نهر علقمه

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] نهر عَلقَمه یا علقمی، نهری بوده در کشور عراق که عباس بن علی(ع) در روز عاشورا، کنار این نهر به شهادت رسید. این نهر از رود فرات منشعب شده و آب زلال آن را به منطقه کربلا و سرزمین های اطراف آن می رسانده است. پدربزرگ ابن علقمی آخرین وزیر عباسیان، که از طایفه بنی اسد و در شهر نیل عراق بود، در کنار فرات نهری حفر کرد و نام او بر این نهر نهاده شد. علقم به معنای تلخی است، همچنین هر درخت تلخ و آب بسیار سخت را علقم گویند.
نهر علقمه در ادبیات عاشورایی بیشتر در پیوند با روضه عطش و دست های قطع شده اباالفضل (ع) مطرح می شود:
در کربلای کنونی محل دقیق نهر علقمه مشخص نیست. در این یک هزار و چند صد سال به اندازه ای ساخت و ساز و تخریب و جا به جایی در کربلا صورت گرفته است که هیچ نمی توان معین کرد، حضرت ابالفضل(ع) به طور دقیق برای آوردن آب به کجا رفته است و از کجا آب آورده است. آبی که اکنون در بین راه باغ امام صادق (ع) و در کنار مقام امام زمان(عج) جاری است، نهر الحسینی نام دارد و از محله ای به نام الحسینی در حدود پانزده کیلومتری کربلا از فرات اصلی منشعب شده است، تا زمین های زراعی بین راه خود را سیراب سازد و اکنون به خاطر ازدیاد جمعیت و افزایش مصرف آب در کربلا و بالاآمدن سطح آب های زیرزمینی، فاضلاب هتل ها و خانه های اطراف این نهر بر آن مسلّط شده و در آن می ریزد تا با عبور از کنار کربلا یا صرف زراعت شود و یا پسمانده آن دوباره به فرات اصلی ملحق گردد.

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از کتاب فرهنگ عاشورا است
نهر علقمه یا علقمی، نهری بوده که از فرات منشعب شده و آب زلال آن را به منطقه کربلا و سرزمین های اطراف آن می رسانده است. نسبت علقمی به شخص است، جد مؤیدالدین علقمی وزیر، حفرکننده آن نهر بوده است.
در مرثیه ها، شهادت عباس بن علی علیه السلام را کنار نهر علقمه یاد می کنند (کنار نهر علقمه، افتاد دست عباس).
جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، نشر معروف.

پیشنهاد کاربران

درود
نگاهی موشکافانه بتاریخ
برپایه نوشته های ارزمندومعتبر!
سپنتامهر
عاشورای1393
جغرافیای دروغ
علقمه وقهرمان علقمه!
رودفرات یکی ازدورودبزرگ عراق که بادجله بمیانرودان، نامورست، رودیست تاریخی بدرازایkm2900 که ازکوههای خاوری آناتولی نزدیک به رودارس میهن ماسرچشمه گرفته وپس ازپیمودن راه دیرندودرازی ازترکیه وعراق بخلیج فارس میریزد.
...
[مشاهده متن کامل]

درکناراین رودتمدنهای کلده، بابل وآشورزاده شدندسپس این رودوسرزمینهای پیرامونش
گاه تامصراززمان کورش بزرگ تاپیدایش اسلام جزوشاهنشاهی ایران بوده
چنانکه پایتخت ساسانیان، تیسفون یامدائن درنزدیکی این رودبودوهمه عراق امروزی
پاره وبخش اندکی
ازکشورایران تازمان تازش تازیان بود.
ازیراتاسده های4و5ق، محدثان شیعه برپایه روایاتی که
درفضیلت وقداست این رودگفته انداین رودرابهشتی وآسمانی پنداشته اندکلینی رازی381ق، درکافی
ابن فارسی فتال نیشابوری508ق درروضه الواعظین وشاگردش ابن شهرآشوب مازندرانی درکتاب مناقب اهل بیت
روایاتی آورده اندکه سرچشمه فرات بهشتست که دوناودان ازبهشت برآن میریزد!فرات نهرالجنه ونهرمومنست یامهریه زهراست ویانوزادوکودکی که کامش
رابافرات بردارنددوستداراهلبیت شودو. .
ولیک علقمه!
درهیچ اثرروایی وتاریخی تاسده۷قمری یامهشیدی
نامی ازعلقمه نیست!
علقمه
یکی ازشاخه های فرات بوده
واینک اثری ازآن نیست!تاریخ پیدایش، حفروکاوش وکندن
نهرعلقمه وحفرکننده آن کیست؟
دراسناد وخاستگاههای سده هفتم
ذیل یادونام فرجامین وزیرعباسیان ابوالمویدمحمدبن احمد ( بن محمد ) بن علی بن ابیطالب بن علقمی درگذشته بسال 656ق
ازنهرعلقمه وکاونده وکننده آن
نام برده شده ست
این، ابن علقمی برپایه نوشتارابن ابی الحدیددردیباچه شرح نهج البلاغه ش
که آنرابرای وزیرخلیفه مستعصم عباسی، همین
ابن علقمی نوشته واوهم پس ازفتح بغدادازشمشیرمغولانش رهانده ومیانجی وشفیع اونزدهلاکو شدوبرپایه تواریخ شیعه مانندابوعبدالله محمدطباطباناموربابن طقطقی
نویسنده کتاب تاریخ الفخری، ابن فوطی مروزی خراسانی
یاابن صابونی723ق
دوست خواجه نصیرتوسی وخواجه رشیدالدین فضل الله
وکتابدار رصدخانه مراغه ونویسنده مجمع الاداب والحوادث الجامعه
وازتاریخنگاران همزمان ماشیخ عباس قمی درالکنی والالقاب، تتمه المنتهی، نیزشیخ آقابزرگ تهرانی درالذریعه الی تصانیف الشیعه
همان کسیست که نهانی
بامغولان وهلاکوازدردوستی درآمدازبودجه وهزینه سپاه خلیفه کاست ولشکر100هزارنفری رابده هزارنفرکاهش دادوزمینه شکست عباسیان رافراهم آوردوی پیکهاونمایندگانی
نزدهلاکوفرستادواورابگشودن وفتح بغدادفراخواند!
بباورتاریخنگاران اهل سنت، آوندودلیل وفرنواینکارابن علقمی
کینستانی وانتقام اوازخلیفه بدلیل کشتارشیعیان برزن ومحله کرخ بغداد که باشاره وچشمزدمستعصم وبدست ابوبکرپسرش انجام شده, بوده ست!
باری، بگفته همین تاریخهانیاوجدچهارم ابن علقمی
ابوطالب یاعلقمی، کننده وحفر کننده
نهرعلقمه درکربلاست!ابوطالب یاعلقمی پدراودرنیمه نخستین سده6م
یعنی میان سالهای510تا550هجری
نهرعلقمه راحفرکردوکند
گویااینکاراوبرای جلوگیری ازخروش وطغیان فرات بوده ست.
خوب!دراینکه درعاشورای سال61ق
جنگی میان سپاه یزیدوحسین بن علی درکنارفرات رخ داده
گفتگویی نیست!
لیک
داستان پردازی، جعل وافسانه سازی
نهرعلقمه برپایه تواریخ سنی وشیعه بگونه آزگاراآشکاروروشنست!
اگردست کم تاریخ حفروپیدایش علقمه را500ق
بدانیم تارویدادعاشوراکه سال61ق بوده
439سال اختلاف زمانیست!
ازیراکه درکتابهای کهنترمانندکتاب سلیم بن قیس که نخستین اثرشیعه درپایان خلافت اموی وآغازعباسیست
وگویادر120یا125ق نگارش شده
یادرکتاب طبقات کبری ابن سعد243ق
الفتوح ابن اعثم کوفی، تاریخ طبری305ق
یاکتاب کافی کلینی381ق
ودرآثارصدوق پدروپسر، شیخ مفید413ق
ودوسید مرتضی ورضی شاگردان مفیدودرکامل ابن اثیرجزری، درگذشته546ق
ودگرآثاریکه رخدادعاشورارانوشته اندوبیشترازروایت مقتل نویس کهن ابومخنف ازدی بوده ونیزاوماننداسنادیادشده، یادی
ازعلقمه ودست بریده
ابوالفضل عباس درکنارش
نکرده ودرهیچ اثرتاسده7ق، این داستان نیامده، بگمان، نخست کسانکه
عاشوراراشاخ وبرگ داده وپایه تحریفات عاشوراراگذاردندوداستان دروغین علقمه رابابرگرفتن ازاستوره گرامی پهلوان ایرانی۱آفریده اندپس ازبوییان که پایه تشیع سیاسی رانهادندعلمای شیعه
سده7ق، بپشتگرمی ایلخانان مغول وپس ازآنهابودندمانندسیدبن طاووس
دارنده الهوف علی قتلی الطفوف
ودیگرانی پس ازاوکه سال بسال بپشتگرمی ایلخانان که هوادارشیعه یاشیعه بودندتازمان ملاحسین کاشفی۱رماننویس وافسانه پردازتیموری
نگارنده روضه الشهدابویژه درزمان صفویه ونیزبابرآمدن مغولان قاجاری، چنان باین رخدادپروبال دادندکه امروزه بدین فربهی رسیده
براستی، بایدگفت، سده هابردروغهایی ازین دست
که دروغپردازان آخوندساخته اندگریسته ایم!
کارباندازه ای
شوربودورسوایی این دروغهابگونه ای آشکارکه
صدای
مطهری راهم۴دهه پیش درآوردواوبرای خریدن اندک آبرونزدروشنفکران وجوانان اندیشمندبنوشتن کتاب تحریفات. .
بخش2←
بخش2جغرافیای دروغ!
نهرعلقمه/سپنتامهر
. . تحریفات عاشورادست یازید!
البته
باگسترش وبالندگی خرافه وبازارداغ
جهل ونادانی درین کشوربلطف ومهروتلاش دانشگاهیان، علماومنبریان ومداحان که رشته دانشگاهیی راهم
شکرلله، باینکاربسیاربسیارمهم
ویژه واختصاص داده اندهنوزهم
باایمان جبل الراسخی مابرای نسلهای آینده
که نیازبنیادی آنهاهم همینست، رویدادعاشوراجای فربه ترشدن، افزایش شاخ وبرگهای ساختگی، برایش هست
وکارایی وپتانسیل، یاخورندوگنجایه
افزایش، فربهی وگسترش نیزداردکه
دستاوردنکویش، بکف آوردن درآمدسرشارازبرای شاغلان این پیشه درآمدسازوخرافه آفرینست!
که, خوش پیشه ایست این بازارگانان
وسوداگران دین را!
به
مبارکی!انشاءالله عزوجل وتعالی!!
زندوسفرنگ, گزارش یاشرح وتفسیرعلقم!
چم ومعنی واژه!
علقم
به چم ومعنی تلخی, تلخکامی وهرآنچه درخوراک ریزندتاتلخ شودنیزآب تلخ، اجاج، مروتلخابه،
به کبست یاتلخک یالوفاکه هندوانه ابوجهلش خوانندوبتازی حنظلش گویندوهردرختی که بارش
تلخ وشرنگین وزهرآلودباشدراعلقم گویندنیز بکنارتلخ!
این علقمه وحنظل یاکبست که گفتیم همان, گیاه داروییست چونان هندوانه وباندازه سیب, مسهل ونرماننده شکم ومعده که برای قندهم سودوهودی داردودرتلخی بآن ماننده کنندچونانکه سعدی هم فرمود:
اگرحنظل خوری ازدست خوشخوی
به ازشیرینی، ازدست ترشروی!
وچه زیباترفرزانه قبادیان
ناصرخسرو، فرمودکه
:بی رشوه، تلخ وبدمزه ، چون زهروحنظلند،
با رشوه، چرب وشیرین، چون مغزوشکرند!
که ویژگی نظام اداری امروزماست!
دردعاهای شیعی نیزنیایشیست بنام دعای علقمه یاصفوان که شیخ توسی درمصباح المتهجدش آورده!
همچنین
تای فرجام وپایانی درای واژه نرینه ومذکر ( ه ) نشان ازمادینگی یاتانیث نداردبلکه
نشان ازفزونی ومبالغه آن ویژگی وصفتست، چون علامه
پانوشت
۱ - گرامی یابپهلوی گرامیک، پسر جاماسپ
ونوه دختری زردشت ست.
چنانکه درمتون کهن ماوداستانهای ملی ایرانیان، چونان ایاتکارزریران آمده، گرامی فرمانده بخشی ازسپاه ایران درجنگ باارجاسپ تورانی بوداودلیرانه جنگیدولی سربازان چینی آشوب سختی پدیدآورده وسرانجام درفشداریاپرچمدارایران راکشتندودرفش کاویان فریدونی بزنیم افتاد!گرامی سرآسیمه
بسوی درفش رفت و آن رابرافراشت ولی سپاهیان چینی، همدستان، یاران ومتحدان تورانی، باوتاختندودرنبردی سنگین دست راست وسپس چپ اورابریدندلیک، گرامی
درفش وپرچم کشوررابدندان گرفت وتازنده بودکیان ودرفش کاویان رابرافراخت، تااینکه بدست چینیان کشته شد.
فردوسی بزرگ درداستان گشتاسب شاه
فرماید:بدان شورش اندرمیان سپاه
ازان زخم گردان وگردسیاه
بیفتادازدست ایرانیان
درفش فروزندهٔ کاویان
گرامی بدیدآن درفش چونیل
که افگنده بودند ازپشت پیل
فرودآمد وبرگرفت آن زخاک
بیفشاند از خاک و بسترد پاک
چواورابدیدندگردان چین
که آن نیزهٔ نامدارگزین
ازان خاک برداشت وبسترد وبرد
به گردش گرفتندمردان گرد
زهرسوبه گردش همی تاختند
به شمشیردستش بینداختند
درفش فریدون به دندان گرفت
همی زدبه یک دست گرز، ای شگفت
سرانجام کارش، بکشتندزار
بران گرم خاکش، فگندندخوار
دریغ آن نبرده سوارهژبر
که بازش ندیدآن خردمندپیر
۲ - البته
حاج ملاحسین کاشفی سبزواری910ق، آفرینه واثر دیگری بنام انوارسهیلی داردکه بسبک کلیله ودمنه وتلخیص داستانهای آنست وبگونه فابل نویسی!
این کتاب که بازنویسی، واگردان شده یاترجمه کلیله ودمنه ست گرچه نزدایرانیان وبچشایه وپسندادبی ایشان شیرین بلکه پذیرفته هم نیامده لیک
درسده دهم تاچهاردهم قمری یامهشیدی پس
ازگلستان سعدی ازبهترین آفرینه هاوآثارداستانی نزدفارسیزبانان هندبشمار بوده ست!
بهرروی،
این مردنیزاهل منبروآخوندی داستانپردازبوده وبگفته ادواردبراون دربخش ( ازسعدی تاجامی ) تاریخ ادبیاتش, کاشفی رااهل شاخ وبرگ دادنهای فزونگرایانه واغراق آمیزدرگردانش وترجمه وبازنویسی کلیله ودمنه
داندبگونه ایکه درهمین انوارسهیلی که واگردان شده وترجمه کلیله ودمنه است
براون باخرده گیری ونقدی تندبراین کتاب، آن
راپراز[مبالغه های محال، کلمه های قلنبه سلنبه، القاب درازوبیهوده، قیاس هاوسنجشهای دورازذهن وگزافه گویی های پرطمطراق دانسته وآن رانمونهٔ آشکارسبک بی مایهٔ نویسندگان متکلف درسده های نهم ودهم ق، درخراسان وفرارودکه زیرپروبال تیموریان بالیدند، میداند]
خاورشناس چک، یان ریپکانیزانوار سهیلی
راواگرادنی دوباره وترجمه وگردانشی باسرهم بندی کردن وآب وتاب دادن
ودرازگوییهای بی معنادانسته ست.
کنون کتاب روضه الشهداءکاشفی سبزواری مه بزرگترین خاستگاه ومنبع مداحان وروضه خوانان بوده ونزدشیعه هنوزهم بسی ورجاوندوگرانمایه ست ( فضولی بغدادی هم آنرابنام حدیقه السعداءبترکی واگردانی نموده ) رابنگریدکه چگونه ذهن داستانپردازاوازروایتی که بزرگترین دانشمندومحدث شیعه، شیخ مفیدنزدیک به1100سال پیش کمترازپانزده رویه یاصفحه نوشتندبه700واندی صفحه افزایش داده
وبسان انوارسهیلی آن راسرشارازرخدادهای پندارین وتخیلی خویش نموده ست
که
بسکه ببستند براو برگ و ساز
گرتوببینی نشناسیش باز!

‍ درود
سپنتامهر
نوشتار زیر با
فرگرد یا تیتر وعنوان ( جغرافیای دروغ ونهرعلقمه )
از چندسال پیش است و درباره و پیشاوردها و موضوعات تاریخی دروغ و ساختگیست که فرگرد و عنوان آن نیز ،
دروغهای جاویدان است و در بخشها و باره های گوناگون نوشته شده بود .
...
[مشاهده متن کامل]

یکی از آن بخشهای دروغهای جاویدان وماندگار ،
درباره تاریخ عاشورا وهمین جغرافیای دروغ علقمه بود که در زمان رخداد عاشورای سال 61 ق ،
چنین جایی نبوده و این شاخه از فرات کنده و حفرنگردیده بود
و
در آنروزگار، نه علقمه ای بوده
ونه
نخلستانی و تعقیب و گریزی
و
نه دستهای قلم شده ای !
واین نهررعلقمه پنج سده پس از آن رخداد
حفرگردیدومابرای آن نهری که نبودوقهرمانش رانیزکه
ازاستوره ایرانی گرامی ستانده بودیم
سده هاگریستیم !
برچیزی که ازاستوره اش وام ستاندیم،
برچه گریسته ایم بر گوری تهی ؟!
چه بسیار اشکها و سرشکها برهیچ و پوچها ،
بر پنداره ها و
خیالبافیها و داستانسراییهای مغز آخوندها بمانند کاشفی !
چه سرشکهاکه نریخته ایم
برشاخ وبرگها که درین هزاره پیشین
خود داده ایم
وبسته ایم !
چه بر بیهوده هاکه
نیاویخته ایم
وچه
بر نابوده ها
که
گریسته ایم و . . !!
دنباله در بخشهای سپسین←

‍ درود
ع/سپنتامهر
نوشتار زیر با
فرگرد یا تیتر وعنوان ( جغرافیای دروغ ونهرعلقمه )
از چندسال پیش است و درباره و پیشاوردها و موضوعات تاریخی دروغ و ساختگیست که فرگرد و عنوان آن نیز ،
دروغهای جاویدان است و در بخشها و باره های گوناگون نوشته شده بود .
...
[مشاهده متن کامل]

یکی از آن بخشهای دروغهای جاویدان وماندگار ،
درباره تاریخ عاشورا وهمین جغرافیای دروغ علقمه بود که در زمان رخداد عاشورای سال 61 ق ،
چنین جایی نبوده و این شاخه از فرات کنده و حفرنگردیده بود
و
در آنروزگار، نه علقمه ای بوده
ونه
نخلستانی و تعقیب و گریزی
و
نه دستهای قلم شده ای !
واین نهررعلقمه پنج سده پس از آن رخداد
حفرگردیدومابرای آن نهری که نبودوقهرمانش رانیزکه
ازاستوره ایرانی گرامی ستانده بودیم
سده هاگریستیم !
برچیزی که ازاستوره اش وام ستاندیم،
برچه گریسته ایم بر گوری تهی ؟!
چه بسیار اشکها و سرشکها برهیچ و پوچها ،
بر پنداره ها و
خیالبافیها و داستانسراییهای مغز آخوندها بمانند کاشفی !
چه سرشکهاکه نریخته ایم
برشاخ وبرگها که درین هزاره پیشین
خود داده ایم
وبسته ایم !
چه بر بیهوده هاکه
نیاویخته ایم
وچه
بر نابوده ها
که
گریسته ایم و . .
دنباله در بخش های سپسین←

بپرس