ال لوط

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] آل لوط. آلِ لوط، اصطلاحی قرآنی و عنوان خاندان و یا پیروان لوط بن هاران، برادرزادۀ ابراهیم خلیل (علیه السلام) و هم عصر وی و پیامبر شهرهای سَدوم و عَموره از اردن می باشد.
این عنوان چهار بار در قرآن به کار رفته است.
حِجر/سوره۱۵، آیه۱۵.
مفسّران قرآن در این باره که منظور از آل لوط چه کسانی هستند، آرای متفاوت، ولی مشابه اظهار کرده اند. برخی گفته اند: مراد خود لوط و پیروان دین او یا خواصّ مؤمنان اوست؛
آلوسی، محمود، روح المعانی، ج۲۰، ص۲، بیروت، داراحیاء التراث العربی.
(۱) آلوسی، محمود، روح المعانی، بیروت، داراحیاء التراث العربی.(۲) ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، تفسیر، بیروت، ۱۴۰۰ق.(۳) بیضاوی، عبداللـه بن عمر، انوارالتنزیل، مصر، ۱۳۸۸ق.(۴) طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، قم، ۱۴۰۳ق.(۵) طبری، محمد بن جریر، تفسیر، بیروت، ۱۴۰۰ق.(۶) قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن، بیروت، ۱۹۶۶م.

[ویکی فقه] آل لوط (قرآن). آلِ لوط، اصطلاحی قرآنی و عنوان خاندان و یا پیروان لوط بن هاران، برادرزادۀ ابراهیم خلیل (علیه السلام) و هم عصر وی و پیامبر شهرهای سَدوم و عَموره از اردن می باشد. این عنوان چهار بار در قرآن به کار رفته است.
«آل»، برگرفته شده از اهل است، با این تفاوت که آل به نزدیکان افراد بزرگ و شریف، مانند «آل الله» و «آل سلطان»؛ ولی اهل بر همه اطلاق می شود. از سوی دیگر، اهل به زمان و مکان و غیر آن نسبت داده می شود؛ مانند اهل فلان شهر؛ ولی آل فلان شهر نمی گویند. و آل به کسانی گفته می شود که از نظر خویشاوندی یا معنوی با فرد خصوصیتی داشته باشند.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۳۰.
قوم لوط، خواستار اخراج آل لوط از شهر و دیار خویش:۱. «و لوطا إذ قال لقومه أتأتون الفحشة ...• و ما کان جواب قومه إلّاأن قالوا أخرجوهم من قریتکم إنّهم أناس یتطهّرون؛
اعراف/سوره۷، آیه۸۰.
مورد استهزا قرار گرفتن آل لوط از سوى قوم خود:۱. «و ما کان جواب قومه إلّاأن قالوا أخرجوهم من قریتکم إنّهم أناس یتطهّرون؛
اعراف/سوره۷، آیه۸۲.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس