گوستاو کایبوت

دانشنامه عمومی

گوستاو کایبوت ( به فرانسوی: Gustave Caillebotte ) ( ۱۹ اوت، ۱۸۴۸ - ۳۰ آوریل، ۱۸۹۴ ) از رهبران و پیشگامان مکتب نقاشی دریافتگری ( امپرسیونیسم ) است، اگرچه وی بیشتر از سایر اعضای این سبک به شیوه واقع گرایی نقاشی می کرد. وی همچنین در زمره اولین کسانی بود که عکاسی را یک شاخه هنری می دانستند.
گوستاو کایبوت در ۱۹ اوت سال ۱۸۴۸ میلادی در خانواده ای مرفه در پاریس به دنیا آمد. پدرش «مارسیال کایبوت»، وارث تجارت موروثی پوشاک نظامی و همچنین، قاضی دیوان محکمه تجاری[ ۱] در بخش سن شهر پاریس بود. پدر کایبوت همسرانش را در دو ازدواج اول و پیش از ازدواج با مادر کایبوت «سلست دوفسن» از دست داده بود. ثمرهٔ این ازدواج غیر از گوستاو، دو پسر دیگر به نام های رنه و مارسیال بود.
گوستاو در خانه پدری اش در خیابان محله سن دنی در پاریس به دنیا آمد و تا سال ۱۸۶۶ که پدرش خانه ای در خیابان میرومسنیل ساخت، در آنجا زندگی کرد. از سال ۱۸۶۰ خانواده کایبوت بسیاری از تابستان ها را در یرس، شهری در کنار رودخانه یرس در ۱۲ مایلی جنوب پاریس جایی که پدر کایبوت ملکی بزرگ خریده بود، می گذراند. احتمالاً از این زمان بود که کایبوت طراحی و نقاشی را شروع کرد.
در سال ۱۸۶۸، گوستاو مدرکی در حقوق گرفت و دو سال بعد توانست گواهی وکالتش را بگیرد. اندکی بعد وی برای شرکت در «نبرد فرانکو - جرمن» در سال ۱۸۷۰ برگزیده شد و در نیروی سواره نظام ملی سن خدمت کرد.
پس از پایان جنگ، گوستاو شروع به ملاقات نقاش فرانسوی لئو بونا و کارگاه وی کرد، جایی که او به طور جدی به مطالعه نقاشی روی آورد. او در مدت زمان کوتاهی سبک هنری خود را گسترش داد و اولین کارگاه خود را در منزل پدریش بر پا کرد. وی همچنین در مدرسه هنرهای زیبا شرکت کرد اما ظاهراً وقت زیادی را در آنجا نگذراند. در سال ۱۸۷۴ او ثروت پدرش را پس از مرگ وی به ارث برد و پس از مرگ مادر در سال ۱۸۷۸، او و برادرانش ثروت خانوادگی را میان خود تقسیم کردند. تقریباً در ۱۸۷۴ بود که گوستاو با تعدادی از هنرمندان خارج از آکادمی رسمی فرانسه ملاقات کرد و طرح دوستی ریخت، از آن میان می توان به دیگر نقاش پاریسی ادگار دگا و نقاش ایتالیایی جوزپه دی نیتیس اشاره کرد. وی همچنین در سال ۱۸۷۴ در اولین نمایشگاه امپرسیونیسم حضور یافت اما رسماً تابلویی در این نمایشگاه نداشت.
امپرسیونیست ها که به «مستقلین»، «ناسازگاران» و «خیال پردازان» نیز مشهور بودند، از نمایش سالیانه آثار نقاشان آکادمیک در سالون جدا شدند. در سال ۱۸۷۶ میلادی، کایبوت نخستین ارائه اش به دومین نمایشگاه امپرسیونیست ها را با ۸ تابلو که شامل اولین شاهکارش با نام «رنده کاران» ( ۱۸۷۵ ) نیز بود، انجام داد. در این تابلو، تصویر کارگرانی که کف چوبی ساختمانی را آماده می کردند از سوی بعضی از منتقدین عامیانه برداشت شد و احتمالاً به همین دلیل از سالون در سال ۱۸۷۵ کنار گذاشته شد. در آن زمان، تنها تصاویری از مردم روستایی و کشاورز به عنوان موضوعی قابل قبول برای نقاشی از طبقه کارگر شناخته می شد. تابلوی رنده کاران هم اینک در موزه اورسی شهر پاریس نگهداری می شود. نسخه دوم این اثر، در سبکی به مراتب واقع گراتر و شبیه به آثار ادگار دگا خلق شده است که گستره مهارت فنی کایبوت در نقاشی و بازگویی هنرمندانه وی از موضوعی متشابه را نشان می دهد.
عکس گوستاو کایبوتعکس گوستاو کایبوتعکس گوستاو کایبوتعکس گوستاو کایبوتعکس گوستاو کایبوتعکس گوستاو کایبوت
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس