موهن جو دارو

فرهنگ فارسی

یکی از مراکز مهم باستانی واقع در جنوب غربی پاکستان نزدیک رود سند که آثار بازیافته در آنجا حاکی از وجود تمدنی بسیار درخشان و قدیمی در این منطقه است. فرهنگ و تمدن موجود در این ناحیه شباهت بسیار به تمدن سومری دارد و از لحاظ قدمت نیز همزمان با آن است ( هزاره سوم پیش از میلاد ) . در موهنجودارو شهر منظمی با عمارات بزرگ آجری کشف شده است هر خانه شهر دارای چاه آب و حمام مخصوص بوده و خیابانهایش زه کشی و آب رو داشته. چند عمارت بزرگ در آن هست از جمله حمام عمومی و یک تالار بزرگ ستون دار که شاید مرکز اجتماع مردم بوده است . ساکنین این شهر در صنایع سبک بد طولائی داشته اند . و اشیائ کوچک از قبیل ظروف سفالی و سنگی مجسمه افزار زیور آلات و اسباب بازی کمال مهارت آنان را نشان میدهد. خط نیمه تصویری مکشوف در این ناحیه هنوز خوانده نشده است اما ظاهرا با خطوط سومری و براهمی و نیز خطوط مکشوف درعربستان جنوبی ارتباط دارد .

دانشنامه عمومی

موهن جو دارو ( به اردو: موئن جودڑو ) ( به هندی: मोहन जोदड़ो ) به معنای تپه مردگان، نام پایتخت تمدن بلوچستان در ۲۶۰۰ ( پیش از میلاد ) بوده است. این شهر باستانی امروزه در ایالت بلوچستان پاکستان قرار دارد که تا قبل از جدایی پاکستان متعلق به هند بود.
امروزه موهن جو دارو یکی از مشهورترین مراکز گردشگری در بلوچستان پاکستان است. در کشور پاکستان آثار و بقایایی از معماری دوران باستان وجود دارد که از جمله آن ها، بقایای موهن جودارو است. ویرانه های شهر موهن جودارو، در ۴۰۵ کیلومتری شمال کراچی واقع است. این اثر باستانی شاهد بلامنازعی است بر عظمت تمدن بلوچستان که از ۵۰۰۰ سال پیش در دره ایالت بلوچستان شکوفا شد. از نام هایی که بر این شهر کهن گذاشته شده «مانهاتن عصر برنز» است و این نام به سبب طرح شهرسازی مدرن و علمی کم نظیری است که داشته است. [ ۱]
عکس موهن جو دارو
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

موهِنْجودارو (Mohenjo Daro)
موهِنْجودارو
تپه های باستانی در ایالت سند، در پاکستان امروزی در کنار رودخانۀ سند، مشهور به تپۀ مردگان. قدیمی ترین آثار و فرهنگ هند متعلق به هزارۀ ۳پ م در این ناحیه و نیز در ناحیۀ هاراپا در ایالت پنجاب متمرکز شده اند. باستان شناسان برای نخستین بار در ۱۹۲۲ به اهمیت موهنجودارو پی بردند. اکتشافات نشان می داد که این ناحیه بزرگ ترین مرکز بقایای تمدن سند است. بناهای چند طبقه با آجر پخته، خیابان کشی و شبکۀ آبرسانی، حکایت از معماری پیشرفتۀ موهنجودارو دارد. برخی مجسمه های به دست آمده از این ناحیه ویژگی های مشابهی با هنر بین النهرینی دارند. در مُهرهای چهارگوش، مجسمه های کوچک سفالی، اشیای مفرغی و سفالینه های منقوش به دست آمده در موهنجودارو می توان کهن ترین نقش مایه های هنر هندی همچون گاو کوهان دار و خدایان انسان ریخت را بازشناخت.

پیشنهاد کاربران

·نخستین تمدن و فرهنگ بزرگ هند در هزاره­ی سوم پ. م در کرانه­ی رود سند متمرکز شده بود. موهنجودارو Mohenjodaro و هاراپا ـ Harappa ( در پاکستان امروزی ) از مناطق اصلی گسترش این فرهنگ بودند.
· هند تمدنی است که تنوع نژادی و دینی در آن هماهند ویژگی­های جغرافیای این سرزمین گوناگون­اند.
...
[مشاهده متن کامل]

·موهنجودارو ، با بیش از پنج هزار سال پیشینه، از طرا حی شهری به صورت شبکه­ی شطرنجی برخوردار بوده و ساخت آن بر فراز تختگاهی انسان ساخت به بلندای 14 متر بوده است.
·آثار بر جای مانده از معماری و شهرسازی این شهر گویای تأسیس یک مرکز بزرگ تجاری با خیابان­های بزرگ شمالی ـ جنوبی به پهنای دوازده متر با خانه­های چند طبقه از آجر و چوب و شبکه­های پیشرفته فاضلاب است.
·ساخت خانه­ها با رعایت دو اصل صورت می­پذیرفته : امنیت و آسایش
·خانه­ها را به گونه­ای ساخته­اند که ورودی­ها در گذرگاههای فرعی باز شود و نور و هوا از حیات خلوت­ها تأمین گردد. ضخامت دیوارها نمایانگر دو طبقه بودن خانه­هاست.
·حمام همگانی شهر نیز بر فراز تختگاه دارای استخری به طول 12 متر و عرض 7 متر و ژرفای 2 متر بوده که دیواره­ی داخلی آن با آجر، ملات و ساروج ساخته شده.
·انبار غله­ی شهر با سقف چوبی و سالنی با بیست ستون از دیگر بناهای مهم موهنجودارو به شمار
می­آیند.
·استفاده از آجرهای استاندارد ( cm 27× 13×6 ) ، شبکه فاضلاب پیشرفته، خانه­هایی بر اساس نقشه و اندازه یکسان و سرانجام برقراری عدالت اجتماعی با توجه به وضع ساختمان های شهر، همگی حکایت از شهری توسعه یافته و تمدنی شگفت انگیز دارد.
·آیین بودا : بودا شاهزاده­ی نپالی و از اشراف بود ( سده 6 پ . م ) که ریاضت را به همراه تهیدستی پیشه نمود.
·فلسفه­ی اعتقادی بودا: گذر از جهان مادی به معنوی، نگرش به چهار سوی عالم، دستیابی به بالاترین درجات انسانی که تماماً در معابد بودایی تبلور کالبدی یافته
·از دیدگاه او زندگانی دارای چهار مرحله است : کودکی ( راه قدسی ) ، جوانی ( زندگی و کار ) ، میانسالی ( گوشه گیری ) و سالمندی ( فقر و ریاضت )
·استوپا : معبد بودایی که از سنگ و پلان دایره وار در قالب گنبدی نیمکره بر فراز آرامگاه یک پارسای بودایی ساخته شده است. بلندای آن از زمین پانزده متر و مصالح آن تماماً سنگ می­باشد.
·این معبد دارای چهار دروازه سنگی هر کدام به سمت یکی از جهت های اصلی جغرافیایی. در سمت جنوبی پلکانی است که به صفه­ی استوپا منتهی می­شود و دسترسی به یک راهروی باریک نرده دار در پیرامون گنبد را میسر می گرداند، در بالای گنبد، فضای مربع شکل محصوری به نام ²هارمیکا² ساخته شده که نماد بهشت خدایان است. ا ز طریق هارمیکا جهان به بهشت پیوند می خورد.
·استوپای ²بارهوت ² کهن ترین، ² امراواتی² زیباترین و ² سانچی² معروف ترین این معابد اند.
·در تندیس بودا مشاهده می­شود که بین ابروها نقطه­ای قرار دارد و به منزله چشم سوم یا چشم حکمت و معرفت است. در یوگا نیز مرکز نیروهای روحی و روانی فرد بر روی پیشانی او جای دارد.
·چایتیا : گونه دیگری از معابد بودایی است که به صورت صخره­ای می باشد. معبد ² کارلی² در سال 50 میلادی ساخته شده و از زیباترین ابنیه غارگونه هند به شمار می آید . برای ساخت معبد کارلی قله­ی یک تپه را خالی کرده و تالاری به طول 38 متر و ارتفاع 14 متر احداث نمودند. در انتهای تالار محرابی وجود دارد و در دو سوی صحن نیز ستون­های عظیمی با سر ستون­ها زنان و مردان فیل سوار جلوه می نماید. در ورودی چایتیای کارلی فیل ها ی غول پیکر ساختمان های چند طبقه را بر دوش خود نگه داشته­اند.
·آیین هندو : اوج گیری این آیین در سده یکم میلادی است.
·شیوا یکی از پیچیده ترین خدایان جسم یافته هندویسم است که کیفیت ها و صفات متضادی را در خود جای داده است. شیوا در سانسکریت به مفهوم خجسته می باشد.
·ماندالا : در سانسکریت به مفهوم دایره کامل است و از اعتقادات مذهب هندوست . در حقیقت ماندالا، اصطلاحی برای بیان هر نوع پلان با الگوی جدولی که نماد جهان ماوراء طبیعی است. جهانی کوچک شده از دید انسان. توجه اصلی به مرکز آن جلب می شود زیرا همه­ی نیروهای روحی ـ روانی در آنجا متمرکز می­گردد. در کیهان شناسی هندو، سطح کره­ی زمین به صورت مربع نمایش داده می­شود. صفحه­ای شطرنجی که بازتاب روابط آسمانی ( سپهرنما ) برای ساخت معماری و شهرسازی را بدست می دهد.
·آیین جین : معابد جین دارای پلان مربع­اند مانند ویملا ، تیجپالا ، آدیناتا
سلسله مراتب فضای معماری این معابد عبارتست از : الف ـ دروازه ب ـ ایوان پ ـ برج
·نمادهای هنری هند : چرخ هستی : انسان : زمین : آسمان

بپرس