۱۳۰۰

دانشنامه عمومی

۱۳۰۰ (خورشیدی). ۱۳۰۰ هزار و سی صدمین سال هجری خورشیدی سالی کبیسه است.
• ۲ فروردین - بلدیهٔ تهران با تشکیلات جدید شروع به کار کرد و سیدضیاءالدین طباطبایی نخست وزیر وقت، گاسپار ایپگیان را به ریاست آن گمارد.
۱۳ فروردین – دستگیری قوام السلطنه والی خراسان توسط کلنل محمدتقی خان پسیان فرمانده ژاندارمری خراسان به فرمان سید ضیاءالدین طباطبایی رئیس دولت جدید و ارسال او به تهران. تشکیل جمهوری خودمختار خراسان ایران توسط پسیان. قوام را به زندان عشرت آباد فرستادند.
۱۴ فروردین – سید ضیاءالدین طباطبایی، کلنل پسیان را به سمت والی نظامی خراسان گمارد.
۲۲ فروردین – بریتانیا امارت فرااردن را از بخشی از مناطقی که در خاورمیانه در شرق رود اردن در قیمومت داشت ایجاد کرد. [ ۱] عبدالله بن حسین بن علی هاشمی شاه حجاز به عنوان حاکم این امارت که امروزه پادشاهی اردن خوانده می شود، تعیین گردید.
۴ اردیبهشت – سید ضیاءالدین طباطبایی وزرای کابینهٔ جدید خود را تعیین و به احمدشاه قاجار معرفی کرد. در این کابینه: رضاخان سردار سپه وزیر جنگ، معززالدوله وزیر امور خارجه، مدیرالملک جم وزیر مالیه، میرزا تقی مشیر معظم خواجوی وزیر پست و تلگراف، رضاقلی هدایت نیرالملک وزیر معارف، علی اصغر مؤدب الدوله نفیسی وزیر صحیه و امور خیریه شدند و رئیس الوزرا شخصاً سرپرستی وزارت داخله را به عهده گرفت.
۱۰ اردیبهشت – آغاز خروج نیروهای انگلیسی شامل ۱۱٬۶۰۰ سرباز انگلیسی و هندی به فرماندهی ژنرال ادموند آیرونساید از ایران
۴ خرداد – کابینهٔ سیدضیاءالدین طباطبایی پس از ۳ ماه سقوط کرد و احمد قوام السلطنه که هنوز در زندان بود مأمور تشکیل کابینه شد. اکثر این وزرا جزو محبوسین دورهٔ رئیس الوزرایی طباطبایی بودند. در این کابینه رضاخان سردار سپه وزیر جنگ، محتشم السلطنه وزیر امور خارجه، مصدق السلطنه وزیر مالیه، عمیدالسلطنه وزیر عدلیه، ممتازالدوله وزیر معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، میرزا حسینخان سمیعی ادیب السلطنه وزیر تجارت و فوائد عامه، حکیم الدوله وزیر صحیه، مشارالسلطنه وزیر پست و تلگراف و مستشارالدوله وزیر مشاور شدند و رئیس الوزرا سرپرستی وزارت داخله را به عهده گرفت.
۷ خرداد – احمدشاه در تلگرافی به کلنل پسیان او را در سمت فرماندهی قوای نظامی خراسان ابقا کرد اما از دخالت در امور حکومتی منع نمود.
۲۴ خردادوینستون چرچیل وزیر مستعمرات بریتانیا با ارائهٔ طرح هایی به پارلمان این کشور از ایجاد کشوری مستقل در میانرودان به نام «عراق» و همچنین ایجاد یک کشور صهیونیستی در فلسطین خبر داد. [ ۲]
۲۵ خرداد – قیام امیرمؤید سوادکوهی و پسرانش و برخی از خوانین مازندران در سوادکوه علیه دولت مرکزی
• ۲۵ خرداد – حملهٔ احسان الله خان دوستدار در رأس نیروهای کمونیست و ساعدالدوله به تنکابن
۲۶ خرداد – شکست نیروهای کمونیست به فرماندهی احسان الله خان و ساعدالدوله به دست سرهنگ فضل الله زاهدی
عکس ۱۳۰۰ (خورشیدی)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

در این سال کتاب خاطرات من و مشروطه توسط اصغر رشیدی ( عموی پدرم ) به قلم آقا سید فتحعلی ابراهیمی، ( دایی پدرم ) به رشته تحریر در آمد ولی متاسفانه از این کتاب خطی تاکنون بیست و هشت برگ از بستگان جمع آوری شود.
سال ۱۳۰۰خورشیدی در روز دوشنبه آغاز شده و سال کبیسه است و این سال به سده چهاردهم وارد می شود.
از مهمترین رویداد این سال:
۶ بهمن - دومین سفر احمد شاه قاجار به فرنگ
در دی ماه - اعتصاب مدارس تهران به دلیل نگرفتن چند ماه مواجب
...
[مشاهده متن کامل]

دعوت به تحریم مصرف شکر وارداتی از کشورهای نامسلمان توسط روحانیون قزوین.
احداث نخستین کارخانه کبریت سازی توسط خانواده خوبیلر با وارد کردن دستگاه های کبریت سازی از سوئد.

بپرس