چرام

لغت نامه دهخدا

چرام. [ چ َ ] ( اِ ) چراگاه حیوانات. ( برهان ) ( آنندراج ) ( فرهنگ نظام ). بمعنی چراگاه است. ( جهانگیری ).چراگاه. ( ناظم الاطباء ). چراگه. چرامین :
آن شنیدی که در ولایت شام
برده بودند اشتران به چرام.
سنائی ( از جهانگیری ).
|| علف زار باشد. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || علوفه. ( ناظم الاطباء ). رجوع به چراگاه و چراگه و چرامین شود.

چرام. [ چ َ ] ( اِخ ) یک قسمت از چهار قسمت «چهاربنیجه » ( یکی از دو شعبه بزرگ ایل «جاکی » ) است که از طوایف کوه گیلویه میباشد. این قسمت ازایل جاکی ییلاقشان ناحیه بلاد شاهپور است و از هزار خانوار تشکیل شده تیره های آن عبارتست از: بگلر، تباری ، پردخوری ، تارمونی ، حسام بهاءالدینی ، ویلگون ، شیخ گلبار، کشتاسب ، کمان کشی و مسیح شاهی. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ص 88 و89 ). و رجوع به سه ماده بعد شود.

چرام. [ چ َ ] ( اِخ ) مؤلف مرآت البلدان نویسد: «از توابع کوه کیلویه فارس است شاید همان «جرام » معجم البلدان باشد». ( از مرآت البلدان ج 4 ص 218 ). رجوع به ماده قبل و سه ماده بعد شود.

چرام. [ چ َ ] ( اِخ ) این ناحیه با «بازرنگ » دو ناحیت است میان زیز و سمیرم لرستان ،و هوایش بغایت سردسیر است و آبش از آن کوهها، اکثر اوقات از برف خالی نبود و راههای سخت و دشخوار بود وآب روانش بسیار است و نخجیرش نیکو باشد و مردم آنجابیشتر شکاری باشد. ( از نزهةالقلوب چ لیدن ص 128 ).

چرام. [ چ َ ] ( اِخ ) نام یکی از دهستانهای بخش کهکیلویه شهرستان بهبهان است. این دهستان بین دهستان های پشت کوه باشت بابوئی ، بویراحمد گرمسیر، بویراحمد سردسیر و بویراحمد سرحدی واقع و از 31 آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده است. جمعیت آن درحدود 7هزار نفر و قراء مهم آن ، ده شیخ و بردیان است. آب آشامیدنی از رودخانه و چشمه تأمین میگردد. محصول عمده دهستان غلات ، برنج ، حبوبات ، پشم و لبنیات است. شغل اهالی زراعت و حشم داری ، صنایع دستی زنان بافتن قالیچه ، گلیم ، جوال و جاجیم است. ساکنین عموماً از طایفه چرام هستند و عده ای از سکنه تابستان به ییلاق میروند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

چرام. [ چ َ ] ( اِخ ) این آبادی قصبه مرکز دهستان چرام بخش کهکیلویه شهرستان بهبهان و مرکز سکونت خوانین ایل دره قشلاق است و در 34هزارگزی شمال جاده شوسه آرو به بهبهان واقع شده. دشت و گرمسیر است و 1500 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه کورکی و رودخانه موکر. محصولش غلات ، برنج ،حبوبات پشم و لبنیات ، شغل اهالی زراعت و حشم داری ، صنایع دستی قالیچه ، جوال و جاجیم بافی و راهش مالرو است. ساکنین این قصبه از طایفه چرام هستند و این آبادی پاسگاه نظامی و یک دبستان هم دارد. این قصبه را تلگرو نیز مینامند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

فرهنگ فارسی

۱ - یکی از دهستانهای بخش کهکیلویه شهرستان بهبهان وافع بین دهستانهای پشت کوه باشت بابوئی بویر احمد گرمسیر بویر احمد سرد سیر و بویر احمد سرحدی دارای ۳۱ آبادی بزرگ و کوچک حدود ۷٠٠٠ سکنه . آب آشامیدنی از رود خانه و چشمه تامین میگردد . محصول : غلات برنج حبوبات پشم و لبنیات شغل مردم : زراعت و حشم داری . صنایع دستی زنان : بافتن قالیچه گلیم و جوال و جاجیم است عموم سکنه از طایفه چرم هستند.۲ - قصبه مرکز دهستان چرام و مرکز سکونت خوانین ایل در قشلاق دشت و گرمسیر ۱۵٠٠ سکنه .
( اسم ) چراگاه علفزار.
این آبادی قصبه مرکز دهستان چرام بخش کهکیلوی. شهرستان بهبهان .

فرهنگ عمید

چرا، چراگاه، علف زار: آن شنیدی که در ولایت شام / رفته بودند اشتران به چرام (سنائی۱: ۴۰۸ ).

دانشنامه عمومی

چِرام ( لاتین: ČERĀM ) شهری در جنوب غربی ایران و در مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد است که مرکز شهرستان چرام می باشد. [ ۲] [ ۳] مردم این شهر به زبان لری تکلم می کنند. [ ۴] این شهر در سال ۱۳۵۵ خورشیدی دارای شهر داری شد و در سال ۱۳۹۵ دارای ۱۵٬۲۱۸ نفر جمعیت در قالب ۳٬۹۲۹ خانوار بوده که از این مقدار ۷٬۵۹۷ نفر مرد و ۷٬۶۲۱ نفر زن بوده است. [ ۵] مساحت این شهر ۲٬۸ کیلومتر مربع[ ۶] می باشد. چرام دارای آب و هوای استپ محلی، متوسط بارش 290 میلی لیتر در سال و متوسط دمای 26 درجه سانتی گراد در سال است. [ ۷] [ ۸]
اسم رسمی و کنونی این شهر، چِرام می باشد. بر اساس متون فرهنگ فارسی عمید[ ۹] و لغت نامه دهخدا[ ۱۰] این واژه در اصل به شکل چَرام به معنی چراگاه نوشته می شود.
دلیل نام گذاری این منطقه به چرام به علت وجود دشت ها و چراگاه های وسیع آن بوده است. [ نیازمند منبع] به مرور زمان اسم شهر از چَرام به چِرام تغییر پیدا کرد. [ نیازمند منبع] تلفظ چِروم نیز در گویش محلی ( لری ) و بین اهالی استان کهگیلویه و بویر احمد به کار برده می شود. [ ۲] [ ۳]
تل گرد تپه ای باستانی است که امروزه در مرکز شهر چرام قرار دارد که از آن در اسناد دوران قاجار، با عنوان «تل گرد چرام» و «قلعه تل گرد» نام برده شده است. در قدیم در شناسنامه افراد متولد چرام از اسم تل گرد استفاده می شد ولی امروزه استفاده از این اسم مرسوم نمی باشد. [ ۱۱]
قدیمی ترین نام موجود برای شهر چرام، بازرنگ می باشد که به دوران اشکانیان بازمی گردد. [ ۱۲] به گفته لغت نامه دهخدا این ناحیه کوهستانی و سردسیر که اکثر اوقات با برف پوشیده بوده است و راه دسترسی به آنجا سخت بود. [ ۱۳]
تقریباً تمام جمعیت شهر چرام از قوم لر[ ۱۴] [ ۱۵] و از مردم ایلات چرام[ ۱۶] که شامل ۵ طایفه و ۱۳ تیره است تشکیل شده است. [ ۱۷] [ ۱۸] [ ۱۹] مردم این شهر به زبان لری بویراحمدی و شاخه لری جنوبی تکلم می کنند. [ ۲] [ ۲۰] [ ۲۱] دین اکثر مردم این شهر شیعه دوازده امامی است، حدوداً ۰٫۰۱ مسیحی و آشوری و ۹۹٫۹۹ درصد جمعیت این شهر مسلمان می باشد. [ ۲۲] [ ۲۳]
مردم چرام لرتبار هستند و به زبان لری صحبت میکنند. [ ۲۷] زبان لری مردم کهگیلویه و بویراحمد تنها به استان خود محدود نمی شود بلکه به صورت رایج در غرب استان فارس و شمال بوشهر و جنوب شرق استان خوزستان تکلم می شود، [ ۲۸] و مردم این نواحی با مردم کهگیلویه و وبویراحمد از قومیت لر می باشند. [ ۲۹]
عکس چرامعکس چرامعکس چرامعکس چرامعکس چرامعکس چرام
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

چَرام
طایفۀ لر کهگیلویه، از گروه چهار بنیچۀ ایل جاکی، متشکل از تیره های گوناگون، و مرکب از ۸۴۴ خانوار چادرنشین. سردسیر و گرمسیر این مردم در ناحیۀ چرام قرار دارد. مرکز این ناحیه که از گذشته حاکم نشین طایفۀ چرام بود، روستای تل گرد است. ریاست این طایفه با خاندان شهبازخان چرامی بود. اینان در غالب اوقات، متحد خوانین بویراحمدی گرمسیری بودند و در سال های سلطنت پهلوی دوم عملاً در خدمت عبدالله خان ضرغامپور، سرکردۀ ایل بویراحمدی سردسیر، قرار گرفتند.

پیشنهاد کاربران

چرام ( چروم ) نام شهری تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد است. کلمه چرام از دو بخش چ و رام تشکیل شده است که بخش دوم آن ( رام ) در نام بعضی از شهرهای باستانی دیده میشود مثل رامگرد ، رامهرمز، رام الله و . . .
...
[مشاهده متن کامل]

چ در بخش اول چرام می تواند دو معنی داشته باشد که معنی اول آن احتمالا کوتاه شده عدد چهار باشد و شاید در گذشته چهار قوم ( چهاربنیچه ) یا چهار قنات و چشمه یا چهار آتشکده و نیایشگاه و . . . داشته.
معنی دوم چ در زبان به مثل و مانند چی و چه می گویند که چی یا چه رام معنی مثل شهر یا مانند شهر را می دهد که همان شهرک در فارسی است.

استان چوروم و مرکز آن شهر چوروم در یک نگاه
استان چوروم با وجود شهر باستانی خاتوشا، مقصد بسیاری از توریست هایی است که به تاریخ هیتی ها علاقه دارند.
استان چوروم یکی از استان های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در ناحیه دریای سیاه قرار دارد، با استان های آماسیه، سامسون، سینوپ، قسطمونی، چانقری، قرق قلعه و یوزگات همسایه است. مرکز این استان، چوروم نام دارد.
...
[مشاهده متن کامل]

استان چوروم ۵۲۷ هزار نفر جمعیت و مساحتی با ابعاد ۱۲٫۸ هزار کیلومترمربع دارد. بیشتر ساکنان این استان را مسلمانان تشکیل می دهند
حدود ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد، چوروم و نواحی اطرافش زیر سلطه هیتی ها قرار داشتند و امروزه خاتوشا، پایتخت امپراطوری هیتی ها در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این استان زیر سلطه کیمری ها، ماد ها، فارس ها، گالاتیان ها، رومی ها، امپراطوری بیزانس، سلجوقیان، دانشمندیان، امپراطوری مغول، قاضی برهان الدین و سرانجام سلطنت عثمانی ها بوده است. علاوه بر بازمانده های باستانی هیتی ها، تعدادی قلعه، پل و مسجد از دوران سلجوقی و عثمانی در این منطقه باقی است .


استان چوروم و مرکز آن شهر چوروم در یک نگاه
استان چوروم با وجود شهر باستانی خاتوشا، مقصد بسیاری از توریست هایی است که به تاریخ هیتی ها علاقه دارند.
خاتوشا، پایتخت باستانی هیتی ها
استان چوروم یکی از استان های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در ناحیه دریای سیاه قرار دارد، با استان های آماسیه، سامسون، سینوپ، قسطمونی، چانقری، قرق قلعه و یوزگات همسایه است. مرکز این استان، چوروم نام دارد.
...
[مشاهده متن کامل]

استان چوروم ۵۲۷ هزار نفر جمعیت و مساحتی با ابعاد ۱۲٫۸ هزار کیلومترمربع دارد. بیشتر ساکنان این استان را مسلمانان تشکیل می دهند که خود به دو شاخه سنی و شیعه تقسیم می شوند. زبان رسمی استان چوروم، ترکی است.
این استان توسط حکومت مرکزی ترکیه اداره می شود. در راس حکومت، نخست وزیر و در راس کشور، رئیس جهمور قرار دارد. سیستم سیاسی ترکیه بر اساس جدایی سه قوه مقننه، مجریه و قضایی پایه ریزی شده است. قوه مجریه توسط شورای وزرا یا کابینه دولت ترکیه اداره می شود، قوه مقننه در دستان مجلس ملی کبیر ترکیه است و قوه قضایی مستقل از این دو عمل می کند.
حدود ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد، چوروم و نواحی اطرافش زیر سلطه هیتی ها قرار داشتند و امروزه خاتوشا، پایتخت امپراطوری هیتی ها در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این استان زیر سلطه کیمری ها، ماد ها، فارس ها، گالاتیان ها، رومی ها، امپراطوری بیزانس، سلجوقیان، دانشمندیان، امپراطوری مغول، قاضی برهان الدین و سرانجام سلطنت عثمانی ها بوده است. علاوه بر بازمانده های باستانی هیتی ها، تعدادی قلعه، پل و مسجد از دوران سلجوقی و عثمانی در این شهر باقی مانده است .

طایفه چوروم یا چرام و مهاجرت به کهگیلویه همون چوروم درست هست.
کشف یک جمجمه 3500 ساله در مرکز کشور ترکیه سر و صدای زیادی به پا کرد. این استخوان سر طی یک کاوش باستان شناسی در استان چوروم ترکیه پیدا شد. گفتنی است این استان در مجاورت دریای سیاه قرار دارد.
...
[مشاهده متن کامل]

جمجمه سر تنها استخوان باقی مانده از فردی که بر اساس ارزیابی ها 3500 سال پیش زندگی می کرده است، نبود. علاوه بر آن یک استخوان ران نیز پیدا شده است. به طور عجیب این دو استخوان از فرسایش جان سالم به در برده و تا امروز سالم باقی مانده اند. گفتنی است استخوان ها در محلی که هزاران سال پیش هیتی ها فرمانروایی می کردند، پیدا شده است، به همین دلیل می توان پیش بینی کرد استخوان متعلق به فردی است که در دل این حکومت می زیسته است.
کشف جمجمه 3500 ساله متعلق به هیتی ها
هیتیان یا هیتی ها به زبان هیتی که از شاخه آناتولی خانواده هندواروپایی است صحبت می کردند. آن ها در آناتولی، ترکیه امروزی و میان رودان شمالی و سوریه کشوری برای خود ایجاد کردند. پایتخت آن ها شهری به نام خاتوشا بود. این تمدن از آن چه تصور می کنید قدیمی تر است، به طوری که زمان فرمانروایی آن ها به 1600 الی 1200 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. هیتی ها در ساخت مصنوعات از آهن مهارت بسیار زیادی داشتند.
جمجمه 3500 ساله
بر اساس گفته های باستان شناسان، آن ها یک جمجمه 3500 ساله و ران پای چپ فردی متعلق به دوره هیتی ها را پیدا کرده اند. آن ها از این اتفاق به عنوان کشفی بسیار بزرگ یاد می کنند. این اتفاق از آن جایی برای دنیای باستانی شناسی با اهمیت خطاب می شود که تا امروز، هیچ مقبره ای متعلق به پادشاهی هیتی ها یافت نشده است. به عبارتی هیچ بازمانده ای از آن دوران وجود ندارد.
بر اساس گفته های باستان شناسان یابنده این جمجمه، نه تنها قبر پادشاهان هیتیان، بلکه قبر هیچ یکی از انسان های عادی که در آن زمان زندگی می کرده است تا امروز یافت نشده است. به همین دلیل جمجمه 3500 ساله اطلاعات فراوانی درباره این قوم در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد. آن ها تصمیم دارند به وسیله آنالیزهای پیچیده، زمان دقیق زندگی فردی که استخوان هایش امروز به جا مانده است را مشخص کنند.

بپرس