وزارت اموزش و پرورش

دانشنامه آزاد فارسی

وزارت آموزش و پرورش.
وزارتخانه ای با هدف تعلیم و تربیت همۀ افراد کشور و فراهم آوردن امکانات آموزشی با توجه به آخرین پیشرفت ها و دستاوردها در روش های تعلیم و تربیت و با درنظرگرفتن نیازهای آموزشی کشور. سازمان های وابسته به این وزارتخانه عبارت اند از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن اولیا و مربیان ایران، و نهضت سوادآموزی. تأسیس وزارتخانۀ خاص علوم یا معارف که پایه گذار آن میرزا تقی خان امیرکبیر بود، در سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به دست علی قلی میرزا اعتضادالسلطنه انجام شد که در ۱۲۷۴-۱۲۷۵ق رئیس دارالفنون و وزیر علوم شد. در واقع تأسیس دارالفنون نخستین گام در زمینۀ پذیرش مسئولیت آموزش و پرورش توسط دولت بود، اما آغاز دخالت دولت در امر تعلیم و تربیت به طور دقیق و منظم، بعد از مشروطیت و تدوین قوانین تشکیلاتی فرهنگ، قانون اساسی معارف و قانون شورای عالی معارف است. در ۱۳۲۸ «قانون اداری وزارت معارف» تصویب و به موجب آن «وزارتخانۀ علوم و معارف» تأسیس شد و آموزش و پرورش کشور را با ریاست یک وزیر، از ابتدایی تا عالی زیر نظر گرفت. وزیر فرهنگ عضو هیئت دولت بود و در برابر نخست وزیر، مجلس سنا و شورا مسئولیت داشت. در دورۀ پهلوی بارها برنامه و نظام آموزشی، سازمان مدرسه ها و دانشگاه ها دستخوش تغییرهایی شد. بین سال های ۱۳۴۰ـ۱۳۴۵ نام وزارتخانه از وزارت فرهنگ به وزارت آموزش و پرورش تغییر کرد. نیز در ۱۳۴۵ دگرگونی مهمی در نظام آموزش و پرورش پدید آمد؛ آموزش و پرورش پیش از دانشگاه به سه دورۀ ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه تقسیم شد که تا به امروز ادامه دارد. هم اکنون مهم ترین وظایف وزارت آموزش و پرورش عبارت اند از تأسیس و تجهیز آموزشگاه ها و تهیه و تنظیم مقررات آموزشی برای آموزش های عمومی تا سطح پایان دورۀ متوسطه؛ تأسیس و تجهیز مدارس عالی با موافقت وزارت فرهنگ و آموزش عالی؛ تهیه و تنظیم طرح های سوادآموزی بزرگسالان و اجرای برنامه های مربوط و همکاری با نهضت سوادآموزی؛ تعیین ارزش و اعتبار گواهینامه های تحصیلی داخلی و خارجی تا سطح متوسطه، و همچنین مدارس عالی تحت نظارت آن وزارتخانه؛ جلب همکاری مؤسسه های آموزشی بین المللی و مؤسسه های داخلی در مسائل مربوط؛ صدور مجوز تأسیس مدارس غیرانتفاعی و نظارت بر آن ها، و بالاخره تهیه و تدوین و چاپ کتاب های درسی و کمک آموزشی برای کلیۀ مقاطع تحصیلی.

پیشنهاد کاربران

وزارت آموزش و پرورش نام سازمان آموزش کشوری ایران است که مسئولیت آموزش کودکان و نوجوانان و نیز تربیت آموزگار را در این کشور بر عهده دارد.
در ایران این وزارتخانه از سال ۱۳۴۳ که از وزارت فرهنگ جدا گردید مسئولیت آموزش عالی ( دانشگاه ها ) را نیز عهده دار بوده است؛ اما پس از تشکیل وزارت علوم، برای ادارهٔ امور دانشگاه ها و امور پژوهشی در سطوح عالی، وزارت آموزش و پرورش وظیفهٔ آموزش رایگان همهٔ افراد در مقاطع پیش دبستان، دبستان، دورهٔ اول متوسطه، دورهٔ دوم متوسطه و همچنین ادارهٔ دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را بر عهده دارد. همچنین تمامی مهد کودک ها باید برای فعالیت خود از وزارت آموزش و پرورش مجوز بگیرند. وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، دارای جداسازی جنسیتی از پایین ترین مقطع است و آموزش آن، مفاهیم مذهبی ( دین رسمی کشور ) را به همراه دارد. پس از انقلاب ۱۳۵۷، آموزش در ایران به شکل کلی، «اسلامی سازی» شد.
...
[مشاهده متن کامل]

سیر تکوین نظام آموزش رسمی ایران، به لحاظ جریان های فکری که در آن مؤثر بوده اند، در چهار دوره قابل بررسی است:
• دوره اول از ابتدای اعزام محصل به خارج آغاز می شود و تا پایان سلطنت ناصرالدین شاه که همان دیدگاه ها، اهداف و کارکردها دنبال می شد، ادامه می یابد. در این دوره هدف عمده دست اندرکاران آموزش جدید دستیابی به علوم و فنون نوین برای رفع نیازهای جامعه بود؛ لیکن در عمل، تأثیر فرهنگی اعزام شدگان و محصلان دارالفنون در جامعه بیشتر از تأثیر تکنولوژیکی شد.
• در دوره دوم که از سلطنت مظفرالدین شاه آغاز می شود و تا انقلاب مشروطه ادامه می یابد، تجددگرایان دست اندرکار توسعه آموزش جدید بودند. آن ها با تشکیل انجمن معارف و تأسیس آموزش ابتدایی و متوسطه امیدوار بودند از طریق توسعه آموزش همگانی زمینه ایجاد حکومت دمکراسی و پارلمانی را فراهم آوردند.
• در دوره سوم که از انقلاب مشروطه تا آغاز حکومت رضاخان به طول انجامید، بنابه ضرورتی که برای تأسیس نهادهای نوین به سبک غربی احساس می شد، قوانین آموزشی با تقلید از الگوهای غربی به تصویب می رسید.
• دوره پایانی در سیر تکوین آموزش رسمی که از سلطنت رضاخان آغاز شد و به تشکیل وزارت آموزش و پرورش انجامید، توسعه آموزش و پرورش هم راستا با سیاست های شبه مدرنیستی رضاخان صورت می گرفت.
گسترش نظام آموزشی در این دوره بر محور آموزش متوسطه و عالی و تأسیس دانشگاه ها بود که با سیاست های شبه مدرنیستی حکومت هم خوانی داشت. این شیوه تا تشکیل وزارت مستقل آموزش و پرورش و تفکیک وظایف آن از امور مطبوعات، اوقاف و… ادامه یافت و کمتر دگرگونی یا تغییری در آن مشاهده شد.

وزارت اموزش و پرورشوزارت اموزش و پرورشوزارت اموزش و پرورش
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/وزارت_آموزش_و_پرورش
Ministry of Education

بپرس