اذان نزد شیعه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اذان به عنوان شعار مسلمین در برابر شعار ادیان دیگر از مفهوم و قداست مخصوصی برخوردار است. تاثیر اذان در جامعه اسلامی از امور انکار نشدنی است و باید برای این موضوع به بحث و بررسی بیشتری پرداخت. اکنون در صدد کیفیت و تعیین اذان در زمان رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) هستیم؛ چراکه شیعه و سنی خود را تابع آن حضرت دانسته و برای رفتار و گفته های آن حضرت اعتباری قائل است که حکایت از قانون الهی می کند. به همین دلیل با کشف کیفیت اذان در زمان آن حضرت به قانون الهی در این زمینه رهنمون می شویم. برای بررسی این مساله باید مسائل مربوط به اذان را مورد بررسی قرار دهیم تا در نتیجه اذان در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) را کشف کنیم.
اذان در لغت به معنی اعلان یا اعلان نمودن است. در قرآن و روایات نیز معنی لغوی اذان و مشتقات آن بطور گسترده بکار رفته است چنانچه خداوند می فرماید: واذن فی الناس بالحج و نیز در آیه دیگر فاذن مؤذن بینهم و و اذان من الله و رسوله در شریعت اسلام اصطلاحی مخصوص است که از آن برای اعلان به ادای نماز و اعلام برای داخل شدن به وقت نماز، استفاده می شود. (و الاذان فی الشرع اعلام الناس بحلول وقت الصلاة) مئذنه و مناره به مکانی گفته می شود که از آنجا اذان گفته می شود و به نماز خوانده می شوند.
فقرات اذان نزد شیعه
اذان نزد شیعه در تمام اذان های یومیه به یک صورت است که عبارتند از نه فقره که هرکدام را دو بار باید تکرار کرد که مجموعا هجده فقره می شود: الله اکبرالله اکبراشهد ان لا اله الااللهاشهد ان محمدا رسول الله) اشهد ان علیا ولی الله)حی علی الصلاهحی علی الفلاححی علی خیر العملالله اکبرلااله الاالله (البته همانطور که خواهد آمد در مورد فقره سوم (شهادت ثالثه) اختلافی بین عالمان تشیع وجود دارد که در مقاله شهادت ثالثه پی گیری می شود.)
تشریع اذان
همانطور که گفتیم اذان از تشریعیات توقیفی است که در سال اول هجرت اعلام شده است. این وظیفه مانند دیگر احکام توسط خداوند جعل می شود و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) و اهل بیت (علیه السّلام) باید فروعات آن را تبیین و واضح کنند. به همین دلیل اکنون به دلیل مشروعیت اذان اشاره می کنیم که از آیات و روایات و اجماع و سیره متصله استفاده شده است :
← آیات
...

پیشنهاد کاربران

بپرس