هایپررئالیسم

دانشنامه عمومی

ابرواقع گرایی یا فزون واقع نمایی یا واقع گرایی افراطی یا هایپررئالیسم ( به انگلیسی: Hyperrealism ) رویکردی به واقع نمایی با الهام از هنر عکاسی است که در آن به صورت بسیار دقیق و عکس گونه چهره و پیکر انسان و اشیای صنعتی در ابعاد بزرگ تصویر می شود. [ ۱]
به سبکی در نقاشی و مجسمه سازی گفته می شود که یک عکس یا نمونهٔ واقعی را با جزئیاتِ دقیق تداعی کند. [ ۲]
فزون واقع نمایی در فارسی به «فراواقعیت» هم ترجمه شده است. [ ۳] در واقع فزون واقع نمایی به عنوان پیشرفتی در روش ساخت آثار نقاشی و مجسمهٔ فوتورئالیسم به شمار می آید. این اصطلاح اولین بار در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ در ایالات متحده آمریکا و اروپا به عنوان یک جنبش هنری مستقل و یک سبک هنری ظهور کرده است. [ ۴]
بهترین نقاشی های فزون واقع نما معمولاً آن هایی اند که با عکس اشتباه گرفته می شوند و همین است که توانایی یک هنرمند فزون واقع نما را نشان می دهد؛ توانایی تکنیکی تولید یک نقاشی که آن قدر به واقعیت نزدیک باشد که با عکس اشتباه گرفته شود. نقاشان این سبک در این روند آن قدر بر عدم دخالت در واقعیت تأکید دارند که کارشان ماشینی به نظر می رسد. اما یک هنرمند موفق کاری می کند که توانمندی در پس کار ظاهراً ماشینی تابلوهای فزون واقع نگار پنهان شود. [ ۵]
هنر فزون واقع نمایی دنیای واقعی و فیزیکی را جدی می گیرد، آن قدر که گاهی در نقاشی ها با دنیای واقعی تری روبه رو هستیم تا در واقعیت. هایپررئالیسم تلاش می کند واقعیت را تا آن جا که می تواند تحریف نشده منتقل کند. [ ۶]
در فزون واقع نمایی از عکس استفاده می شود، به این ترتیب که از یک صحنه چندین عکس از یک زاویه می گیرند، سپس شروع می کنند به نقاشی آن صحنه، پس از چاپ عکس ها، از آن برای تصحیح خطوط نقاشی و اگر رنگی بودند برای تصحیح رنگ ها استفاده می کنند؛ البته برای دقت بیشتر با شطرنجی کردن عکس کارشان را پیش می برند. [ ۷]
عکس هایپررئالیسمعکس هایپررئالیسم
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

هایپررئالیسم ( به انگلیسی: Hyperrealism ) به سبکی در نقاشی و مجسمه سازی گفته می شود که یک عکس یا نمونهٔ واقعی را با جزییاتِ دقیق تداعی کند. [۱]
تاریخچه [ویرایش]
هایپررئالیسم در فارسی به «فراواقعیت» ترجمه می شود. [۲] در واقع هایپررئالیسم به عنوان پیشرفتی در روش ساخت آثار نقاشی و مجسمهٔ فوتورئالیسم محسوب می گردد. این اصطلاح اولین بار در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ در ایالات متحده آمریکا و اروپا به عنوان یک جنبش هنری مستقل و یک سبک هنری ظهور کرده است. [۳]
...
[مشاهده متن کامل]

دیدگاه [ویرایش]
بهترین نقاشی های هایپررئالیسم معمولاً آن هایی اند که با عکس اشتباه گرفته می شوند و همین است که توانایی یک هنرمند هایپررئالیسم را نشان می دهد؛ توانایی تکنیکی تولید یک نقاشی که آن قدر به واقعیت نزدیک باشد که با عکس اشتباه گرفته شود. نقاشان این سبک در این روند آن قدر بر عدم دخالت در واقعیت تأکید دارند که کارشان ماشینی به نظر می رسد. اما یک هنرمند موفق کاری می کند که توانمندی در پس کار ظاهراً ماشینی تابلوهای هایپررئالیستی پنهان شود. [۴]
هنر هایپررئالیسم دنیای واقعی و فیزیکی را جدی می گیرد، آن قدر که گاهی در نقاشی ها با دنیای واقعی تری روبه رو هستیم تا در واقعیت. هایپررئالیسم تلاش می کند واقعیت را تا آن جا که می تواند تحریف نشده منتقل کند. [۵]
روش [ویرایش]
در هایپررئالیسم از عکس استفاده می شود، به این ترتیب که از یک صحنه چندین عکس از یک زاویه می گیرند، سپس شروع می کنند به نقاشی آن صحنه، پس از چاپ عکس ها، از آن برای تصحیح خطوط نقاشی و اگر رنگی بودند برای تصحیح رنگ ها استفاده می کنند؛ البته برای دقت بیشتر با شطرنجی کردن عکس کارشان را پیش می برند. [۶]
هنرمندان [ویرایش]
«کانالتو» هنرمند ایتالیایی و «ریچارد استس» را می توان از نقاشان بارز این سبک نام برد. [۷]
جستار وابسته [ویرایش]
فوتورئالیسم
جنبش های هنری
پی نوشت [ویرایش]
↑ هورست بردکمپ، «هایپررئالیسم: یک قدم آن طرف تر»، صفحهٔ ۱. انتشارات موزه تیت، بریتانیا. ۲۰۰۶.
↑ آشنایی با مکتب هایپررئالیسم.
↑ هورست بردکمپ، «هایپررئالیسم: یک قدم آن طرف تر»، صفحهٔ ۱. انتشارات موزه تیت، بریتانیا. ۲۰۰۶.
↑ آشنایی با مکتب هایپررئالیسم.
↑ آشنایی با مکتب هایپررئالیسم.
↑ آشنایی با مکتب هایپررئالیسم.
↑ آشنایی با مکتب هایپررئالیسم.
منابع [ویرایش]
«آشنایی با مکتب هایپررئالیسم ( Hyperrealism ) ». تارنمای همشهری آنلاین، ۲۰ آذر ۱۳۹۰. بایگانی شده از نسخهٔ اصلی در ۲۵ آذر ۱۳۹۰.
[نهفتن]
ن • ب • و
جنبش های هنری
سده های ۱۴ تا ۱۸
گوتیک بین المللی · رنسانس ( ۱۴ام تا ۱۵ام ) · شیوه گرایی ( منریسم ) ( ۱۶ام ) · باروک - کلاسیسیسم ( ۱۷ام ) · روکوکو - نوکلاسیسیسم - رمانتیسیسم ( ۱۸ام )
سدهٔ ۱۹
واقع گرایی ( رئالیسم ) · مکتب باربیزون · پیشارافائلی ها · هنر آکادمیک · دریافتگری ( امپرسیونیسم ) · پسادریافتگری ( پست امپرسیونیسم ) · نودریافتگری ( نئوامپرسیونیسم ) · تفکیک گری ( دیویزیونیسم ) · نقطه چینی ( پوینتیلیسم ) · نبی ها · ترکیب گری ( سنتتیسم ) · نمادگرایی ( سمبلیسم ) · مکتب هادسون ریور · مجزاگری ( کلویزونیسم )
سدهٔ ۲۰
آینده گری ( فوتوریسم ) · تابشگری ( ریونیسم ) · حجم گرایی ( کوبیسم ) · اُرفیسم · ناب گرایی ( پوریسم ) · هیجان نمایی ( اکسپرسیونیسم ) · هیجان نمایی انتزاعی · نوهیجان نمایی · دادائیسم · انجمن هنرمندان جدید مونیخ · سوارکار آبی · دَوَران گری ( ورتیسیسم ) · بروکه · فوویسم · مکتب اَشکَن · نوفوویسم · هنر نو ( آرت نوو ) · باوهاوس · د استایل · آرت دکو · هنر دیدگانی ( آپ آرت ) · مکتب واقع گرایی خیالی وین · هنر عامه ( پاپ آرت ) · فوتورئالیسم · راست خط کاری ( پرسیژنیسم ) · والاگرایی ( سوپره ماتیسم ) · فراواقع گرایی ( سورئالیسم ) · نوواقع گرایی ( نُوُ رئالیسم ) · واقع گرایی اجتماعی · انتزاع پسانقاشانه · ساده گرایی · هنر چیدمان · انتزاع تغزلی · تاشیسم · نقاشی اَکشِن · کبرا · فلوکسوس · نامه گرایی ( لتِریسم ) · موقعیت گرای بین الملل · هنر مفهومی · هنر زمینی · هنر اجرایی · هنر ویدئویی · نودادا · هنر بیرونی · لوبرو · هنر رسانه جدید · هنرمندان جوان بریتانیایی · هنر دستگاهی · هنر فمینیستی · هنر ارتباطی · هنر بازی های ویدئویی
سدهٔ ۲۱
هایپررئالیسم · استاکیسم بین الملل · بازنوگرایی · تصویروشعر · هنر مداخله · واقع گرایی کاذب · هنر صدا · سوپراستروک · سوپرفلت · سوفلو سوپرفلت
مقالات مرتبط
هنر پیشرو · هنر نوگرا · هنر پسانوگرا
درگاه هنرهای تجسمی
رده های صفحه: جنبش های هنریسبک های هنری
از ویکی پدیا
همچنین:
Hyperrealism is a genre of painting and sculpture resembling a high - resolution photograph. Hyperrealism is considered an advancement of Photorealism by the methods used to create the resulting paintings or sculptures. The term is primarily applied to an independent art movement and art style in the United States and Europe that has developed since the early 2000s. [1]
Contents [hide]
1 History
2 Style and methods
3 Themes
4 Hyperrealists
5 References
[edit]History
Howard Kanovitz, Visible Difference, Lithograph on Paper, Smithsonian American Art Museum, 1980
Belgian art dealer Isy Brachot coined the French word Hyperréalisme, meaning Photorealism, as the title of a major exhibition and catalogue at his gallery in Brussels in 1973. The exhibition was dominated by such American Photorealists as Ralph Goings, Chuck Close, Don Eddy, Robert Bechtle and Richard McLean; but it included such influential European artists as Gnoli, Richter, Klapheck and Delcol. Since then, Hyperealisme has been used by . . .

بپرس