۲۰۱۴

دانشنامه عمومی

سال۲۰۱۴ دو هزار و چهاردهمین سال گاه شماری میلادی بود.
سرآغاز این سال چهارشنبه اول ژانویه برابر با ۱۱ دی ۱۳۹۲ خورشیدی بود.
• ژانویه - آژانس فضایی اروپا در اروپا نخستین سیگنال را از سطح نشین رزتا دریافت کرد.
۱ ژانویه - لاتویا به عنوان هجدهمین کشور رسماً وارد حوزه یورو شد.
فوریه - بیماری ابولا در غرب آفریقا شروع به تسری کرد.
• ۷ تا ۲۳ فوریه - بیست و دومین المپیک زمستانی در سوچی روسیه برگزار شد.
۱۳ فوریه - بلژیک به عنوان اولین کشور در جهان اوتانازی یا مرگ خوب را برای هر سنی قانونی اعلام کرد.
۲۲ فوریه - پارلمان اوکراین پس از روزها ناآرامی و اعتراضات فراگیر در کیف، پایتخت که دست کم ۱۰۰ کشته برجای گذاشت، ویکتور یانوکویچ را از مقام ریاست جمهوری عزل و اولکساندر تورچینوف را به جای او به این مقام گمارد.
۲۶ فوریه - آغاز ناآرامی های شرق اوکراین
۵ مارس - نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا با متهم کردن پاناما به دخالت در توطئه چینی علیه دولت ونزوئلا روابط دیپلماتیک را با این کشور قطع کرد.
۸ مارس - هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ پرواز شماره ۳۷۰ هواپیمایی مالزی که به مقصد پکن از کوالالامپور به پرواز درآمده بود، برفراز خلیج تایلند از دسترس خارج و از مدارها محو شد.
۱۶ مارس - همه پرسی وضعیت شبه جزیره کریمه برگزار شد که نتیجه آن جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه بود.
۲۱ مارس - روسیه پس از امضای طرح پیوستن کریمه توسط ولادمیر پوتین، رسماً کریمه را به خاک خود الحاق کرد.
• ۲۱ مارس - دیوان بین المللی دادگستری صید وال از طرف ژاپن در جنوبگان را نه برای مقاصد علمی بلکه برای اهداف اقتصادی دانست و این کشور را از ادامه دادن به این عمل منع کرد.
۲۴ مارس - در طی یک جلسه اضطراری بریتانیا، ایالات متحده، ژاپن، کانادا، فرانسه، آلمان و ایتالیا موقتاً عضویت روسیه در را در G8 معلق کردند.
۲۷ مارس - مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه ۶۸/۲۶۲، بر تمامیت ارضی اوکراین تأکید کرد و همه پرسی الحاق کریمه به روسیه را مردود خواند.
۱۴ آوریل - نزدیک به ۲۷۶ دختر دانش آموز از مدرسه ای در شهر چیبوک ایالت بورنوی نیجریه توسط گروه بوکوحرام به گروگان گرفته شدند.
۱۶ آوریل - در اثر غرق شدن کشتی مسافری ام وی سوول کره جنوبی، ۳۰۴ تن که اکثر آن ها دانش آموزان دبیرستانی بودند، کشته شدند.
۲۸ آوریل - باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده قانون برقراری تحریم های بیشتر علیه چندین فرد و شرکت روسی نزدیک به ولادمیر پوتین رئیس جمهور این کشور را در اعتراض به وضعیت اوکراین امضا کرد.
عکس ۲۰۱۴
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس