مکتب هرات

دانشنامه آزاد فارسی

نگاره شاهنامه بایسنقری، گلنار و اردشیر
مکتبی در نگارگری ایرانی. پس از مرگ امیرتیمور (۸۰۷ق)، پسر و جانشین وی، شاهرخ، هرات را مرکز قلمرو خویش قرار داد، و کارگاهی برپا کرد و نقاشانی را به کار مصورسازی متون تاریخی گماشت. پس از آن که بایسنقرمیرزا به فرمان شاهرخ حکومت هرات را به دست گرفت، کتابخانه ـ کارگاه بزرگ خود را در این شهر تأسیس کرد. برجسته ترین هنرمندان این کارگاه عبارت بودند از جعفر تبریزی (خوشنویس)، مولانا قوام الدین (مجلد و مذهب)، پیراحمد باغشمالی، مولانا میرخلیل، و خواجه غیاث الدین. شاهنامۀ موسوم به بایسنقری از نسخه های مصور این مکتب است. پیکرهای بلندقامت و موقر با چهره های ریش دار، گل بوته های درشت و تک درختان سرسبز از عناصر شاخص در ترکیب بندی کاملاً متعادل نگاره های شاهنامۀ بایسنقری اند. نگارگران مکتب هرات در گروه بندی پیکرها، تنظیم سطوح رنگی، و ریزه کاری های معماری و منظرۀ طبیعی نهایت سنجیدگی را به کار می بردند، و می کوشیدند به مدد رنگ بندی دقیق و تنظیمی حساب شده فضای تصویری را فراخ و گسترده بنمایند. در این دوره، طراحی از صحت بیشتر و پیرایش خطوط برخوردار شد. بعدها میر علیشیر نوایی (وزیر و خزانه دار سلطان حسین بایقرا) که خود به ترکی و فارسی شعر می سرود و در نقاشی هم دست داشت، در رُشد مکتب هرات نقش بسزایی ایفا کرد. کمال الدین بهزاد، برجسته ترین هنرمند این دوره بود که ظریف کاری و تذهیب را از روح الله میرک خراسانی، قیم و معلم خویش، و قلم زنی ظریف و بیانگری عمیق را از طرح های مولانا ولی الله آموخت. بهزاد برخلاف نگارگران پیشین به جهان واقعی توجه کرد، و به مدد طراحی قوی، پیکره های یکنواخت و بی حالت نقاشی پیشین را به حرکت درآورد؛ حالت ها، قیافه ها و رنگ چهره ها را تنوع بخشید؛ طبیعت و معماری را به مکان فعل و عمل آدم ها بدل کرد. به مدد روش های هندسی و ترکیب بندی شکل ها، و با بهره گیری از تأثیر متقابل رنگ ها، بخش های مختلف تصویر را با هم مرتبط ساخت و به وحدتی کلی دست یافت. در هنر وی، انسان نقش اصلی را ایفا می کند. بهزاد شاگردان برجسته ای را پرورش داد که در میان آنان قاسم علی چهره گشای، شیخ زاده، آقا میرک و میرمصور درخور ذکرند.

پیشنهاد کاربران

مکتب هرات یکی از سبک های نقاشی خراسانی است که در دوره تیموریان و در زمان زمامداری شاهرخ در هرات پایه گذاری شد. گستره ی تاریخی این مکتب حدود سالهای 836_880 هجری بوده است. همچنین در زمان شاهرج روابط تجاری و فرهنگی با خاور دور ( چین ) دوباره بهبود یافت. و شاهرخ دستور نوشتن یک سفرنامه ی مصور را به غیاث الدین داد و او را به خاور دور فرستاد. وی موقع برگشت از هنرمندان و آثار چین همراه خود آورد. که باعث تاثیر هنر چین بر نگارگری عصر تیموری شد. که تاثیراتش در معراج نامه مشهود است. این سبک در دوره سلطان حسین بایقرا پیشرفت زیادی می کند، اما در سال ۱۵۰۷ میلادی با حملهٔ ازبک ها رشدش متوقف می شود.
...
[مشاهده متن کامل]

مکتب هرات بعدها با کمک نقاشان بسیاری چون آقا رضا جهانگیری که به دربار جهانگیر شاه در هند رفته بودند تأثیر زیادی بر روی نقاشی هندی گذاشت. مکتب هرات را همچنین یکی از «پیش مکتب»های مهم مکتب تبریز و مکتب اصفهان می دانند.
شاهزاده بایسنقر میرزا و پدرش شاهرخ از جمله مشوقان بزرگ سبک هنری یا مکتب هرات بود. بایسنقر گرایش شدیدی به ماندن در هرات داشت و مورخان یکی از دلایل ماندگاری بایسنقر در هرات را، شکوفایی حیات فرهنگی در آن شهر می دانند که بایسنقر می توانست علایق سرشار هنری و فکری خود را در آن شهر به خوبی تعقیب کند.
پس از آنکه بایسنقر از نبردِ پیروزمندانه با ترکمانان در ۸۲۳ بازگشت و مولانا جعفر تبریزی، بعدها ملقّب به جعفر بایسنقری، استاد مسلّم خط نستعلیق و سایر استادان فن را از تبریز به همراه آورد، هرات تبدیل به مرکز هنر خوشنویسی شد. با این همه مرکز نگارگری به حمایت ابراهیم، برادر بایسنقر، چندگاهی شیراز و مدّتی نیز اصفهان بود؛ امّا عاقبت توفیق شاهرخ در تسخیر تمامی قدرت در هرات و توجّه وی و بایسنقر به هنر، بسیاری از هنرمندان را از اقصی نقاط ایران به هرات کشاند و سبب شد که مراکز مهم پیشین اهمیت و اعتبار خود را از دست بدهد و در مرتبه ای نازلتر قرار گیرد.
تحت حمایت او چهل نفر کاتب و خطاط به راهنمائی مولانا جعفر تبریزی معروف به جعفر بایسنقری که خود او نیز شاگرد عبدالله بن میر علی است به استنساخ کتب مشغول بودند. وی بوسیله پرداخت دستمزدهای گزاف و اعطاء انعام فراوان و شاهانه، هنرمندترین استادان خوشنویسی و تذهیب را نزد خود نگاه می داشت و آنان برای وی ظریف ترین آثار هنری را درخط، تذهیب، جلدسازی و صحافی به وجود می آوردند. کتاب های کتابخانه وسیع این شاهزاده هم اکنون در تمام جهان متفرق است و هرجا که هست در کمال حرمت و دقت نگاهداری می شود. کانون هنری بایسنقر در هرات به نام دارالصنایع کتاب سازی معروف بود و کتاب های پدیدآمده در دوره بایسنقری شامل نفیس ترین مینیاتورها و استادانه ترین خوشنویسی ها هستند که به زیبایی تمام صحافی و جلدآرایی گشته اند.

مکتب هرات
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/مکتب_هرات

بپرس