کربلا

/karbalA/

معنی انگلیسی:
karbela

لغت نامه دهخدا

کربلا. [ ک َ ب َ ] ( اِخ ) کربلاء :
دفتر پیش آر و بخوان حال آنک
شهره ازاو شد به جهان کربلاش.
ناصرخسرو.
هین مرو گستاخ در دشت بلا
هین مران کورانه اندر کربلا.
مولوی.
گفت دانم کز تجوع وز خلا
جمع آمد رنجتان زین کربلا.
مولوی.
یارب به نسل طاهر اولاد فاطمه
یارب به خون پاک شهیدان کربلا.
سعدی.
تا زائر کربلای عشق تو شدم
از داغ همیشه کربلائی پوشم.
ملاطغرا ( از آنندراج ).
رجوع به کربلاء شود.

فرهنگ فارسی

یکی از شهرهای کشور عراق (بین النهرین ) واقع در کنار رودخانه فرات . این شهر تا سال ۶۱ ه ق . بیابان بوده است . از این زمان ببعد بر اثر شهادت حسین بن علی علیهما السلام در آن محل بتدریج مورد توجه شیعیان آل علی قرار گرفت و پس از بنای مرقد های شهدا متدرجا مرکز جمعیت گردید و امروز یکی از شهرهای زیارتی عراق میباشد که قریب ۶۵٠٠٠ تن جمعیت دارد و در ماههای محرم و صفر و هنگام زمستان بسبب ورود زایران جمعیت شهر گاه به ۱٠٠٠٠٠ تن میرسد . یا وقع کربلا. واقها ایست که میان سپاهیان حسین بن علی ۴ و سپاهیان یزید بن معاویه در محرم سال ۶۱ ه ق .اتفاق افتاد . در این نبرد سپاهیان یزید که بفرماندهی عمر بن سعد می جنگیدند حسین بن علی ( ع ) و یاران وی را بشهادت رساندند و بقایای اهل بیت را نیز باسارت بردند . این واقع در دهم محرم سال مزبور اتفاق افتاده .

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سرزمین کربلا در کرانه غربی رود فرات و در کناره ی دشت، در وسط منطقه رسوبی معروف به سرزمین سواد واقع است.
در شمال غربی این سرزمین شهر انبار، در شرق آن شهر باستانی بابل، در غرب آن صحرای غربی و در جنوب غربی آن شهر حیره، پایتخت منذری ها قرار دارد. کربلا در مرزهای صحرا واقع است و بدویان حجاز و شام برای تامین آذوقه به آنجا روی می آورند و تا گذشته ای نه چندان دور وضع بر همین منوال بوده است.
ریشه لغوی کربلا
لغت شناسان، مورخان و جغرافی دانان در ریشه لغوی واژه کربلا و نیز در اشتقاق و معنای آن اختلاف نظر دارند برخی بر این باورند که این کلمه ریشه ای عربی دارد و عده ای نیز گفته اند که این واژه از ریشه ای غیر عربی برگرفته شده است.
← دیدگاه حموی
در طول تاریخ بر این سرزمین نام هایی اطلاق گردیده است. برخی از این اسامی نام روستاهای مجاور کربلاست که بر این سرزمین نیز اطلاق شده است و برخی دیگر بر اثر گذشت زمان بر کربلا اطلاق شده است که "عموراء" از جمله آنان است.نینوی، (در منطقه کوفه، ناحیه ای است که به آن نینوا گفته می شود؛ کربلا نیز، جزئی از این ناحیه است.) غاضریه، ماریه، عموراء، نواویس، (نواویس جمع کلمه ناووس است. ناووس به گورستان مسیحیان گفته می شده است. پیش از فتوحات اسلامی، در زمین های حدود حرم امام حسین علیه السّلام ، نزدیک نینوا، گورستانی ویژه مسیحیان به همین نام وجود داشته است.) ارض بابل، مشهد الحسین علیه السّلام و کربلاء از جمله نام هایی بوده که به این سرزمین اطلاق شده است. اما اسم "کربلاء" به تدریج و به مرور زمان از لحاظ شیوع و انتشار میان مردم و در تاریخ بر سایر اسامی غلبه یافته و امروزه تنها وارث و باقیمانده نام های دیگر این سرزمین محسوب می شود به قسمی که فعلا این ناحیه، فقط به اسم کربلا شناخته می شود.
نام کربلا در فقه
...

[ویکی شیعه] خاندان ابن فرات آل ابی الجعد آل ابی الجهم آل ابی ساره آل ابی شعبه آل ابی سبره آل ابی صفیه آل اعین آل حیان تغلبی آل یقطین آل خرسان خاندان بحرالعلوم خاندان ابن نما آل بریدی آل خاقانی آل ثوابه خاندان جواهری خاندان حرزالدین
بابل (دوران باستان) مدائن (دوره ساسانیان) کوفه (دوره بنی هاشم) سامرا (دوره بنی عباس) بغداد (دوره بنی عباس) حله (دوره مزیدیان)

[ویکی اهل البیت] کربلا محل شهادت امام حسین علیه السلام و اصحاب وفادارش در واقعه عاشورا (10 محرم 61 ه.ق) است. در حال حاضر کربلا یکی از شهرهای مهم عراق و زیارتگاه مهم شیعیان است.
شهر مقدس کربلا در صد کیلومتری جنوب غربی بغداد واقع شده است. کربلا، در غرب رودخانه فرات، بر کناره صحرا و در میان منطقه ای آبرفتی است که به «ارض السواد» نامور است. شهر انبار در شمال باختری، شهر باستانیِ بابل در شرق، صحرای غربی در سمت باختر و شهر بحیره پایتخت بنی منذر در جنوب غربی آن قرار دارد.
«فَلَمَّا أَتاها نُودِیَ مِنْ شاطِئِ الْوادِ الْأَیْمَنِ فِی الْبُقْعَةِ الْمُبارَکَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ یا مُوسی إِنِّی أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعالَمینَ».
چون موسی به آن آتش نزدیک شد به او از جانب راست آن وادی در آن بارگاه مبارک از آن درخت (مقدس) ندایی رسید که ای موسی منم خدای یکتا پروردگار جهانیان.
به سند معتبر از حضرت امام صادق علیه السلام منقول است که: بقعه های زمین بر یکدیگر فخر کردند، پس زمین کعبه فخر کرد بر زمین کربلا، و حق تعالی به آن وحی فرستاد که: ساکت شو و فخر مکن بر زمین کربلا که آن بقعه مبارکی است که ندا کردم موسی (حضرت موسی علیه السلام) را در آن جا از درخت.
در حدیث معتبر دیگر فرمود که: شاطی وادی ایمن که خدا یاد کرده است در قرآن، فرات است؛ و بقعه مبارکه، کربلا است؛ و درخت نوربخش که او دید، نور محمد صلی الله علیه و آله و سلم بود که در آن وادی بر او ظاهر گردید.
مطابق روایتی از «سعد بن عبدالله قمی» است که در کتب روایی از جمله «کمال الدین و تمام النعمة» شیخ صدوق (متولد نیمه اول قرن چهارم هجری) و «الاحتجاج» مرحوم طبرسی (متولد نیمه اول قرن ششم هجری) آمده است، آیه «کهیعص» که از حروف رمزی و مقطعه در قرآن است حروفی است که به حضرت زکریا علیه السلام آموخته شده است و به صورت رمزی اشاره به آن واقعه دارد.
دز اینکه لغت کربلا از کجا پیدا شده است. حرف های بسیار گفته اند:

دانشنامه عمومی

کربلا (فیلم). کربلا ( لهستانی: Karbala ) یک فیلم درام لهستانی بر پایهٔ وقایعی واقعی در جریان حمله ۲۰۰۳ به عراق است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. [ ۲] این فیلم دفاع از ساختمان شهرداری کربلا توسط نیروهای موازنه ساز لهستان و بلغارستان را در جریان شورش شیعیان در سال ۲۰۰۴ را به تصویر می کشد. این فیلم در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵ به نمایش درآمد. [ ۳]
بارتوئومیئی توپا
هریستو شاپوف
آنتونی کرولیکوفسکی
میخاو ژورافسکی
پیوتر ژورافسکی
لشک لیخوتا
توماش شوخارت
زبیگنیف استرئی
پیوتر گوئوواتسکی
کشیشتف دراچ
ووکاش سیملات
ماچئی میکووایچیک
میکووای رُزنرسکی
• اثیر عادل
• فاطمه یزدانی
عکس کربلا (فیلم)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

نمایی از حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع)
(یا: مشهد حسین(ع)) شهری شیعه نشین در عراق، به فاصلۀ ۹۶کیلومتری جنوب غربی بغداد، با ۴۰۲.۵۰۰ نفر جمعیت (۱۹۹۸). زیارتگاه مهم شیعیان و مدفن امام حسین(ع) و برادر و فرزندان اوست. عدۀ زیادی از یاران امام نیز در کربلا شهید شدند که در روایات شیعی به ۷۲ تن معروف اند. در منابع پیش از اسلام از آن جا یاد نشده است و پس از واقعۀ عاشورا محل آن مشهدحسین نامیده شد. محل دفن پیکر بی سر امام حسین حائر بود، که قبرالحسین نام گرفت و به سرعت زائران را به خود جلب کرد. در ۶۵ق سلیمان صرد با یارانش یک شبانه روز در آن جا ماند. ام موسی، مادر خلیفه مهدی، اولین کسی بود که برای مزار امام حسین وقف قرار داد. در ۲۳۶ق متوکل عباسی آرامگاه و ملحقاتش را با خاک یکسان کرد و شخم زد و برای زیارت مقابر مقدس مجازات های شدید وضع کرد. اما باز آرامگاهی گنبددار ساخته شد که حمدالله مستوفی در نزهت' القلوب آن را توصیف می کند. در ۳۶۹ق دَبّاب بن محمدالاسدی، رئیس چند قبیله، کربلا را ویران کرد. در همان سال عضدالدولۀ دیلمی مشهدان (کربلا و نجف) را در تحت حمایت خود گرفت. حسن بن فضل (وفات ۴۱۴ق) بر گرد مزار مطهر مشهدحسین(ع) و مشهد علی(ع) (نجف) دیوار کشید. ملکشاه سلجوقی در ۴۷۹ق از مشهد دیدن کرد. غازان خان در ۷۰۲ق به کربلا رفت و هدایایی گرانبها تقدیم کرد. در زمان غازان (یا پدرش) نهری از فرات به کربلا کشیدند که امروز نهر حسینیه نامیده می شود. شاه اسماعیل صفوی به زیارت کربلا و نجف رفت و سلطان سلیمان قانونی نهر حسینیه را تعمیر و زمین های سوختۀ کربلا را به باغستان مبدل کرد (۹۴۱ق). در ۱۰۳۲ق، شاه عباس کبیر پس از تسخیر بغداد مشهدان را جزو قلمرو ایران درآورد. نادرشاه افشار در ۱۱۵۶ق به زیارت کربلا رفت و دستور طلاکاری گنبد علی(ع) را داد. آقامحمدخان قاجار در اواخر قرن ۱۲ق گنبد و منارۀ امام حسین(ع) را طلاپوش کرد. در ذیحجۀ ۱۲۱۵ق، که زائران کربلا به نجف رفته بودند، ۱۲هزار وهابی به سرکردگی شیخ سعود وارد کربلا شدند و بیش از ۳هزار تن را کشتند، خانه ها و بازارها را غارت کردند، مس زراندود آرامگاه و گنجینه های دیگر را به یغما بردند و بارگاه را ویران کردند. پس از این فاجعه از تمامی جهان شیعه کمک های سیل آسا برای بازسازی به کربلا سرازیر شد. در ۱۲۵۹ق، نجیب پاشا حاکمیت عثمانی را بر این شهر تحمیل کرد. در ایام محرم جمعیت شهر با ورود کاروان های حجاج ایرانی که از کربلا به نجف و سپس به مکه می رفتند، چند برابر می شد. نیمی از ساکنان کربلا را ایرانیان تشکیل می دادند و اقلیتی بزرگ از شیعیان هند و پاکستان نیز در این شهر به سر می برند. نام کربلا به معنی اخص بر بخش شرقی نخلستان های شهر اطلاق می شد و خود شهر، مشهد یا مشهدحسین نام داشت. خیمه گاه حسین و گورستان شیعیان مؤمن در دشت بیابانی حمّاد در غرب کربلا است. بسیاری از ایرانیان در این شهر مجاور می شدند و تا زمان مرگ در آن جا می ماندند تا در کربلا به خاک سپرده شوند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بروز شورش در کربلا، حکومت بعثی صدام حسین عده ای از ایرانیان را اعدام و بسیاری از آنان را از عراق اخراج کرد.

پیشنهاد کاربران

سر زمین سختی و مشقت
میرزا غلام حسین حکیم رحمه الله علیه در کربلا به دنیا آمد و همراه میرزای شیرازی بزرگ از کربلای معلا به سامرا هجرت نمود کتابخانه و درمانگاه ایشان در باب السدر عقد الحکیم واقع بود، فرزند ایشان شیخ مهدی حکیم موذن العسکریین علیهم السلام متولد کربلا است
نینوا
کربلا نام شهری در عراق که مرقد امام حسین ( ع ) و حضرت ابوالفضل ( ع ) در آن قرار دارد.
کربلا:دشواری ، این کربلا : این دشواری
( ( گفت دانم کز تَجَوّع وز خلا
جمع آمد رنجتان زین کربلا ) )
( مثنوی مولوی ، دفتر 3 ، محمد استعلامی ، چاپ اول 1363، ص 229 )

کربلا در اصل عربی=کرب بلاء=کرب بلاء
کرب به معنای سرزمین و بلاء به معنای صدمه، آسیب و بلا
پس نتیجه می گیریم کربلا=کربلاء=کرب بلاء به معنی سرزمین بلا
کرب: ماتم، اندوه، رنج، غم و غصه، ناراحتی، مصیبت، عزا، سوگ - عزاداری، سوگواری
بلا: صدمه، آسیب، گزند، زیان، ضرر، خُسران، خسارت، خَدشه، حادثه ناگوار - امتحان، آزمایش، آزمودن، سنجش
( أحَسِبَ النّاسُ أن یُترَکُوا أن یَقُولُوا آمَنّا و هُم لا یُفتَنُونَ ) >>> آیا مردم می پندارند رها و خلاص می شوند و از آن ها دست می کشیم، همین که می گویند ایمان آوردیم و آزمایش ( ابتلا ) نمی شوند؟
...
[مشاهده متن کامل]

این واژه کرب و بلا بود ولی به مرور زمان "ب" کرب افتاد ( حذف شد ) و با بلا ترکیب شد! ( ( فرایند واجی کاهش ) )
نام دیگر آن: نینوا
کربلا یکی از شهرهای بیابانی ( صحرایی ) عراق بود و نام خاصی نداشت ولی بعد از شهادت امام حسین ( ع ) و یاران باوفایش، به نام کربلا مشهور شد! تا یادآور حماسه ی بزرگ آنان شود و رنج و مصیبتی که بر آن ها روا داشته شده بود را، از این طریق به همگان نشان دهند.
امام حسین ( ع ) و یاران دلاورشان، بعد از شهادت؛ آزمایشی را پس دادند تا با این کارشان به جهانیان نشان بدهند که ظلم و ستم از بین رفتنی است! و پویشی جهانی به راه انداختند که هدفشان: دفاع از مظلومان و ستمدیدگان - مبارزه با فساد و اختلاس و رانت ( زد و بند ) و آقازادگی - وارستگی و آزادگی، امر به معروف و نهی از منکر و. . . بود.
و شعار پویششان که به گفته ی بزرگان تا ظهور امام زمان فراگیر می شود این بود:
( ( هَل مِن ناصِرِ یَنصُرَنی؟ ) ) >>> آیا کسی هست که مرا یاری کند؟ یا کیست که مرا همراهی دهد؟
( گویا امام حسین ( ع ) با شهادتش پویشی به راه انداخت تا همه ی کسانی که خواهان حق هستند، فراخوانَد و ندای حق را به همه ی جهانیان برسانند )
دکتر علی شریعتی: آن هایی که رفتند کاری حسینی کردند و آن هایی که ماندند باید کاری زینبی کنند، وگرنه یزیدی اند!
حسین بیشتر از آب، تشنه لبیک بود ولی افسوس که به جای افکارش، زخم هایش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند!
امام حسین ( ع ) به خوبی می دانست که در آن زمان غیر از هفتاد و دو نفر کسی به یاریش نمی شتابد بلکه با این شعار می خواست مردم جهان را به این راه دعوت کند!
شعری زیبا از مُلاطُغرا مشهدی:
تا زائر کربلای عشق تو شدم / از داغ، همیشه کربلایی پوشم
امید است که به پویش بزرگ حسینی بپیوندیم، لبیک یا حسین!

رنج و ابتلا

بپرس