پوشاک

/puSAk/

مترادف پوشاک: پوشیدنی، جامه، رخت، کسوت، لباس، ملبوس

معنی انگلیسی:
clothes, clothing, dress, furnishings, garment, gear, habiliment, suit, vestment, vesture, wardrobe, wear, wearables, wearing stuff

لغت نامه دهخدا

پوشاک.( اِ ) پوشیدنی. پوشش. جامه. ثوب. لباس. ملبس. لِبس. لبوس. جامگی. کسوة. ملبوس. کساء ، مقابل خوراک. مرکب از پوش مخفف پوشش و آک لفظ مفید معنی نسبت. ( از غیاث ): اِکساء؛ پوشاک دادن.

فرهنگ فارسی

پوشیدنی، جامه، لباس، هرچیزپوشیدنی
( اسم ) پوشیدنی لباس جامه .

فرهنگ معین

(اِ. ) پوشیدنی ، جامه .

فرهنگ عمید

هرچیز پوشیدنی، لباس، جامه.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] پوشاک، مجموعۀ جامه هایی از پوست، الیاف گیاهی، پشم ، کتان و ابریشم و جز آن که آن ها را در اصل برای پوشاندن اندام های بدن و مصون نگهداشتن آن ها در برابر عامل های طبیعی، اقلیمی و آب و هوایی می پوشند.
پوشاک به عنوان وسیله ای برای پوشانیدن بدن، هرچند اصالتاً ارتباطی با دین ندارد، اما به هر حال جنبه ای دینی یافته، و به عنوان نعمتی الاهی شناخته شده است. در یادکردهای قرآنی در کنار نگاهی به پوشاک به عنوان وسیله ای برای رفع نیازهای طبیعی، نقش آن برای تأمین برخی نیازهای فرهنگی نیز مطرح است و البته در تلقی پوشاک به عنوان نعمتی الاهی، دشوار بتوان نیاز فرهنگی را کمتر از نیاز طبیعی ملحوظ داشت. در دو آیه از قرآن کریم که تعبیرات «جَعَلَ لَکُم» و «اَنْزَلْنا» برای پوشاک، آن را به مثابۀ نعمتی نازل شده از سوی خداوند نموده است، هر دو جنبۀ نیاز به پوشاک دیده می شود. آیۀ نخست، به دو کارکرد مهم طبیعی برای پوشاک، یعنی نگاهداری از گرما (و با توسع در معنا، آزار محیطی)، و نگاهداری از «بأس» انسان ها نسبت به یکدیگر (آزارهای ناشی از جنگ ) اشاره دارد. در آیۀ دیگر، به این کارکرد پوشاک اشاره شده که پوشانندۀ «زشتی ها» ی انسان است، یعنی آنچه انسان از آشکار شدن آن شرم دارد و آن ناظر به نیازی فرهنگی است. در همین جاست که نقش شیطان به عنوان برکنندۀ پوشاک از انسان و فراهم آورندۀ زمینۀ شرمساری او آشکار می گردد. در برخی از آیات قرآن ، در داستان هبوط آدم، سخن از آن است که چگونه شیطان بر سر آن بود تا لباس آدم و حوا را از ایشان برکند و «زشتی ها» ی پوشیده شدۀ آنان را آشکار سازد. همچنین با روی آوردن به زندگی آخرت ، بار دیگر پوشاک نیک به عنوان نعمت و در برابر، پوشاک آزارنده به عنوان عذاب مطرح شده است. در آیات متعددی از قرآن کریم، از پوشاک راحت و برازنده برای اهل بهشت سخن رفته و در آیه ای دیگر در اشاره به پوشاک جهنمیان از «قطران» یاد شده است. از ویژگی های بهشت چنین سخن رفته است که در آن جا گرسنگی و برهنگی ، یعنی محرومیت از خوراک و پوشاک هرگز راه نخواهد داشت.
انفاق پوشاک
نعمت شمردن پوشاک موجب شده است تا «پوشانیدن هر برهنه » به عنوان درخواست در ادعیه تکرار یابد. افزون بر دعاهای روزمره، نمونۀ چنین درخواستی در خلال شماری از ادعیۀ مأثور نیز دیده می شود. مطرح بودن پوشاک در کنار خوراک به عنوان نیازی طبیعی که باید تأمین گردد، زمینه ساز آن بوده است تا از انفاق پوشاک نیز سخن رود. بدین ترتیب، در آیات قرآنی برای همسران و فرزندان، «کسوه» یا پوشانیدن، در کنار « رزق » به عنوان مصداق انفاق واجب شناخته شده است. همچنین در انفاق به نیازمندان ــ در بحث از کفاره برای نقض قسم ــ پوشانیدن ۱۰ تن نیازمند در کنار خوراک دادن آنان به عنوان جایگزین مطرح شده است. این آیه زمینۀ بسط احکامی دربارۀ کفارۀ نقض قسم قرار گرفته است. افزون بر موارد یاد شده، پوشانیدن نیازمندان در آموزه های اخلاقی همواره مورد تأکید بوده، و در احادیث بسیاری سخن از ثوابی است که بر آن مترتب است. بر پایۀ بسیاری از احادیث، کسی که برهنه ای را بپوشاند، تا آن گاه که از آن لباس چیزی باقی است، غریق رحمت خداوند است. در شماری دیگر از احادیث سخن از آن است که خداوند چنین کسی را از جامه های بهشتی خواهد پوشانید. ابوموسی مدینی با رویکرد محدثانه رساله ای با عنوان استدعاء اللباس من کبارالناس دربارۀ بخشش لباس توسط بزرگان پرداخته بوده است. این آموزۀ قرآنی که «به نیکی نخواهید رسید، مگر از آنچه دوست می دارید، انفاق کنید»، بخشیدن پوشاک را نیز در بر می گیرد، اما برخی مصادیق آن دربارۀ پوشاک آشکارتر است. در برخی احادیث ، گاه تفاوت پوشاک نو و کهنه نیز مورد توجه بوده، و بیشترین ثواب برای بخشش پوشاک نو گفته شده است.
به عنوان حجاب
کارکرد فرهنگی پوشاک به عنوان پوشانندۀ آنچه به لحاظ فرهنگی ــ شرم عرفی یا دستور شرعی ــ باید پوشانده شود، با مسئلۀ حجاب ارتباطی نزدیک می یابد. پیداست که دامنۀ این کارکرد بسی گسترده تر از پوشاندن «زشتی ها» است که در برخی از آیات بدان اشاره شده است و آشکار نکردن زیبایی ها یا «زینت» -با تفاسیر مختلف آن- را نیز در بر می گیرد. به هر روی، در قرآن کریم دستورهای مشخصی برای چگونگی پوشش زنان و حتی شیوۀ استفاده کردن از پوشش های خاص، مانند «خِمار» ( روسری ) و «جِلباب» ( چادر یا جامۀ فراخ) داده شـده است.
تجمل در پوشاک
...

دانشنامه عمومی

پوشاک یا لباس یا جامه آنچه است که بر تن پوشیده می شود. پوشاک، بدن را از گرما و سرما و دیگر خطرهای موجود در طبیعت حفظ می کند. همچنین پوشاک می تواند برای راحتی، زیبایی، حفظ در برابر سرما یا دگرگونی دمایی و نیز برای ایمنی استفاده شود.
پوشیدنی ها همچنین می توانند نشان دهندهٔ باورهای مذهبی، فرهنگی و دیگر معانی اجتماعی باشند. پوشاک زنانه چون چکمه، تاپ، لگینگ، ساپورت، دامن، استاکینگ و پوشاک مجلسی زنانه، به عنوان نمادهای هنر و فرهنگ پوشش انسانی مدرن در نظر گرفته می شوند. نقش زیبایی گرایانه و جذب کنندگی پوشاک اگرچه برای هردو جنسیت مرد و زن در نظر گرفته می شود اما به طور معمول در صنعت مد، تمرکز بر زیبایی پوشاک زنانه بوده است. پس از پیشرفت های صنعتی اروپا بسیاری از پوشاکی که گاه کامل در انحصار مردان بوده یا مردانه دانسته شده اند، تبدیل به پوشاکی زنانه شدند و در سراسر جهان به عنوان پوششی برای زن شناخته شدند. در نمونه ای چکمه های بلند و چرمی تا پایان دهه ۲۰۱۰ و پس از آن به کفشی زنانه تبدیل شدند. انواعی از پوشاک توری و بدن نما نیز کاملا زنانه دانسته شدند. با این حال، جنبش هایی علیه جنسی سازی پوشاک شکل گرفت.
یکی از مهم ترین کاربرد پوشاک نقش نگهداری و حفاظتی آنان بوده است و در جلوه های نوین لباس ها در نقش حفاظتی آن ها می توان به انواعی از لباس های حفاظتی یا لباسهای مانند پوشاک فضانوردی، پوشاک زرهی، پوشاک غواصی، مایو، پوشاک حفاظت کننده در مقابل نیش زنبور، لباس چرمی موتورسواری و لباس های محافظ اشاره کرد.
در معانی کاربردی پوشاک در روند تحول تاریخی آن می توان به مواد زیر برای به وجود پوشاک به جز جنبه محافظتی آن می توان از کاربدهای جادویی، قدرت نمایی، فرهنگ حیا و هویت بخشی اشاره کرد. پوشاک گویش تظاهری، عملی و نشانه ای برای بیان محتوای فرهنگی یک جامعه می باشد و به جز وظیفه پوشانندگی و محافظت دارای نقش های چون زیبایی، هویت بخشی، جزی جدید از زبان بدن در نقش های اعتراضی، بیان های سیاسی، یا شکوه و جلال اجتماعی، گرانبهایی و سرگرمی را در بر می گیرد. اما تمام موارد فوق زمانی محقق خواهد شدکه صفت اصلی یعنی پوشاندن حتی جزئی کوچکی از بدن را دربرداشته باشد.
همچنین مردم بدن هایشان را به وسیله عطر، لوازم آرایش و مدل دادن به موهای سر، صورت و بدنشان پیراسته می کنند. آن ها همچنین بدنشان را به وسیله کارهایی مثل خالکوبی و جای زخم و دیگر کارها علامت گذاری می کنند. این کارها ممکن است نشانه ای از پوشاک باشند اما پوشاکی به وجود نیامده است.
عکس پوشاکعکس پوشاکعکس پوشاکعکس پوشاکعکس پوشاکعکس پوشاک

پوشاک (فیلم ۱۹۷۳). «لباس» ( انگلیسی: The Outfit ( 1973 film ) ) فیلمی در ژانر جنایی و نئو نوآر به کارگردانی جان فلین است که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد.
رابرت دووال
کارن بلک
جو دان بیکر
رابرت رایان
تیموتی کری
• ریچارد جاکل
عکس پوشاک (فیلم ۱۹۷۳)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

جدول کلمات

جامه

مترادف ها

garment (اسم)
جامه، رخت، پوشاک، جامه رو

vesture (اسم)
جامه، پوشاک، لباس رسمی پوشیدن

raiment (اسم)
جامه، پوشاک

clothing (اسم)
لباس، ملبوس، پوشاک

weed (اسم)
علف هرزه، پوشاک، دراز و لاغر، علف تب بر

wear (اسم)
پوشاک

فارسی به عربی

عشب ضار , ملابس

پیشنهاد کاربران

تن آرا
پوشیدنی، جامه، رخت، کسوت، لباس، ملبوس

بپرس