب جانشین در صدر اسلام پس از رحلت پیامبر و سپردن حکومت به دست یکی از خلفای چهار گانه : ابوبکر ؛ عمر ؛ عثمان و علی. سنی ها همانطور که در تاریخ اتفاق افتاده است، سه خلیفه اول را جانشین بر حق پیامبر می دانند و شیعه ها علی را.
...
[مشاهده متن کامل]

بهر حال این حقیر بر این باور است که انحصار طلبی عام و خاص دین و مذهب را باید رام نمود و آن را به سوی اهلیت دعوت کرد تا از آدمیت فاصله بگیرد و به سوی انسانیت هدایت شود. و آنهم نه از طریق گوشمالی دادن از نوع کمونیستی بلکه با زبان خوش. دین و مذهب در سطح آدمیت را می توان به زبان تمثیل به یک فیل بی گناه و بی آزار در یک مغازه چینی فروشی تصور کرد که با خرطوم بدون داشتن قصد و نیت بد، کلیه بشقاب ها را از قفسه ها پایین بیندازد و آنها را بشکند و با سم روی تلاشه ها راه برود و سم خودرا زخمی کند و ناخواسته و ناآگاهانه به صاحب مغازه خسارات مالی و روانی برساند. بهتر بود که صاحب دکان چینی و لیوان فروشی پیشاپیش از ورد آن حیوان زبان بسته و بی آزار به مغازه جلوگیری می کرد، بجای آنکه بعدا بنشیند و خاک بر سر ریزد و اشکش جاروی شود و در سوک و غم مال از دست رفته فرو رود و آه و ناله سر دهد و از خداوند درخواست نماید که آن فیل کافر را به عذاب جهنمی دچار نماید و حق اورا کف دستش بگذارد.
والحاصل: انگیزه و نیروی محرکه پیدایش دین و مذهب را نباید روی ابر ها و در بالای قوس رنگین کمان و یا آسمان جستجو کرد بلکه در شهوت غریزه شهرت طلبی و نام آوری بنیان گذاران ادیان و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع دینی - مذهبی.

دین از واژه اوستایی دئنا به چم وجدان گرفته شده. در دانش دین شناسی ادیان دو بخش هستند که آنها را هند و آریایی و سامی می نامند. دین های هندی مانند هندو Hedonism بودا Buddhism و ادیان آریایی میترایی, زرتشتی و مزدایی هستند که در ایران زمین خانه دارند. دین های سامی هم یهودیت, ترسایی و اسلام هستند.
...
[مشاهده متن کامل]

George Wilhelm Friedrich Hegel فرزانه آلمانی در هنگام درسهای دانشگاهی خود با پیش گفتار درسهایی در باره سرگذشت فرزان یا همان Philosophy می گوید: \\ کارنامه گذشتان جهان با کهن نگاری History ایران زمین آغاز می شود. چون در باره دین می نویسم خوب است بدانیم دین های آریایی چه درآیشی روی دینهای سامی گذاشته است. چنانکه ایرانشناسان آلمانی - اروپایی می نویسند: یهودیان که دستکم از 700 سال پیش از زایش مسیح در ایران زمین زندگی می کرده اند با ایرانیان دیگر با باور چون زرتشتی بر خورد داشته اند. آنها اندیشه های خود را در هنگام گفتگو های دوستانه برای یکدیگر باز گو می کرده اند و بر این پایه چیزهایی از دین زرتشتی آموخته و وارد دین یهودیت شده و می دانیم از این دین که پایه ادیان سامی است به دیگر دین های این گروه ( سامی ) رسیده. این چیز یا واژه ها آسمانها, دوزخ خشم خداوند و پافرده گناهان, آتش دوزخ پایان زمان ( روز رستاخیز ) بهشت, فرشتگان و ایزدان نیروی جان ( به تازی روح ) و روان همان نیروی خرد هستند. دیگر اینکه کیش مهر یا همان آئین میترا است که به گفته مارتین ورمازرن دانشمند و ایرانشناس فرانسه بدون داشتن شناخت در باره دین میترایی گذشته ترسایی Christianity در تاریکی و پوشیدگی خواهد ماند. چون دین اروپایی ها پیش از ترسایی میترا بوده و برای آن دستک هایی چون مهر کده ها و پیکره میترا و سکه هایی که هک کرده اند می باشد. بر روی پاره ایی از مهرکده ها کلیسا ساخته اند. مانند کلیسای بزرگ و نامی روم Santa Prisca و San Clemente و پیدا شدن بیش از 100 پیکره میترایی و یا سکه هایی که در دوران کسراهای رومی پرس شده. میترا در ستیز با دین ترسایی شکست خورد ونکه دین تازه ایی بنام Manichaeism به اروپا وارد شد که پیامبر آن ایرانی و همان مانی ( زادگاهش مداین ) بود. این کیش مدتی همرزم سر سخت دین ترسایی بود و داشت جهانگیر می شد که آمیخته ایی از آئین های ترسایی بودایی و زرتشت بود در آن هم ردی از خدا و ماده Materialism بود آنچه در دین زرتشت آنرا مزدا و انگر مینو ( اهریمن ) می نامند مانی آنرا به شکل خدا و ماده باز گو کرده بود. پندار نیک, گفتار نیک و کردار نیک را به شکل بستن دهان از گفتن دروغ و واژه های زشت, خوداری از خوردن گوشت و نوشیدن شراب , دیگر اینکه کوتاهی دستها از کشتن چهار پایان و کندن گیاهان باز گو کرده بود. در این دیدگاه از نسکهای دانشمند سوئدی Geo Widengren به نام مانی و مانیشی ایسم, کیش های ایرانی Glasenapp دین های جدا از ترسایی, نسک آئین میترا از دانشمند فرانسوی Martin Vermaseren , نوشته های فرزانه آلمانی هگل و گفتار های ایرانشناسان آلمانی را بکار برده ام.

آیین، دین، روش، سنت، شرع، شریعت، طریقه، طریقت، کیش، مسلک، مشرب، نحله | زراندود، مطلا
مذهب DENOMINATION :[اصطلاح جامعه شناسی] فرقه ای دینی که پویایی احیاگرایانه ی خود را از دست داده و به صورت یک هیأت نهادی شده در آمده است و تعداد قابل توجهی از افراد از آن پیروی می کنند.
منبع https://rasekhoon. net
کیش
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٦)

بپرس