۱۹۸۹

دانشنامه عمومی

سال ۱۹۸۹ ( هزار و نهصد و هشتاد و نه ) میلادی، آخرین سال از دهه ۱۹۸۰ در سده ۲۰ میلادی بود. بر اساس تقویم گریگوری سال مذکور یک سال عادی با ۳۶۵ روز بود.
در تقویم چینی این سال سال مار نام گرفته است.
1989 نام یک اثر از خوانندهٔ آمریکایی بنام تیلور سوئیفت است.
سقوط دیوار برلین
• تأسیس گروه پانزده متشکل از ۱۵ کشور در حال توسعه.
• بنیان گذاری زبان برنامه نویسی پایتون توسط یک هلندی به نام خودو فان روسوم
14 فوریه - صدور فتوای حکم اعدام سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی توسط روح الله خمینی.
۲۳ ژوئیه - دنیل ردکلیف، بازیگر انگلیسی
۱۰ ژانویه - امیلی مید، بازیگر آمریکایی
۱۱ فوریه – حسن عبدالرحمن، بازیکن فوتبال اهل امارات متحده عربی
۴ مارس - ارین هیثرتون، مدل آمریکایی
۶ مارس - اگنیشکا ردونسکا، بازیکن تنیس لهستانی
۱۱ مارس - دانیلا کرتش، بازیگر اسرائیلی
۱۷ مارس - شینجی کاگاوا، بازیکن فوتبال ژاپنی
۴ آوریل - کریس هرد، بازیکن فوتبال استرالیایی
۱۰ مه - لیندزی شا، بازیگر آمریکایی
۱۵ مه - سانی ( خواننده ) ، خواننده آمریکایی
۲ ژوئن - فردی ادو، بازیکن فوتبال آمریکایی
۴ ژوئن - الدار قاسم اف، خواننده اهل جمهوری آذربایجان
۱۰ ژوئن - الکساندرا استن، خواننده رومانیایی
۱۴ ژوئن - لوسی هالی، موسیقی دان، بازیگر، و خواننده آمریکایی
۲۰ ژوئن - کریستوفر مینتز - پلاسه، بازیگر آمریکایی
• ۲۳ ژوئن - لارن بنت، خواننده بریتانیایی
• ۲ ژوئیه - دو ( خواننده ) ، خواننده - ترانه سرا، موسیقی دان، و خواننده آمریکایی
• ۲۷ ژوئیه - شارلوت آرنلد، صداپیشه و بازیگر کانادایی
• ۳۱ ژوئیه - ویکتوریا آزارنکا، بازیکن تنیس اهل بلاروس
• ۲۱ اوت - هایدن پانتیر، صداپیشه، موسیقی دان، بازیگر، و خواننده آمریکایی
• ۲۶ اوت - جیمز هاردن، بازیکن بسکتبال و ورزشکار آمریکایی
• ۲ سپتامبر - الکساندر پاتو، بازیکن فوتبال برزیلی
• ۱۴ سپتامبر - لوگان هندرسون، بازیگر، خواننده، و رقاص آمریکایی
• ۲۱ سپتامبر - جیسون درولو، خواننده آمریکایی
• ۱ اکتبر - بری لارسون، خواننده - ترانه سرا، فیلمنامه نویس، موسیقی دان، بازیگر، کارگردان، و خواننده آمریکایی
• ۱۴ اکتبر - میا واشیکوفسکا، بازیگر استرالیایی
• ۶ نوامبر - جوزی التیدور، بازیکن فوتبال آمریکایی
• ۱۴ نوامبر - جیک لیورمور، بازیکن فوتبال بریتانیایی
• ۲۰ نوامبر - کودی لینلی، بازیگر آمریکایی
• ۲ دسامبر - کسی استیل، بازیگر و خواننده کانادایی
• ۱۰ دسامبر - ماریون مارشال - لو پن، سیاست مدار فرانسوی
• ۱۳ دسامبر - تیلور سوئیفت، خواننده و آهنگساز و ترانه سرا ی آمریکایی
• ۱۸ دسامبر - اشلی بنسون، بازیگر آمریکایی
• ۲۲ دسامبر - جردین اسپارکس، خواننده - ترانه سرا، ترانه سرا، آهنگساز، موسیقی دان، بازیگر، و خواننده آمریکایی
عکس ۱۹۸۹

۱۹۸۹ (آلبوم). ۱۹۸۹ پنجمین آلبوم استودیویی اثر خواننده - ترانه سرای آمریکایی تیلور سوئیفت است که در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۴، توسط بیگ مشین رکوردز، منتشر شد. پس از انتشار چهارمین آلبوم استودیویی او سرخ ( ۲۰۱۲ ) که طیف گسترده ای از ژانرها را شامل می شد، به دلیل قوس های پاپ و تولید الکترونیک، رسانه ها اعتبار وضعیت سوئیفت را به عنوان یک هنرمند کانتری زیر سؤال بردند. با الهام از سینث - پاپ دهۀ ۱۹۸۰ برای ساخت ضبطی که صدا و شمایل او را از کانتری به جریان اصلی پاپ منتقل کند، سوئیفت مکس مارتین را به عنوان تهیه کنندۀ اجرایی همکار استخدام کرد، و عنوان پنجمین آلبومش را از روی سال تولدش به عنوان تولدی دوبارۀ نمادین از هنرش گذاشت.
آوای سینث - پاپ آلبوم با سینث سایزر های زیاد، درام های برنامه دار و آوازهای پس زمینۀ پردازش شده نمایش داده شده است. سوئیفت ترانه ها را با الهام از روابط شخصی اش، که علامت تجاری ترانه سرایی او بود، نوشت. ترانه های ۱۹۸۹ بیانگر دیدی شاد نسبت به روابط عاشقانۀ شکست خورده است، که از نگرش ستیزه جوی خود فاصله گرفت. سوئیفت و بیگ مشین از طریق تبلیغات کالاها، تلویزیون، حضور در رادیو و فضای مجازی آلبوم را به طور گسترده تبلیغ کردند. آن ها ۱۹۸۹ را از سرویس های استریم رایگان مانند اسپاتیفای خارج کردند، که مباحثه صنعت دربارۀ تأثیر رسانه جاری بر فروش موسیقی را برانگیخت. [ نکته ۲]
پس از انتشار آلبوم، سوئیفت تور جهانی ۱۹۸۹ را آغاز کرد، که پرفروش ترین تور در سال ۲۰۱۵ بود. این آلبوم با هفت تک آهنگ تقویت شد، شامل سه رتبۀ یک در ۱۰۰ تک آهنگ داغ بیلبورد ایالات متحده: «از ذهنم پاکش کنم»، «فضای خالی» و «کینه». منتقدان ترانه سرایی سوئیفت را در ۱۹۸۹ به دلیل ارائه درگیری های عاطفی که در نظر آن ها در صحنۀ جریان اصلی پاپ نادر است، ستایش کردند. در همین حال، تولیدکنندگان سینث - پاپ سؤالاتی را راجع به اصالت سوئیفت به عنوان یک غزل سرا مطرح کردند. این آلبوم در فهرست های چندین نشریه از بهترین آلبوم های دهۀ ۲۰۱۰ حضور یافت و در بازبینی سال ۲۰۲۰ ۵۰۰ آلبوم برتر تمام اعصار مجلۀ رولینگ استون قرار گرفت. در پنجاه و هشتمین مراسم جایزه گرمی در سال ۲۰۱۶، ۱۹۸۹ برندۀ آلبوم سال و بهترین آلبوم آواز پاپ شد، که سوئیفت را به اولین هنرمند تک خوان زن تبدیل کرد که آلبوم سال را دوبار برنده شده است.
۱۹۸۹ یک موفقیت تجاری بود. در ایالات متحده، سوئیفت به اولین هنرمندی تبدیل شد که سه آلبوم او هریک بیش از یک میلیون کپی در محدودۀ اولین هفته انتشارشان فروخته اند. این آلبوم یازده هفته را در صدر بیلبورد ۲۰۰ گذراند و نه تا گواهی نامه پلاتین از انجمن صنعت ضبط موسیقی ایالات متحده آمریکا ( آرآی اِی اِی ) دریافت کرد. آلبوم همچنین چندین گواهی نامه پلاتین در استرالیا، کانادا و بریتانیا دریافت کرد، و بیش از ۱۰ میلیون نسخۀ خالص در سراسر جهان فروخته است.
عکس ۱۹۸۹ (آلبوم)

۱۹۸۹ (آلبوم رایان آدامز). ۱۹۸۹ پانزدهمین آلبوم از خواننده - ترانه پرداز آمریکایی، رایان آدامز است که در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۵ به صورت دیجیتالی از طریق ناشر ضبط خود، PAX AM منتشر شد. تمام قطعه های این آلبوم بازخوانی از آلبوم خواننده - ترانه نویس آمریکایی، تیلور سوئیفت با همین نام است. [ ۱] این آلبوم در یک موقعیت جلوتر از ۱۹۸۹ سوئیفت که چهل و هشتمین هفته خود را در جدول سپری می کرد، قرار گرفت و به رتبه ۷ در جدول بیلبورد ۲۰۰ رسید. [ ۲]
عکس ۱۹۸۹ (آلبوم رایان آدامز)

۱۹۸۹ (نسخه تیلور). ۱۹۸۹ ( نسخهٔ تیلور ) ( انگلیسی: 1989 ( Taylor's Version ) ) چهارمین آلبوم مجدداً ضبط شده از خواننده - ترانه سرای آمریکایی تیلور سوئیفت است که در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ از طریق ریپابلیک رکوردز منتشر شد. این آلبوم ضبط مجددی از پنجمین آلبوم استودیویی سوئیفت، ۱۹۸۹ ( ۲۰۱۴ ) و دنبالهٔ ضبط مجدد قبلی، حالا صحبت کن ( نسخهٔ تیلور ) ( ۲۰۲۳ ) است. خبر انتشار این آلبوم در ۹ اوت ۲۰۲۳، در آخرین نمایش لس آنجلس از تور دوره ها اعلام شد. فرایند ضبط مجدد این آلبوم بخشی از واکنش سوئیفت به مناقشهٔ مسترهای او در سال ۲۰۱۹ است.
از لحاظ موسیقایی، ۱۹۸۹ ( نسخهٔ تیلور ) آلبومی با الهام از موسیقی سینث - پاپ دههٔ ۱۹۸۰ است که با تکیه بر سینث سایزر و سازهای کوبه ای اجرا شده است. این آلبوم ۲۱ قطعه دارد که شامل نسخه های مجدداً ضبط شدهٔ ۱۶ قطعه از نسخه لوکس ۱۹۸۹ و همچنین پنج قطعهٔ «از صندوقچه» ( که پیش تر منتشر نشده بودند ) می شوند. سوئیفت، جک آنتونوف و کریستوفر رو بخش عمدهٔ آلبوم را تهیه کردند و رایان تدر، نوئل زانکانلا، شلبک و ایموجین هیپ که همگی از همکاران اصلی ۱۹۸۹ بودند، برای مشارکت دوباره بازگشتند. علاوه بر این، نسخهٔ گستردهٔ آلبوم شامل نسخه های ضبط مجدد ترانه موسیقی متنی «شیرین تر از داستان» ( ۲۰۱۳ ) و ریمیکس کندریک لمار از «بد بلاد» ( ۲۰۱۵ ) می شوند.
۱۹۸۹ ( نسخهٔ تیلور ) بلافاصله پس از انتشار، مورد تحسین گستردهٔ منتقدان قرار گرفت. منتقدان در بررسی های خود به آواز سوئیفت، آهنگسازی و قطعات «از صندوقچه» تأکید داشتند. از لحاظ تجاری، این آلبوم رکوردهای اسپاتیفای جهانی برای بیشترین پخش یک روزه در ۲۰۲۳ را شکست و در هفتهٔ نخست بیش از یک میلیون نسخه در ایالات متحده فروش داشت و ششمین آلبوم سوئیفت شد که در عرض یک هفته به چنین فروشی می رسد. تک آهنگ های «بدکار!» و «الان همه چیز تموم شد؟» به ترتیب در ۲۷ و ۳۱ اکتبر به ایستگاه های رادیویی ایالات متحده و ایتالیا ارسال شدند.
تیلور سوئیفت پنجمین آلبوم استودیویی خود، یعنی ۱۹۸۹، را در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۴ تحت ناشر بیگ مشین رکوردز منتشر کرد. سوئیفت در ساخت آن از سینث - پاپ دههٔ ۱۹۸۰ الهام گرفت و با ۱۹۸۹ سبک هنریش را به پاپ بازنگری کرد. این موفقیتی تجاری و هنری بود که نقدهای مثبتی از منتقدان گرفت و بیش از ۱٫۲۸۷ میلیون نسخه در هفته نخست انتشار در ایالات متحده فروش کرد. سه تک آهنگ آن— «بندازش بره»، «فضای خالی» و «کینه» نامبروان بیلبورد هات ۱۰۰ شدند. سوئیفت نخستین هنرمندی شد که سه آلبوم با فروش یک میلیون نسخه در هفتهٔ نخست انتشار داشت و ۱۹۸۹ نخستین آلبوم منتشرشده در ۲۰۱۴ بود که از یک میلیون نسخه فروش فراتر رفت. [ ۲] این آلبوم برای ۱۱ هفته غیر متوالی در صدر جدول بیلبورد ۲۰۰ بود. [ ۳] در پنجاه و هشتمین مراسم جایزه گرمی ( ۲۰۱۶ ) ، این آلبوم برنده آلبوم سال و بهترین آلبوم آواز پاپ شد، [ ۴] که سوئیفت را به نخستین هنرمند زن تبدیل کرد که دو بار برنده جایزهٔ آلبوم سال شد. [ ۵]
عکس ۱۹۸۹ (نسخه تیلور)عکس ۱۹۸۹ (نسخه تیلور)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس