اسکولاستیک

/~eskolAstik/

فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - مدرسی مدرسهیی متعلق بمدرسه های قرون وسطی . ۲ - شعبه ایست از فلسفه که در دوران قرون وسطی در مدرسه ها و دیرهای وابسته بکلیسا تدریس میشد .

فرهنگ معین

(اِ کُ ) [ فر. ] (ص . ) ۱ - مدرسه - ای ، متعلق به مدرسه های قرون وسطی . ۲ - شعبه ای از فلسفه که در دوران قرون وسطی در مدرسه ها و دیرهای وابسته به کلیسا تدریس می شد.

فرهنگ عمید

۱. مدرسه ای، مربوط به مدرسه، درسی.
۲. مربوط به مدرسه های قرون وسطی.
۳. (اسم ) (فلسفه ) شعبه ای از فلسفه که در قرون وسطی در مدرسه ها و دیرهای وابسته به کلیسا تدریس می شد و بیشتر جنبۀ مذهبی داشت.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اسکولاستیک یعنی حاکمیت تفکر مدرسی یا گرایش به تفکر مدرسی است. نقش رشد چمشگیر اسکولاستیک در دوره تسلط کلیسا بر جامعه اروپایی شکل دادن به نظام اقتصادی در قرون وسطی بود.
واژه Scholastic از ریشه لاتین Schola به معنی مَدرَس است. در قرون وسطی، علم و حکمت تنها در مدارس و کلیساها تدریس می شد؛ بنابراین مجموعه علم و حکمت، منتسب به مدرسه (مدرسی) و به نام اسکولاستیک معروف شد و طرفداران این مکتب نیز مَدرَسیّون یا رواقیّون لقب یافتند. این مکتب، از قرن نهم میلادی به وجود آمد و تا قرن پانزدهم رواج داشت.
نمازی، حسین، نظام های اقتصادی، تهران، شرکت سهامی انتشار، چاپ پنجم۱۳۸۷، ص۴۷.
نقش مکتب اسکولاستیک در شکل دادن به نظام اقتصادی در قرون وسطی را نباید نادیده گرفت. دستمزد عادلانه که نه بر اساس شرایط بازار کار، بلکه با توجه به اصول اخلاقی اسکولاستیک، می باید تامین کننده زندگی متعارف مزدبگیران باشد، در کنار سایر تعلیمات این مکتب موجب شد که رژیم اقتصادی در نظام افرازمندی، چنان شکل بگیرد، که تا پایان دوران حاکمیّت این مکتب، تضاد طبقاتی میان صاحب کار و دستیار (کارگر) وجود نداشته باشد.
نمازی، حسین، نظام های اقتصادی، تهران، شرکت سهامی انتشار، چاپ پنجم۱۳۸۷، ص۴۷.
توماس آکویناس (Thomas Aquinas)؛ آکویناس بزرگ ترین فیلسوف قرون وسطی است؛ که در تمامی مدارس حکمت، سرآمد بود. او اهل ایتالیا بود و مدتی نزد آلبرت بزرگ، ملقّب به ارسطوی قرون وسطی، به فراگیری فلسفه ارسطویی مشغول شد. وی آن قدر ارسطو را تجلیل کرده بود، که بعدها کاتولیک ها مثل یک پیامبر به ارسطو اهمیت می دادند. وی مدتی به عنوان استاد دانشگاه پاریس به تدریس فلسفه و اخلاقیّات پرداخت.تعلیمات آکویناس، تلفیقی از فلسفه ارسطو با اصول مسیحیّت است. او در زمینه مالکیّت، ربح، قیمت، سود و مزد، مباحثی در کتاب "سیستم خداشناسی"خود ارائه کرده است. همچنین وی معتقد بود، که بین اشیاء مصرفی و غیر مصرفی تفاوت وجود دارد؛ به همین جهت مطالبه قیمت استفاده از کالاهای غیرمصرفی (نظیر خانه و زمین) را مشروع می داند؛ ولی در کالاهای مصرفی نه. او ربح را مغایر با اخلاق و عدالت می داند.
تفضلی، فریدون، تاریخ عقاید اقتصادی، تهران، نی، ۱۳۷۲، چاپ اول، ص۳۴.
...

دانشنامه آزاد فارسی

پیشنهاد کاربران

اندیشه سده میانی
اسکولاستیسم از خشونت در تعلیم و تربیت بحث می کند
منطق و نجوم مواد درسی است که مورد قبول این مکتب است

بپرس