موج کره ای

دانشنامه عمومی

موج کره ای ( کره ای:  한류; هانجا:  韓流 ) بشنوید راهنما·اطلاعات ( هالیو ) نوواژه ای است که به گسترش جهانی فرهنگ کره جنوبی از دههٔ ۱۹۹۰ به این سو اشاره دارد. [ ۲] [ ۳] [ ۴] این موج در مراحل آغازین با گسترش سریال های درام و موسیقی پاپ کره ای در آسیای شرقی، جنوبی و جنوب شرقی وسعت گرفت و بعدها با رشد اینترنت و رسانه های اجتماعی به ویژه قرار گرفتن نماهنگ های پاپ کره ای روی یوتیوب به مفهومی جهانی تبدیل گشت. [ ۵] [ ۶] [ ۷] [ ۸] [ ۹] اصطلاح هالیو نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط وزارت فرهنگ و گردشگری کره جنوبی استفاده شد. این وزارتخانه در آن زمان یک لوح فشرده موسیقی به زبان چینی تحت عنوان «هالیو - ترانه ای از کره» تولید کرده بود که رسانه های چینی از نام آن برای توصیف موفقیت فرهنگ مردمی کره در چین استفاده کردند. [ ۱۰]
نام کره جنوبی با طلوع سده ۲۱ میلادی به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرهنگ عامه و جذب گردشگر بر سر زبان ها افتاد. موارد یادشده از جمله مهم ترین وجوه اقتصاد رو به رشد این کشور بوده اند. شهرت روزافزون فرهنگ عامهٔ کره در میان بسیاری از ملل دنیا باعث شد تا دولت کره جنوبی به منظور گسترش قدرت نرم خود با پرداخت یارانه و تأمین مالی شرکت های نوپا که در حوزهٔ سرگرمی فعال بودند تلاش کند. هدف دولت کره از این کار رقابت با فرهنگ های عامهٔ ژاپن و بریتانیا بود؛ حوزه ای که در حدود نیم قرن است که در تسلط آمریکایی ها است. [ ۱۱] [ ۱۲] در این میان جهان غرب به تدریج جامعهٔ کره جنوبی را به عنوان یک جامعهٔ توسعه یافته شناخت. [ ۱۳]
بخش اعظم موفقیت موج کره ای مدیون پیشرفت های خدمات شبکه های اجتماعی و سکوهای برخط ویدئو بود. فرهنگ عامهٔ کره از طریق این ابزارها به مخاطبانی که بسیار دور بودند منتقل شد. به کارگیری این ابزارها در راستای تسهیل تبلیغات، پخش و مصرف محصولات مختلف سرگرمی کره ای ( به ویژه موسیقی پاپ کره ای ) باعث شده فرهنگ این کشور از میانه های دههٔ ۲۰۰۰ در میان جهانیان شناخته شود. [ ۱۲] [ ۱۴]
گسترش موج کره ای از اوایل سدهٔ ۲۱ میلادی به شدت بر فرهنگ معاصر، صنایع موسیقی، فیلم، تلویزیون و جنبه های رفتاری انسان های مختلف در دنیا تأثیر گذاشته است. [ ۱۵] [ ۱۶] [ ۱۷] [ ۱۸] [ ۱۹]
عکس موج کره ای
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس