وسوسه

/vasvase/

مترادف وسوسه: اغوا، انگیزش، بداندیشی، تحریص، تحریک، تلقین، وسواس

برابر پارسی: بداندیشی، دیوکامگی

معنی انگلیسی:
temptation, satanic temptation, (satanic) temptation, fixation, obsession

لغت نامه دهخدا

( وسوسة ) وسوسة. [ وَس ْ وَ س َ ] ( ع مص ) بد اندیشیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). در دل افکندن شیطان و نفس چیزی بی نفع و بی خیر. وِسْواس. ( منتهی الارب )( آنندراج ). || ( اِ ) تسویل. خارخار. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). پند و نصیحت شیطانی. ( ناظم الاطباء ). آنچه شیطان به دل مردم افکند از اندیشه های بد. اغوا و ترغیب نفس و شیطان. ( ناظم الاطباء ) :
اگرچه وسوسه در دل ز عشق دارم صعب
دلم ز وسوسه عشق کی خورد تیمار؟
معزی ( از آنندراج ).
حاصل آن کز وسوسه هرکو گسیخت
از قضا هم در قضا باید گریخت.
مولوی.
خارخار حسّها و وسوسه
از هزاران کس بود نی یک کسه.
مولوی.
|| جنون. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) : و کان شاعراً راویه فوسوس آخر ایامه فشد بالمارستان و مات فیه. ( معجم الادباء ج 2 ص 127 ).رجوع به وسواس شود.

فرهنگ فارسی

۱- (مصدر ) ایجاد کردن امری بی نفع یا مضر در ضمیر کسی . ۲ - (اسم ) امری بی نفع یا مضر که نفس شخص یا شیطان در ضمیر کسی ایجاد کند نیروی درونی محرک

فرهنگ معین

(وَ وَ س ) [ ع . وسوسة ] (اِ. ) پیدا شدن اندیشة بد در دل . ج . وساوس .

فرهنگ عمید

۱. وسواس پیدا کردن، بد اندیشیدن، پیدا شدن اندیشۀ بد در دل انسان.
۲. (تصوف ) تحریکات شیطانی.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] وسوسه، از زیان بارترین امراض قلبی است و ضد آن، اندیشه ها و تصورات ستوده‏ای است که شرعاً و عقلاً نیکو باشند و الهام نامیده می‏شود.
همه خیالات و افکاری که بر ذهن و قلب انسان عبور می کنند بر چهار قسم است: افکار محرک عمل خیر و خیالات خوب که «الهام» نام دارند و افکار محرک عمل شر و خیالات بد که «وسوسه» نامیده می شوند.
دو قسم وسواس، اثر شیطان بوده و دو قسم الهام، از فیض ملائکه است. همانطور که در روایتی نیز الهام فرشته و وسوسه شیطان در دو گوش باطنی انسان ذکر شده است.

وسواس در لغت
وسواس که خاطره و خواطر (یعنی حدیث نفس یا اندیشه‏ها و خیالاتی که به دل خطور می‏کند.) شیطانی نیز نام دارد، در لغت به معنای صدایی آرام و پنهانی است.

وسواس در اصطلاح
وسواس در اصطلاح، عبارت است از هرچه که باعث روگردانی دل از یاد خدای سبحان باشد؛ بنابراین، گسترده تر از معنای متعارف آن است؛ یعنی کثرت شک و یا حالتی که هنگام ارتکاب کارهای زشت و گناه بر قلب عارض می شود.

وسواس ‏در قرآن کریم و روایات
...

[ویکی اهل البیت] وسوسه از زیانبارترین امراض قلبی است.و ضد آن، اندیشه ها و تصورات ستوده ای است که شرعاً و عقلاً نیکو باشند. و الهام نامیده می شود.
همه خیالات و افکاری که بر ذهن و قلب انسان عبور می کنند بر چهار قسم است: افکار محرک عمل خیر و خیالات خوب که «الهام» نام دارند و افکار محرک عمل شر و خیالات بد که «وسوسه» نامیده می شوند. دو قسم وسواس، اثر شیطان بوده و دو قسم الهام از فیض ملائکه است.همان طور که در روایتی نیز الهام فرشته وسوسه شیطان در دو گوش باطنی انسان ذکر شده است.
وسواس که خاطره و خواطرشیطانی نیز نام دارد، در لغت به معنای صدایی آرام و پنهانی استو در اصطلاح، عبارت است از هر چه که باعث روگردانی دل از یاد خدای سبحان باشد؛ بنابراین گسترده تر از معنای متعارف آن است؛ یعنی کثرت شک و یا حالتی که هنگام ارتکاب کارهای زشت و گناه بر قلب عارض می شود.
قرآن کریم، وسوسه شیطان و اطاعت آدم و حوا علی نبیّنا و آله و علیهماالسلام از وسوسه شیطان را باعث رانده شدن ایشان از بهشت می داند.و یک سوره­ کامل آن در استعاذه از شر وسوسه گران ابلیسی و انسانی است.
پیشوایان دین علیهم السلام نیز با قول و عمل خود از اعتنا به وسواس نهی فرموده اند؛ همان طور که امام صادق علیه السلام وسواس در وضو و نماز را اطاعت از شیطان و بی عقلی می دانند. و در دعاها از وساوس به خدا پناه برده شده است.
آمادگی نفس و صفات شخصیتی کسب شده در درون انسان در پذیرش وساوس شیاطین انسی و جنی، اساسی ترین عامل در ایجاد یا تقویت وسواس است.
امام خمینی درباره ارتباط وسواس شیطان و نفس می گوید: قلب انسانی لطیفه ای است بین ملک و ملکوت و چون آیینه دورویی است که در یک روی آن صور غیبیه منعکس می شود و در رویی دیگر صور دنیایی انعکاس می یابد. و اگر توجه قلب به دنیا بیشتر شد، باطن خیال او با ملکوت سفلی که روح پستی های عالم ماده و نیز جایگاه جنّ و شیاطین و نفوس خبیثه است سنخیّت یافته و به واسطه این تناسب، القائاتی شیطانی در آن وارد می شود که منشأ تخیلات بد است. نفس چون همواره توجه به دنیا دارد، علاقه به آن تخیلات باطله پیدا کرده و افکار و تمایلات و رفتارهای شیطانی از قبیل وسوسه، شک، تردید، اوهام و خیالات باطله در آن غالب شده و اعمال بدنیه نیز بر طبق صور باطنی قلب می­گردد و همین طور اگر قلب به آخرت و معارف حقه توجه نمود با ملکوت اعلی که عالم ملائکه و نفوس پاک و به منزله حقیقتِ نورانی عالم طبیعت است، تناسب پیدا می کند و علوم رحمانی، عقاید حقه، افکار و تمایلات الهیه دریافت کرده و از شک و شرک منزه و پاکیزه گردد و حالت استقامت و طمأنینه در نفس پیدا شود و طبق آن دریافت­های قلبی، شوق و سپس اراده در وجود انسان ایجاد می شود و بالاخره اعمال ظاهری و باطنی از روی میزان عقل و حکمت واقع می­شود.

دانشنامه عمومی

وسوسه (فیلم ۱۹۴۳). وسوسه ( ایتالیایی: Ossessione ) فیلمی در ژانر جنایی، درام و نوآر به کارگردانی لوکینو ویسکونتی است که در سال ۱۹۴۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کلارا کالامی، ماسیمو جیروتی، و ویتوریو دوسی اشاره کرد. فیلم بر اساس رمان پستچی همیشه دو بار زنگ می زند نوشتهٔ جیمز کین ساخته شد.
علی رغم بحث در اینکه آیا چنین طبقه بندی دقیق است یا نه؛ بسیاری از منتقدان، این اثر سینماییِ لوکینو ویسکونتی را نخستین فیلم نئورئالیسم سینمای ایتالیا می دانند.
«جینو» ( ماسیمو جیروتی ) ، خانه به دوشی آواره، در مسافرخانه ای محلی به کاری مشغول می شود. او پس از مدتی، به «جووانا» ( کلارا کالامی ) ، همسر مسافرخانه دار ( خوآن د لاندا ) ، علاقه مند می شود. آنان طی تصادفی ساختگی، مسافر خانه دار را به قتل می رسانند، اما خیلی زود نسبت به یکدیگر شک و دودلی پیدا می کنند. . .
در این فیلم، واقعیت زندگی روزانهٔ مردم شهرهای کوچک ایتالیا در پس زمینهٔ داستان، و نه در مرکز آن، قرار می گیرد، و فیلم بیش از آن که به ترسیم واقعیت های اجتماعی بپردازد، برکشف روان شناختی شخصیت ها تأکید می کند. رمان پرآوازه «پستچی همیشه دوبار زنگ می زند» چندین بار دیگر دست مایه فیلم هائی از کارگردانان کشورهای مختلف ( از جمله پیر شنال در فرانسه و یلیام تیلور گارنت و باب رافلسن در آمریکا ) قرار گرفته ست. این فیلم، نخستین فیلم «مهم» در مکتب نئورآلیسم ایتالیا به شمار می آید. [ ۱]
عکس وسوسه (فیلم ۱۹۴۳)

وسوسه (فیلم ۱۹۷۶). وسوسه ( به انگلیسی: Obsession ) تریلر روانشناسانه معمایی به کارگردانی برایان دی پالما است که در سال ۱۹۷۶ ساخته شد. در این فیلم کلیف رابرتسون، جنویو بوژو، جان لیسگو و استوکر فونتیله به ایفای نقش پرداخته اند. فیلمنامه توسط پاول شریدر و بر اساس داستانی از او و دی پالما نوشته شده است. داستان فیلم دربارهٔ تاجر اهل نیواورلئان است که پس از کشته شدن همسر و دخترش در حین عملیات نجات از دست گروگانگیرها دچار احساس گناه شده است. سال ها بعد از این تراژدی او با دختری آشنا می شود که چهره ای کاملاً شبیه همسرش دارد.
دی پالما و شریدر فیلم سرگیجه ی آلفرد هیچکاک را به عنوان منبع الهام اصلی روایت و وجوه تماتیک فیلم عنوان کرده اند. فیلمنامه شریدر پیش از فیلمبرداری به طور گسترده توسط دی پالما ویرایش، بازنویسی و کوتاه شد تا جایی که باعث اعتراض شریدر پس از ساخت فیلم گردید. حق پخش فیلم توسط کلمبیا پیکچرز خریداری شد و از دی پالما خواسته شد که تغییرات کوچکی در فیلم بدهد تا اختلافات احتمالی منتفی شود. فیلم در تابستان ۱۹۷۶ به نمایش درآمد و تبدیل به نخستین موفقیت دی پالما در گیشه شد.
دی پالما و شریدر داستانی با الهام از سرگیجه آلفرد هیچکاک که مورد تحسین هر دو بود نوشتند. عنوان اصلی فیلمنامه که شردر نوشته بود «دجاوو» بود و بسیار طولانی تر از داستان کنونی فیلم بود و ده سال بعد از جایی که فیلم تمام می شود هم ادامه داشت. دی پالما فیلمنامه شریدر را به دلیل طولانی بودن غیرقابل ساخت می دانست و به همین دلیل بعد از اینکه شریدر از نوشتن دوباره فیلمنامه سر باز زد، خودش دست به کوتاه کردن و فشرده کردن فیلمنامه زد. بر اساس صحبت های دی پالما در پایان بندی شریدر یک عمل وسواس گونه دیگر هم اتفاق می افتاد اما به دلیل اینکه دی پالما احساس می کرد که داستان قابلیت تعلیق بیشتر از این نداشته، آن را کوتاه کرد. [ ۱] آهنگساز فیلم، برنارد هرمن، با کوتاه کردن فیلمنامه موافق بود و بعد از خواندن نسخه شریدر به دی پالما گفته "از شرش راحت شو، اینطوری هیچ وقت جواب نمی دهد. [ ۲] " شریدر طی سال ها از بازنویسی دی پالما رنجیده باقی ماند و اینطور گفت که بعد از بازنویسی کاملاً اشتیاقش را برای پروژه از دست داده. دی پالما می گوید، "این کار شریدر را واقعاً ناراحت کرد، او فکر می کرد که من شاهکارش را ناقص کردم. بعد از آن شریدر هیچ وقت مثل قبل نشد. [ ۱] "
عکس وسوسه (فیلم ۱۹۷۶)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

جدول کلمات

ویر

مترادف ها

temptation (اسم)
فریب، اغوا، ازمایش، امتحان، خواست، فریبندگی، فتنه، وسوسه

فارسی به عربی

اغراء

پیشنهاد کاربران

هوس، میل، خواهش ، وسوسه،
آن را که چو ما سرشت باشد از گل
بی خارشکی نباشد ای مهر گسل
من همچو توام ز من چرائی تو خجل
تو خارش تن داری و من خارش دل
( Craving ) آرزوی آتشین داشتن = در زبان پهلوی هم سنگش هست: ( waran ) : ( 𐬬𐬀𐬭 𐬀𐬥. ) : وَرَن: شهوت.
وسوسه: 1 ـ کوشش برای به بدرفتاری یا به گناه کشاندن کسی با بیدار کردن شهوت جنسی، شکم یا مقام، آرزو، کینه، خشم و یا آزمندی در او.
2 ـ کوشش برای برانگیختن کسی به کارهای نیک با بیدار کردن حس انسان یا جانور دوستی، یادآوری بازگشت خوبی های او به خودش با آوردن نمونه.
ویر
داشتن یا حمل سلاح ( گرم یا سرد یا موشک یا . . . ) به صاحبش وسوسه جنگیدن وشلیک کردن را میده.
ودشمن ورقیب دورش جمع میشن وبالآخره کشته میشه!
1 - ریشه یِ واژه یِ " هَوَس" به واژه یِ " وَس:vas" در زبانِ اوستایی به چمِ " خواستن، تمایل داشتن، آرزو داشتن" برمی گردد. " وَشنَ " در زبانِ پارسیِ باستان و "وَسنَ" در زبانِ اوستاییِ کهن و جوان به چمِ " خواست، تمایل" بوده است. " وَسَه" به چمِ " خواهان، خواستار، مشتاق، مایل" بوده است. " وَسَثَ " در اوستاییِ جوان به چمِ " آرزو، کام، میل، پَسندِش" بوده است.
...
[مشاهده متن کامل]

واژگانِ بالا در اوستایی و پارسیِ باستان با واژه یِ " کامَک" در زبانِ پارسیِ میانه - پهلوی همچم هستند.
ازنگرِ آواشناختی نیز برخی واژگانِ کهن که با " و:w، v" آغازیده می شدند، در گذر زمان با جایگیریِ آواگانِ " هَ:ha" پیش از " و:w، v" همراه شده اند.
بمانندِ:
" وَی، وای:way" به " هَوا"
"ویج" به چمِ "ریشه" به " هَویج"
" وَس" به " هَوس"
و. . . .
2 - ریشه یِ واژگانی همچون " وَسوَسه" نیز به همین واژه یِ " وَس:vas" در زبانِ اوستایی برمیگردد.
3 - ریشه واژه یِ " گُشنه" به واژه یِ " وَسنَ/وَشنَ" برمی گردد. دگرریختِ آواییِ "و، وی/گُ" در زبانهایِ ایرانی بسیار بوده اند.
( برایِ آگاهیِ بیشتر به پانوشتِ اینجانب در زیرواژه یِ " وس" از همین تارنما مراجعه بفرمایید. )

وسوسه :وسوسه در اصل به معنی صداى بسیار آهسته است ، سپس به خطور مطالب بد و افکار بی اساس به ذهن گفته شده ، اعم اینکه از درون خود انسان بجوشد و یا کسی از بیرون عامل آن شود .
تفسیر نمونه ج : 13 ص : 321
وسوسه ( Craving ) [اصطلاح اعتیاد]هوس و نیاز شدید به مصرف مواد، نشانه سازگاری غیرطبیعی مغز است که ناشی از اعتیاد می باشد.

بپرس