انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

پیشنهاد واژه نو



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

نیلوفر ١٧:١٢ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی هیوا: در زبان ترکی هیوا نامی دخترانه است به معنای میوه به همانگونه که آلما به معنی سیب نامی دخترانه است .

احسان ١٧:١١ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی چوبسار: جایی پر از چوب

Abdol Majid ١٧:١١ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی continuously: از پی هم

میثم علیزاده ١٧:٠٤ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی conclusion: جمع بندی، ماحصل

میثم علیزاده ١٧:٠٢ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی draw a conclusion: نتیجه ای حاصل کردن، بر اساس داشته ها به نتیجه ای رسیدن

Mosi ١٦:٥٦ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی With: با . به همراه . به وسیله ی و...

علي ناطقي ١٦:٥٤ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی screening: سانس

هانیه ١٦:٥٢ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی second to last: دومی از آخر

مسعود ١٦:٥١ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی clear: بدون مشکل

نورا ١٦:٤٤ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی its over my head: نمی تونم درکش کنم

محمد ١٦:٤٤ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی Rude: بی ادب

هنا ١٦:٤٤ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی chemical: مواد شیمیایی یا شیمیایی که میشه در آزمایشات شیمی مثال زد

توحیدی فر ١٦:٤٢ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی مراقبه: پاک مانی

میلاد علی پور ١٦:٤٠ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی find: جمع کردن/شدن

بهرام زاهدی باروق ١٦:٣٧ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی CER: customer equipment room
اتاق تجهیزات مشترک در دیتاسنتر کاربرد دارد

سما ١٦:٣٣ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی نصارای نجران:
حضرت علی عليه السلام نفس پيامبر است به شهادت قرآن . آیه ۶۱سوره أل عمران .
علی ‏اكبر بابازاده

1ـ در سال دهم هجرت گروهی از نصاراى نجران به نمايندگی از سوى مسيحيان به مدينه آمده، و گفتند: دين شما چه فضيلتی بر دين ما دارد؟ و چرا ما به شما مسلمانان �جزيه� بدهيم؟

پيامبر اسلام، دلايل زيادى در جامعيت و تكامل اسلام بيان داشتند، ولی تعصب و هواهاى نفسانی نگذاشت افراد مزبور حقايق اسلام را از زبان پيامبر بزرگ ما بپذيرند، در اين هنگام آيه زير براى داورى ميان دو گروه نازل شد:

�فمن حاجك فيه من بعد ما جاءك من العلم فقل: تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله على الكاذبين� آیه ۶۱سوره أل عمران .(1)


هرگاه بعد از علم و دانشى كه درباره مسيح به تو رسيده، باز كسانى با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو �بيائيد ما و شما در برابر يكديگر با فرزندان و زنان و نفوس خود مباهله نموده، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم�.

رسول گرامی اسلام پس از دريافت اين آيه �نصاراى نجران� را به �مباهله� دعوت كرد، قرار شد در روز معينی هر دو گروه با افراد خود به مباهله بيايند، و همديگر را نفرين كنند، تا خداوند گروه باطل را نابود سازد.

روز موعود فرا رسيد، و نصارا را ديدند پيامبر اسلام با �امام حسن و حسين و حضرت فاطمه و حضرت امير المومنين� عليهم السلام بيرون آمد، و آن چنان عظمت و بزرگوارى اهل بيت آنان رامرعوب ساخت كه گفتند � اگر اينان از خدا بخواهند كه كوهها را نابود سازد هر آينه مستجاب مى‏گردد� (2) و لذا از مباهله خوددارى نموده، و آماده پرداخت �جزيه� شدند.

آنچه از اين آيه و قضيه تاريخی به بحث ما مربوط است اين كه: خداوند متعال �حسنين� را فرزندان رسول خدا معرفی نموده و فاطمه زهرا عليها السلام را اسوه زنان بيان داشته، و �امير المومنين� علی عليه السلام را �نفس پيامبر� آورده است كه ارزش وجودى علی را می رساند، و نشان می دهد كه جايگاه علی و مقام وى، جايگاه و مقام پيامبر است !!

خوشبختانه اكثر مفسرين قريب به اتفاق اعم از شيعه و سنی به اين حقيقت اعتراف كرده ‏اند و مورخين و محققين اهل سنت در كتابها و سيره‏ هاى خويش به اين موضوع اشاره نموده و على عليه السلام رانفس پيامبر خوانده‏اند، كه شما خوانندگان عزيز مى‏توانيد مراجعه فرمائيد . (3) .

�احمد بن حنبل� در مسند خود می ‏نويسد: گروهی از نمايندگان قوم �ثقيف� به حضور پيامبر خدا آمدند، و مذاكراتی را با آن حضرت انجام داده، ولى در گفتار خويش سرسختى نشان دادند، رسول گرامی اسلام خطاب به آنان فرمودند:

�لتسلمن، او لا بعثن اليكم رجلا منى عديل نفسى، فليضربن اعناقكم و ليسبين ذراريكم و لياخذن اموالكم� قال عمر: فما تمنيت الامارة الا يومئذ و جعلت انصب له صدرى رجاء ان يقول: هو هذا. فالتفت فاخذ بيد على و قال: �هو هذا� مرتين.� (4)

يا اسلام را بپذيريد، و يا مرد بزرگوارى را كه از من است، و مساوى من مى‏باشد به سوى شما خواهم فرستاد، او در صورت جنگ كردن گردن شما را مى‏زند، و زنانتان را اسير مى‏گيرد، و اموالتان را به نفع اسلام تصرف مى‏نمايد، �عمر بن خطاب� مى‏گويد: من هرگز مقام فرماندهى را آرزو نكردم، جز در اين روز، و با خود مى‏گفتم: اى كاش پيامبر خدا مرا به اين كار منصوب كند، ولى او دست روى على عليه السلام گذاشته و فرمود: آن شخص همين مرد بزرگوار است، و اين را دو بار متذكر شد.

اين حديث را به صراحت على عليه السلام را نفس پيامبر و مساوى با وى معرفى مى‏كند.

پی ‏نوشتها:
.1 سوره آل عمران آيه 61

.2 �هذه وجوه لو اقسمت على الله ان يزيل الجبال لازالها�

.3 كامل ابن اثير ج 2 ص 293، صحيح مسلم ج 7 ص 120، تفسير طبرى ج 3 ص 192، مسند احمد بن حنبل ج 1 ص 185، سنن ترمذى فى فضائل على، و تاريخ الخلفاء سيوطى ص 65، احقاق الحق ج 3 ص 46 تفسير فخر رازى ج 8 ص 85، جامع الاصول ج 9 ص ...470

.4 مسند احمد بن حنبل كتاب الفضائل لعلى (ع) بنقل از ابن ابى الحديد ج 9 ص 167 خبر الثانى .

آفتاب ولايت ص 76

میلاد علی پور ١٦:٣١ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی ironic: خنده دار ، مسخره، مضحک

سکوت ١٦:٢٧ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی Good bye: خدا حافظ

سما ١٦:٢٦ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی نصارای نجران:
حضرت علی عليه السلام نفس پيامبر است به شهادت قرآن . آیه ۶۱سوره أل عمران .
علی ‏اكبر بابازاده

1ـ در سال دهم هجرت گروهی از نصاراى نجران به نمايندگی از سوى مسيحيان به مدينه آمده، و گفتند: دين شما چه فضيلتی بر دين ما دارد؟ و چرا ما به شما مسلمانان �جزيه� بدهيم؟

پيامبر اسلام، دلايل زيادى در جامعيت و تكامل اسلام بيان داشتند، ولی تعصب و هواهاى نفسانی نگذاشت افراد مزبور حقايق اسلام را از زبان پيامبر بزرگ ما بپذيرند، در اين هنگام آيه زير براى داورى ميان دو گروه نازل شد:

�فمن حاجك فيه من بعد ما جاءك من العلم فقل: تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله على الكاذبين� آیه ۶۱سوره أل عمران .(1)


هرگاه بعد از علم و دانشى كه درباره مسيح به تو رسيده، باز كسانى با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو �بيائيد ما و شما در برابر يكديگر با فرزندان و زنان و نفوس خود مباهله نموده، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم�.

رسول گرامی اسلام پس از دريافت اين آيه �نصاراى نجران� را به �مباهله� دعوت كرد، قرار شد در روز معينی هر دو گروه با افراد خود به مباهله بيايند، و همديگر را نفرين كنند، تا خداوند گروه باطل را نابود سازد.

روز موعود فرا رسيد، و نصارا را ديدند پيامبر اسلام با �امام حسن و حسين و حضرت فاطمه و حضرت امير المومنين� عليهم السلام بيرون آمد، و آن چنان عظمت و بزرگوارى اهل بيت آنان رامرعوب ساخت كه گفتند � اگر اينان از خدا بخواهند كه كوهها را نابود سازد هر آينه مستجاب مى‏گردد� (2) و لذا از مباهله خوددارى نموده، و آماده پرداخت �جزيه� شدند.

آنچه از اين آيه و قضيه تاريخی به بحث ما مربوط است اين كه: خداوند متعال �حسنين� را فرزندان رسول خدا معرفی نموده و فاطمه زهرا عليها السلام را اسوه زنان بيان داشته، و �امير المومنين� علی عليه السلام را �نفس پيامبر� آورده است كه ارزش وجودى علی را می رساند، و نشان می دهد كه جايگاه علی و مقام وى، جايگاه و مقام پيامبر است !!

خوشبختانه اكثر مفسرين قريب به اتفاق اعم از شيعه و سنی به اين حقيقت اعتراف كرده ‏اند و مورخين و محققين اهل سنت در كتابها و سيره‏ هاى خويش به اين موضوع اشاره نموده و على عليه السلام رانفس پيامبر خوانده‏اند، كه شما خوانندگان عزيز مى‏توانيد مراجعه فرمائيد . (3) .

�احمد بن حنبل� در مسند خود می ‏نويسد: گروهی از نمايندگان قوم �ثقيف� به حضور پيامبر خدا آمدند، و مذاكراتی را با آن حضرت انجام داده، ولى در گفتار خويش سرسختى نشان دادند، رسول گرامی اسلام خطاب به آنان فرمودند:

�لتسلمن، او لا بعثن اليكم رجلا منى عديل نفسى، فليضربن اعناقكم و ليسبين ذراريكم و لياخذن اموالكم� قال عمر: فما تمنيت الامارة الا يومئذ و جعلت انصب له صدرى رجاء ان يقول: هو هذا. فالتفت فاخذ بيد على و قال: �هو هذا� مرتين.� (4)

يا اسلام را بپذيريد، و يا مرد بزرگوارى را كه از من است، و مساوى من مى‏باشد به سوى شما خواهم فرستاد، او در صورت جنگ كردن گردن شما را مى‏زند، و زنانتان را اسير مى‏گيرد، و اموالتان را به نفع اسلام تصرف مى‏نمايد، �عمر بن خطاب� مى‏گويد: من هرگز مقام فرماندهى را آرزو نكردم، جز در اين روز، و با خود مى‏گفتم: اى كاش پيامبر خدا مرا به اين كار منصوب كند، ولى او دست روى على عليه السلام گذاشته و فرمود: آن شخص همين مرد بزرگوار است، و اين را دو بار متذكر شد.

اين حديث را به صراحت على عليه السلام را نفس پيامبر و مساوى با وى معرفى مى‏كند.

پی ‏نوشتها:
.1 سوره آل عمران آيه 61

.2 �هذه وجوه لو اقسمت على الله ان يزيل الجبال لازالها�

.3 كامل ابن اثير ج 2 ص 293، صحيح مسلم ج 7 ص 120، تفسير طبرى ج 3 ص 192، مسند احمد بن حنبل ج 1 ص 185، سنن ترمذى فى فضائل على، و تاريخ الخلفاء سيوطى ص 65، احقاق الحق ج 3 ص 46 تفسير فخر رازى ج 8 ص 85، جامع الاصول ج 9 ص ...470

.4 مسند احمد بن حنبل كتاب الفضائل لعلى (ع) بنقل از ابن ابى الحديد ج 9 ص 167 خبر الثانى .

آفتاب ولايت ص 76

سما ١٦:٢٣ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی آیه ۶۱ سوره آل عمران:
حضرت علی عليه السلام نفس پيامبر است به شهادت قرآن . آیه ۶۱سوره أل عمران .
علی ‏اكبر بابازاده

1ـ در سال دهم هجرت گروهی از نصاراى نجران به نمايندگی از سوى مسيحيان به مدينه آمده، و گفتند: دين شما چه فضيلتی بر دين ما دارد؟ و چرا ما به شما مسلمانان �جزيه� بدهيم؟

پيامبر اسلام، دلايل زيادى در جامعيت و تكامل اسلام بيان داشتند، ولی تعصب و هواهاى نفسانی نگذاشت افراد مزبور حقايق اسلام را از زبان پيامبر بزرگ ما بپذيرند، در اين هنگام آيه زير براى داورى ميان دو گروه نازل شد:

�فمن حاجك فيه من بعد ما جاءك من العلم فقل: تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله على الكاذبين� آیه ۶۱سوره أل عمران .(1)


هرگاه بعد از علم و دانشى كه درباره مسيح به تو رسيده، باز كسانى با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو �بيائيد ما و شما در برابر يكديگر با فرزندان و زنان و نفوس خود مباهله نموده، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم�.

رسول گرامی اسلام پس از دريافت اين آيه �نصاراى نجران� را به �مباهله� دعوت كرد، قرار شد در روز معينی هر دو گروه با افراد خود به مباهله بيايند، و همديگر را نفرين كنند، تا خداوند گروه باطل را نابود سازد.

روز موعود فرا رسيد، و نصارا را ديدند پيامبر اسلام با �امام حسن و حسين و حضرت فاطمه و حضرت امير المومنين� عليهم السلام بيرون آمد، و آن چنان عظمت و بزرگوارى اهل بيت آنان رامرعوب ساخت كه گفتند � اگر اينان از خدا بخواهند كه كوهها را نابود سازد هر آينه مستجاب مى‏گردد� (2) و لذا از مباهله خوددارى نموده، و آماده پرداخت �جزيه� شدند.

آنچه از اين آيه و قضيه تاريخی به بحث ما مربوط است اين كه: خداوند متعال �حسنين� را فرزندان رسول خدا معرفی نموده و فاطمه زهرا عليها السلام را اسوه زنان بيان داشته، و �امير المومنين� علی عليه السلام را �نفس پيامبر� آورده است كه ارزش وجودى علی را می رساند، و نشان می دهد كه جايگاه علی و مقام وى، جايگاه و مقام پيامبر است !!

خوشبختانه اكثر مفسرين قريب به اتفاق اعم از شيعه و سنی به اين حقيقت اعتراف كرده ‏اند و مورخين و محققين اهل سنت در كتابها و سيره‏ هاى خويش به اين موضوع اشاره نموده و على عليه السلام رانفس پيامبر خوانده‏اند، كه شما خوانندگان عزيز مى‏توانيد مراجعه فرمائيد . (3) .

�احمد بن حنبل� در مسند خود می ‏نويسد: گروهی از نمايندگان قوم �ثقيف� به حضور پيامبر خدا آمدند، و مذاكراتی را با آن حضرت انجام داده، ولى در گفتار خويش سرسختى نشان دادند، رسول گرامی اسلام خطاب به آنان فرمودند:

�لتسلمن، او لا بعثن اليكم رجلا منى عديل نفسى، فليضربن اعناقكم و ليسبين ذراريكم و لياخذن اموالكم� قال عمر: فما تمنيت الامارة الا يومئذ و جعلت انصب له صدرى رجاء ان يقول: هو هذا. فالتفت فاخذ بيد على و قال: �هو هذا� مرتين.� (4)

يا اسلام را بپذيريد، و يا مرد بزرگوارى را كه از من است، و مساوى من مى‏باشد به سوى شما خواهم فرستاد، او در صورت جنگ كردن گردن شما را مى‏زند، و زنانتان را اسير مى‏گيرد، و اموالتان را به نفع اسلام تصرف مى‏نمايد، �عمر بن خطاب� مى‏گويد: من هرگز مقام فرماندهى را آرزو نكردم، جز در اين روز، و با خود مى‏گفتم: اى كاش پيامبر خدا مرا به اين كار منصوب كند، ولى او دست روى على عليه السلام گذاشته و فرمود: آن شخص همين مرد بزرگوار است، و اين را دو بار متذكر شد.

اين حديث را به صراحت على عليه السلام را نفس پيامبر و مساوى با وى معرفى مى‏كند.

پی ‏نوشتها:
.1 سوره آل عمران آيه 61

.2 �هذه وجوه لو اقسمت على الله ان يزيل الجبال لازالها�

.3 كامل ابن اثير ج 2 ص 293، صحيح مسلم ج 7 ص 120، تفسير طبرى ج 3 ص 192، مسند احمد بن حنبل ج 1 ص 185، سنن ترمذى فى فضائل على، و تاريخ الخلفاء سيوطى ص 65، احقاق الحق ج 3 ص 46 تفسير فخر رازى ج 8 ص 85، جامع الاصول ج 9 ص ...470

.4 مسند احمد بن حنبل كتاب الفضائل لعلى (ع) بنقل از ابن ابى الحديد ج 9 ص 167 خبر الثانى .

آفتاب ولايت ص 76

سما ١٦:٢٣ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی مسیح:
حضرت علی عليه السلام نفس پيامبر است به شهادت قرآن . آیه ۶۱سوره أل عمران .
علی ‏اكبر بابازاده

1ـ در سال دهم هجرت گروهی از نصاراى نجران به نمايندگی از سوى مسيحيان به مدينه آمده، و گفتند: دين شما چه فضيلتی بر دين ما دارد؟ و چرا ما به شما مسلمانان �جزيه� بدهيم؟

پيامبر اسلام، دلايل زيادى در جامعيت و تكامل اسلام بيان داشتند، ولی تعصب و هواهاى نفسانی نگذاشت افراد مزبور حقايق اسلام را از زبان پيامبر بزرگ ما بپذيرند، در اين هنگام آيه زير براى داورى ميان دو گروه نازل شد:

�فمن حاجك فيه من بعد ما جاءك من العلم فقل: تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله على الكاذبين� آیه ۶۱سوره أل عمران .(1)


هرگاه بعد از علم و دانشى كه درباره مسيح به تو رسيده، باز كسانى با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو �بيائيد ما و شما در برابر يكديگر با فرزندان و زنان و نفوس خود مباهله نموده، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم�.

رسول گرامی اسلام پس از دريافت اين آيه �نصاراى نجران� را به �مباهله� دعوت كرد، قرار شد در روز معينی هر دو گروه با افراد خود به مباهله بيايند، و همديگر را نفرين كنند، تا خداوند گروه باطل را نابود سازد.

روز موعود فرا رسيد، و نصارا را ديدند پيامبر اسلام با �امام حسن و حسين و حضرت فاطمه و حضرت امير المومنين� عليهم السلام بيرون آمد، و آن چنان عظمت و بزرگوارى اهل بيت آنان رامرعوب ساخت كه گفتند � اگر اينان از خدا بخواهند كه كوهها را نابود سازد هر آينه مستجاب مى‏گردد� (2) و لذا از مباهله خوددارى نموده، و آماده پرداخت �جزيه� شدند.

آنچه از اين آيه و قضيه تاريخی به بحث ما مربوط است اين كه: خداوند متعال �حسنين� را فرزندان رسول خدا معرفی نموده و فاطمه زهرا عليها السلام را اسوه زنان بيان داشته، و �امير المومنين� علی عليه السلام را �نفس پيامبر� آورده است كه ارزش وجودى علی را می رساند، و نشان می دهد كه جايگاه علی و مقام وى، جايگاه و مقام پيامبر است !!

خوشبختانه اكثر مفسرين قريب به اتفاق اعم از شيعه و سنی به اين حقيقت اعتراف كرده ‏اند و مورخين و محققين اهل سنت در كتابها و سيره‏ هاى خويش به اين موضوع اشاره نموده و على عليه السلام رانفس پيامبر خوانده‏اند، كه شما خوانندگان عزيز مى‏توانيد مراجعه فرمائيد . (3) .

�احمد بن حنبل� در مسند خود می ‏نويسد: گروهی از نمايندگان قوم �ثقيف� به حضور پيامبر خدا آمدند، و مذاكراتی را با آن حضرت انجام داده، ولى در گفتار خويش سرسختى نشان دادند، رسول گرامی اسلام خطاب به آنان فرمودند:

�لتسلمن، او لا بعثن اليكم رجلا منى عديل نفسى، فليضربن اعناقكم و ليسبين ذراريكم و لياخذن اموالكم� قال عمر: فما تمنيت الامارة الا يومئذ و جعلت انصب له صدرى رجاء ان يقول: هو هذا. فالتفت فاخذ بيد على و قال: �هو هذا� مرتين.� (4)

يا اسلام را بپذيريد، و يا مرد بزرگوارى را كه از من است، و مساوى من مى‏باشد به سوى شما خواهم فرستاد، او در صورت جنگ كردن گردن شما را مى‏زند، و زنانتان را اسير مى‏گيرد، و اموالتان را به نفع اسلام تصرف مى‏نمايد، �عمر بن خطاب� مى‏گويد: من هرگز مقام فرماندهى را آرزو نكردم، جز در اين روز، و با خود مى‏گفتم: اى كاش پيامبر خدا مرا به اين كار منصوب كند، ولى او دست روى على عليه السلام گذاشته و فرمود: آن شخص همين مرد بزرگوار است، و اين را دو بار متذكر شد.

اين حديث را به صراحت على عليه السلام را نفس پيامبر و مساوى با وى معرفى مى‏كند.

پی ‏نوشتها:
.1 سوره آل عمران آيه 61

.2 �هذه وجوه لو اقسمت على الله ان يزيل الجبال لازالها�

.3 كامل ابن اثير ج 2 ص 293، صحيح مسلم ج 7 ص 120، تفسير طبرى ج 3 ص 192، مسند احمد بن حنبل ج 1 ص 185، سنن ترمذى فى فضائل على، و تاريخ الخلفاء سيوطى ص 65، احقاق الحق ج 3 ص 46 تفسير فخر رازى ج 8 ص 85، جامع الاصول ج 9 ص ...470

.4 مسند احمد بن حنبل كتاب الفضائل لعلى (ع) بنقل از ابن ابى الحديد ج 9 ص 167 خبر الثانى .

آفتاب ولايت ص 76

میلاد علی پور ١٦:٢٢ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی realize: به نتیجه رسیدن، به دهن خطور کردن

میلاد علی پور ١٦:٢٢ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی dawn on: به نتیجه ی(خاصی) رسیدن

سما ١٦:٢١ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی مباهله:
حضرت علی عليه السلام نفس پيامبر است به شهادت قرآن . آیه ۶۱سوره أل عمران .
علی ‏اكبر بابازاده

1ـ در سال دهم هجرت گروهی از نصاراى نجران به نمايندگی از سوى مسيحيان به مدينه آمده، و گفتند: دين شما چه فضيلتی بر دين ما دارد؟ و چرا ما به شما مسلمانان �جزيه� بدهيم؟

پيامبر اسلام، دلايل زيادى در جامعيت و تكامل اسلام بيان داشتند، ولی تعصب و هواهاى نفسانی نگذاشت افراد مزبور حقايق اسلام را از زبان پيامبر بزرگ ما بپذيرند، در اين هنگام آيه زير براى داورى ميان دو گروه نازل شد:

�فمن حاجك فيه من بعد ما جاءك من العلم فقل: تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله على الكاذبين� آیه ۶۱سوره أل عمران .(1)


هرگاه بعد از علم و دانشى كه درباره مسيح به تو رسيده، باز كسانى با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو �بيائيد ما و شما در برابر يكديگر با فرزندان و زنان و نفوس خود مباهله نموده، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم�.

رسول گرامی اسلام پس از دريافت اين آيه �نصاراى نجران� را به �مباهله� دعوت كرد، قرار شد در روز معينی هر دو گروه با افراد خود به مباهله بيايند، و همديگر را نفرين كنند، تا خداوند گروه باطل را نابود سازد.

روز موعود فرا رسيد، و نصارا را ديدند پيامبر اسلام با �امام حسن و حسين و حضرت فاطمه و حضرت امير المومنين� عليهم السلام بيرون آمد، و آن چنان عظمت و بزرگوارى اهل بيت آنان رامرعوب ساخت كه گفتند � اگر اينان از خدا بخواهند كه كوهها را نابود سازد هر آينه مستجاب مى‏گردد� (2) و لذا از مباهله خوددارى نموده، و آماده پرداخت �جزيه� شدند.

آنچه از اين آيه و قضيه تاريخی به بحث ما مربوط است اين كه: خداوند متعال �حسنين� را فرزندان رسول خدا معرفی نموده و فاطمه زهرا عليها السلام را اسوه زنان بيان داشته، و �امير المومنين� علی عليه السلام را �نفس پيامبر� آورده است كه ارزش وجودى علی را می رساند، و نشان می دهد كه جايگاه علی و مقام وى، جايگاه و مقام پيامبر است !!

خوشبختانه اكثر مفسرين قريب به اتفاق اعم از شيعه و سنی به اين حقيقت اعتراف كرده ‏اند و مورخين و محققين اهل سنت در كتابها و سيره‏ هاى خويش به اين موضوع اشاره نموده و على عليه السلام رانفس پيامبر خوانده‏اند، كه شما خوانندگان عزيز مى‏توانيد مراجعه فرمائيد . (3) .

�احمد بن حنبل� در مسند خود می ‏نويسد: گروهی از نمايندگان قوم �ثقيف� به حضور پيامبر خدا آمدند، و مذاكراتی را با آن حضرت انجام داده، ولى در گفتار خويش سرسختى نشان دادند، رسول گرامی اسلام خطاب به آنان فرمودند:

�لتسلمن، او لا بعثن اليكم رجلا منى عديل نفسى، فليضربن اعناقكم و ليسبين ذراريكم و لياخذن اموالكم� قال عمر: فما تمنيت الامارة الا يومئذ و جعلت انصب له صدرى رجاء ان يقول: هو هذا. فالتفت فاخذ بيد على و قال: �هو هذا� مرتين.� (4)

يا اسلام را بپذيريد، و يا مرد بزرگوارى را كه از من است، و مساوى من مى‏باشد به سوى شما خواهم فرستاد، او در صورت جنگ كردن گردن شما را مى‏زند، و زنانتان را اسير مى‏گيرد، و اموالتان را به نفع اسلام تصرف مى‏نمايد، �عمر بن خطاب� مى‏گويد: من هرگز مقام فرماندهى را آرزو نكردم، جز در اين روز، و با خود مى‏گفتم: اى كاش پيامبر خدا مرا به اين كار منصوب كند، ولى او دست روى على عليه السلام گذاشته و فرمود: آن شخص همين مرد بزرگوار است، و اين را دو بار متذكر شد.

اين حديث را به صراحت على عليه السلام را نفس پيامبر و مساوى با وى معرفى مى‏كند.

پی ‏نوشتها:
.1 سوره آل عمران آيه 61

.2 �هذه وجوه لو اقسمت على الله ان يزيل الجبال لازالها�

.3 كامل ابن اثير ج 2 ص 293، صحيح مسلم ج 7 ص 120، تفسير طبرى ج 3 ص 192، مسند احمد بن حنبل ج 1 ص 185، سنن ترمذى فى فضائل على، و تاريخ الخلفاء سيوطى ص 65، احقاق الحق ج 3 ص 46 تفسير فخر رازى ج 8 ص 85، جامع الاصول ج 9 ص ...470

.4 مسند احمد بن حنبل كتاب الفضائل لعلى (ع) بنقل از ابن ابى الحديد ج 9 ص 167 خبر الثانى .

آفتاب ولايت ص 76

سکوت ١٦:٢٠ - ١٣٩٨/٠٥/٣١

راحمه ١٦:٢٠ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی مسیحا:

حضرت علی عليه السلام نفس پيامبر است به شهادت قرآن . آیه ۶۱سوره أل عمران .
علی ‏اكبر بابازاده

1ـ در سال دهم هجرت گروهی از نصاراى نجران به نمايندگی از سوى مسيحيان به مدينه آمده، و گفتند: دين شما چه فضيلتی بر دين ما دارد؟ و چرا ما به شما مسلمانان �جزيه� بدهيم؟

پيامبر اسلام، دلايل زيادى در جامعيت و تكامل اسلام بيان داشتند، ولی تعصب و هواهاى نفسانی نگذاشت افراد مزبور حقايق اسلام را از زبان پيامبر بزرگ ما بپذيرند، در اين هنگام آيه زير براى داورى ميان دو گروه نازل شد:

�فمن حاجك فيه من بعد ما جاءك من العلم فقل: تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم و نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله على الكاذبين� آیه ۶۱سوره أل عمران .(1)


هرگاه بعد از علم و دانشى كه درباره مسيح به تو رسيده، باز كسانى با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو �بيائيد ما و شما در برابر يكديگر با فرزندان و زنان و نفوس خود مباهله نموده، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم�.

رسول گرامی اسلام پس از دريافت اين آيه �نصاراى نجران� را به �مباهله� دعوت كرد، قرار شد در روز معينی هر دو گروه با افراد خود به مباهله بيايند، و همديگر را نفرين كنند، تا خداوند گروه باطل را نابود سازد.

روز موعود فرا رسيد، و نصارا را ديدند پيامبر اسلام با �امام حسن و حسين و حضرت فاطمه و حضرت امير المومنين� عليهم السلام بيرون آمد، و آن چنان عظمت و بزرگوارى اهل بيت آنان رامرعوب ساخت كه گفتند � اگر اينان از خدا بخواهند كه كوهها را نابود سازد هر آينه مستجاب مى‏گردد� (2) و لذا از مباهله خوددارى نموده، و آماده پرداخت �جزيه� شدند.

آنچه از اين آيه و قضيه تاريخی به بحث ما مربوط است اين كه: خداوند متعال �حسنين� را فرزندان رسول خدا معرفی نموده و فاطمه زهرا عليها السلام را اسوه زنان بيان داشته، و �امير المومنين� علی عليه السلام را �نفس پيامبر� آورده است كه ارزش وجودى علی را می رساند، و نشان می دهد كه جايگاه علی و مقام وى، جايگاه و مقام پيامبر است !!

خوشبختانه اكثر مفسرين قريب به اتفاق اعم از شيعه و سنی به اين حقيقت اعتراف كرده ‏اند و مورخين و محققين اهل سنت در كتابها و سيره‏ هاى خويش به اين موضوع اشاره نموده و على عليه السلام رانفس پيامبر خوانده‏اند، كه شما خوانندگان عزيز مى‏توانيد مراجعه فرمائيد . (3) .

�احمد بن حنبل� در مسند خود می ‏نويسد: گروهی از نمايندگان قوم �ثقيف� به حضور پيامبر خدا آمدند، و مذاكراتی را با آن حضرت انجام داده، ولى در گفتار خويش سرسختى نشان دادند، رسول گرامی اسلام خطاب به آنان فرمودند:

�لتسلمن، او لا بعثن اليكم رجلا منى عديل نفسى، فليضربن اعناقكم و ليسبين ذراريكم و لياخذن اموالكم� قال عمر: فما تمنيت الامارة الا يومئذ و جعلت انصب له صدرى رجاء ان يقول: هو هذا. فالتفت فاخذ بيد على و قال: �هو هذا� مرتين.� (4)

يا اسلام را بپذيريد، و يا مرد بزرگوارى را كه از من است، و مساوى من مى‏باشد به سوى شما خواهم فرستاد، او در صورت جنگ كردن گردن شما را مى‏زند، و زنانتان را اسير مى‏گيرد، و اموالتان را به نفع اسلام تصرف مى‏نمايد، �عمر بن خطاب� مى‏گويد: من هرگز مقام فرماندهى را آرزو نكردم، جز در اين روز، و با خود مى‏گفتم: اى كاش پيامبر خدا مرا به اين كار منصوب كند، ولى او دست روى على عليه السلام گذاشته و فرمود: آن شخص همين مرد بزرگوار است، و اين را دو بار متذكر شد.

اين حديث را به صراحت على عليه السلام را نفس پيامبر و مساوى با وى معرفى مى‏كند.

پی ‏نوشتها:
.1 سوره آل عمران آيه 61

.2 �هذه وجوه لو اقسمت على الله ان يزيل الجبال لازالها�

.3 كامل ابن اثير ج 2 ص 293، صحيح مسلم ج 7 ص 120، تفسير طبرى ج 3 ص 192، مسند احمد بن حنبل ج 1 ص 185، سنن ترمذى فى فضائل على، و تاريخ الخلفاء سيوطى ص 65، احقاق الحق ج 3 ص 46 تفسير فخر رازى ج 8 ص 85، جامع الاصول ج 9 ص ...470

.4 مسند احمد بن حنبل كتاب الفضائل لعلى (ع) بنقل از ابن ابى الحديد ج 9 ص 167 خبر الثانى .

آفتاب ولايت ص 76


محدثه فرومدی ١٦:١٩ - ١٣٩٨/٠٥/٣١

سکوت ١٦:١٢ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی Bakery: نانوایی ، شیرینی پزی

رضا ١٦:١٠ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی Best performance: بهترین عملکرد باطری لب تاپ

روژان ١٦:١٠ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی ساینا: اسم ساینا بسیارزیباوبامعنی میباشد متاسفانه شرکت سایپاان رابرروی ماشینش گذاشته واین برای چندهزارسایناغیرقابل تحمل هست من چندباربه شرکت سایپارفته ام که اسم ماشین ساینارابه چیزدیگری تغیردهندکسانی که اسم دختر یااطرافیانشان سایناهست نیز به شرکت سایپامراجعه کنندتاهرچه سریعترنام ان تغییرکند

میلاد علی پور ١٦:٠٨ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی monitor: ناظر

فائزه ١٦:٠٧ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی آرسین: پسر آریایی

seyed ١٦:٠٦ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی procure: جاکشی کردن

فاطیما ١٦:٠٤ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی lay off: اخراج کردن

ستیا ١٦:٠٣ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی ستیا: من هجده سالمه و اسمم ستیاست و تا حالا كسی رو به سن خودم با این اسم ندیدم و مادر پدرا تازه رو دختراشون میزارن و در واقع این اسم به معنی بانوی دو عالمه كه بانوی دو عالم از القاب حضرت فاطمه زهرا هست و این حرف رو بعد از مدت ها تحقیق میزنم و مطمئنم

میلاد علی پور ١٦:٠٣ - ١٣٩٨/٠٥/٣١

علیرضا ١٥:٥٩ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی آسنا: من این اسم(آسنا) رو خیلی دوست دارم خیلی هم در موردش تحقیق کردم معنیش آسمان پاک و روشنایی درون و فطرت خداوند و بانوی بلند مرتبه هم معنی میده تو سوره محمد هم اومده اسن که اسم آسنا برگرفته از آن هم است خانمم بارداره ایشالله به حق فاطمه زهرا بچهام سالم بدنیا بیان در ضمن دو قلو هستن آگه دختر بود اسم یکیشون میزارم آسنا یاحق.

sevda ١٥:٥٣ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی ask him to get off my tail: از او به خواه که دست از سر من بردارد

سحر ١٥:٥٢ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی سحر: سحر نامی بسیار زییا و خاصی است
اسم سحر به معنی :سپیده دم است
که نامی بسیار خاص و همه را جذب خود کرده است

میلاد علی پور ١٥:٥١ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی net: به دست دادن، فراهم کردن، تهیه کردن، ردیف کردن، در اختیار گذاشتن

nazanin ١٥:٤٨ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی approximately,: approximately

آرمان ١٥:٤٨ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی cave in: کوتاه آمدن(تسلیم شدن)

🕊❤️ ١٥:٤٧ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی i want you: ميخوامت

میلاد علی پور ١٥:٤٦ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی Beyond: به جُز، به غیر از

مریم ١٥:٤٥ - ١٣٩٨/٠٥/٣١

ضحا ١٥:٤٤ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی ضحا: افتاب روشنایی

ناهید ١٥:٣٧ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی نظام اجتماعی: پدر سالاری

M ١٥:٣٥ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی twice: دوبار،دومرتبه
مثال:من دوبار در سال سی دی جدید میخرم.
I buy a new Cd a year.

رضا شاه حسینی ١٥:٣٥ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی finer grained: دیکشنری آکسفورد:
involving great attention to details
شامل توجه زیاد به جزییات
[شامل ریزه‌کاری زیاد]

توحیدی فر ١٥:٣٣ - ١٣٩٨/٠٥/٣١
معنی مراقبه: پاکبانی