کشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] کشف الأستار عن وجه الغائب عن الأبصار (کتاب). «کشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار» تالیف محدث نوری در موضوع مهدویت به زبان عربی است که مولف در سال ۱۳۱۷ ق، از نگارش آن فراغت یافته است. سبب تالیف کتاب آن بوده که قصیده ای از شاعری ناشناس، به دست علمای نجف می رسد که طی آن، شاعر ضمن طرح اختلاف مسلمانان در باب ولادت حضرت بقیة الله الاعظم عجّل الله فرجه الشریف ، از امکان تولد، طول غیبت و طول عمر آن حضرت اظهار تعجب کرده و شیعیان را مورد استهزاء قرار می دهد. مولف نیز بنا به تقاضای آیت الله محمد حسین کاشف الغطاء ، اثر حاضر را در رد آن، که به «قصیده بغدادیه» معروف بود، تالیف کرد.
کتاب در یک جلد منتشر شده است که مشتمل بر مقدمه مولف، دو فصل و یک خاتمه است. در انتهای کتاب، سه قصیده به عنوان ملحقات آورده شده است.

[ویکی نور] «کشف الأستار عن وجه الغائب عن الأبصار» تألیف محدث نوری در موضوع مهدویت به زبان عربی است که مؤلف در سال 1317ق، از نگارش آن فراغت یافته است.
سبب تألیف کتاب آن بوده که قصیده ای از شاعری ناشناس، به دست علمای نجف می رسد که طی آن، شاعر ضمن طرح اختلاف مسلمانان در باب ولادت حضرت بقیة الله الاعظم(عج)، از امکان تولد، طول غیبت و طول عمر آن حضرت اظهار تعجب کرده و شیعیان را مورد استهزاء قرار می دهد. مؤلف نیز بنا به تقاضای آیت الله محمدحسین کاشف الغطاء، اثر حاضر را در رد آن، که به «قصیده بغدادیه» معروف بود، تألیف کرد.
کتاب در یک جلد منتشر شده است که مشتمل بر مقدمه مؤلف، دو فصل و یک خاتمه است. در انتهای کتاب، سه قصیده به عنوان ملحقات آورده شده است.
مقدمه که در ذکر قصیده بغدادیه است، با این دو بیت آغاز می شود:
«الا ای دانشمندان معاصر و دانایان زمان، ای نکته بینان ژرف اندیش و آگاه از دقائق اموری که اندیشه ها در آن حیرانند. همانا اندیشه من نسبت به پیشوای قائمی که مردم درباره او در نزاعند و امر او بر ایشان مشتبه گردید، سخت در حیرت و سردرگمی است.

[ویکی فقه] کشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار (کتاب). «کشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار» تالیف محدث نوری در موضوع مهدویت به زبان عربی است که مولف در سال ۱۳۱۷ ق، از نگارش آن فراغت یافته است. سبب تالیف کتاب آن بوده که قصیده ای از شاعری ناشناس، به دست علمای نجف می رسد که طی آن، شاعر ضمن طرح اختلاف مسلمانان در باب ولادت حضرت بقیة الله الاعظم عجّل الله فرجه الشریف ، از امکان تولد، طول غیبت و طول عمر آن حضرت اظهار تعجب کرده و شیعیان را مورد استهزاء قرار می دهد. مولف نیز بنا به تقاضای آیت الله محمد حسین کاشف الغطاء ، اثر حاضر را در رد آن، که به «قصیده بغدادیه» معروف بود، تالیف کرد.
کتاب در یک جلد منتشر شده است که مشتمل بر مقدمه مولف، دو فصل و یک خاتمه است. در انتهای کتاب، سه قصیده به عنوان ملحقات آورده شده است.
گزارش محتوا
مقدمه که در ذکر قصیده بغدادیه است، با این دو بیت آغاز می شود: «الا ای دانشمندان معاصر و دانایان زمان، ای نکته بینان ژرف اندیش و آگاه از دقائق اموری که اندیشه ها در آن حیرانند. همانا اندیشه من نسبت به پیشوای قائمی که مردم درباره او در نزاعند و امر او بر ایشان مشتبه گردید، سخت در حیرت و سردرگمی است. شاعر در این شعر، با منکر شدن وجود حضرت حجت عجّل الله فرجه الشریف و با بافتن اباطیلی، به تمسخر ماجرای « سرداب » می پردازد و محدث نوری نیز در دو فصل، به خوبی توانسته است که جواب این شاعر را بدهد.
← فصل اول
آیت الله سید علی میلانی در ابتدای کتاب مقدمه نسبتا مفلصلی را قلم زده و در ادامه، زندگی نامه مولف و مقدمه ناشر نقل شده است. در پایان نیز فهرست مطالب آمده است. مولف از پاورقی نیز به عنوان رفع اشکالات متن و یا توضیح ابهامات استفاده کرده و در برخی موارد پاورقی را برای ذکر منابع مورد استفاده، در متن استفاده کرده است.
منبع
...

[ویکی شیعه] کشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار (کتاب). کَشْفُ الْاَسْتار عَنْ وَجْهِ الغائب عَنِ الْاَبْصار کتابی به زبان عربی درباره امام مهدی(ع) اثر عالم شیعه قرن چهاردهم قمری میرزا حسین نوری (متوفای ۱۳۲۰ق). سبب تألیف کتاب، قصیده ای از یک شاعر ناشناس در بغداد بود که به دست علمای نجف اشرف رسید و در آن تخطئه و استهزاء شیعیان به دلیل اختلاف درباره حضرت مهدی(ع) و ظهور آن امام وجود داشت. محدث نوری در صدد پاسخ به وی بر آمد و کتاب کشف الاستار را در سال ۱۳۱۸ق در دو فصل و یک خاتمه نگاشت.
میرزا حسین نوری، محدث و عالم رجالی شیعه در قرن چهاردهم قمری. وی کتاب های فراوانی در حوزه های مختلف دارد که مشهورترین آنها کتاب مستدرک الوسائل است. نوری در سال ۱۳۲۰ق درگذشت.
میرزا حسین نوری این کتاب را در ردّ قصیده ای نگاشته که از شاعری ناشناس از بغداد به دست علمای نجف رسید و در آن به اختلاف بین مسلمانان درباره حضرت مهدی و مواردی مربوط به آن حضرت پرداخته است. وی در پاسخ به قصیده بغدادیه به زنده بودن و اثبات امامت حجت ثانی عشر از طریق عقل و نقل استدلال می کند. آغاز قصیده با این ابیات است:

پیشنهاد کاربران

بپرس