پرسش خود را بپرسید

نظریه قرارداد اجتماعی و سیاسی چیست؟

تاریخ
١ ماه پیش
بازدید
٧٣
نظریه  یا دکترین قرارداد اجتماعی  یا سیاسی محصول کار چه فردی است و  نتایج حاصل از آن  در اجتماع چیست؟( تاریخ فلسفه و حقوق سیاسی- دوره پیشرفته-سوال امتحان)Political philosophy    or      Social contract

نظریه یا دکترین است که ریشه بدنبال  پاسخ ایجاد موجودیت اجتماعی و مشروعیت تسلط حکومت بر اشخاص است.نظریهٔ قرارداد اجتماعی مدلول  بر تنظیم قرارداد فی مابین افراد  برای بنیاد نهادن اصول سیاسی، مدنی، یا اخلاقی در یک اجتماع‌بنا شده است. نگاه کنید:

(میثاق حقوق سیاسی و مدنی۱۹۶۶) 

نظریهٔ قرارداد اجتماعی  ملهم از مفهوم توافق و هم چنین عقود معینه و  قراردادها فی مابین افراد  حقوقی (دولت ها)  الزام  متعهدها به التزام قرارداد فی مابین می نماید.  پدر این نظریه ( جان لاک )  است که در دکترین  خود نیز  بارها به این موضوع‌ اشاره نموده.گرچه دیوید هیوم ,کارل مارکس,تامس هابز و صد البته ژان ژاک روسو در باب قتدوین و تألیف قوانین مدنیت و نقش افراد حقوقی و رابطه آن با افراد قیقی همان اجتماع تحریرات زیادی داشتند و هر کدام صاحبمکتب و دکترین خاص خود هستند اما به اندازه  جان لاک, کارل مارکس و  هربرت اسپنسر که در مادی گرایی تفکرات بسیار شبیه به کارل مارکس دارد  بیشترین سهم را  در این زمینه ایفا کرده است.اسپنسر هستی شناسی فلسفه علم  بر پایه «قوانین تکامل» نهاده شده بود. یکی از مهم‌ترین مواردی که  اسپنسر مورد  مطالعهٔ بنیادین قرارداده دگرگونی در ساختارهای اجتماعی است. از نظر اسپنسر تکامل از یک وضعیت نامعین، نامنسجم و یک‌دست به وضعیت منسجم، ناهمگون و چند دست (متکثر) حرکت می‌کند. هرچه تمایز بیشتر باشد انسجام بیشتر خواهد شد و وابستگی تقویت می‌شود.

منابع:

https://plato.stanford.edu/entries/contractarianism-contemporary/https://www.lib.uchicago.edu/about/news/law-in-free-internet-encyclopedias-of-philosophy-sep-iep/https://iep.utm.edu/locke/

Weinstein, David (1998). Equal Freedom and Utility: Herbert Spencer's Liberal Utilitarianism. "Land nationalization and property". Cambridge University Press. pp. 181–209. ISBN 978-0521622646.

٢٧٠,١٨٨
طلایی
١٦٨
نقره‌ای
٢٧١
برنزی
٣٧٥
عکس پرسش
عکس پرسش
عکس پرسش
پاسخی برای این پرسش ثبت نشده.

پاسخ شما