اندیشه های فلسفی و کلامی خواجه نصیرالدین طوسی

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] اندیشه های فلسفی و کلامی خواجه نصیرالدین طوسی، اثر غلامرضا جمشیدنژاد است که در آن، کتاب «الخواجه نصیرالدّین الطوسی و آراؤه الفلسفیة و الکلامیة»، تألیف دکتر هانی نعمان فرحات را از زبان عربی به فارسی ترجمه کرده است. نویسنده در این اثر، آراء و نظریه های آن متکلم و فیلسوف بزرگ را درباره خدا، جهان و انسان به صورت مستند و تحلیلی شناسانده است.
کتاب حاضر از مقدمه مترجم و مقدمه نویسنده و متن اصلی (شامل 4 بخش و یک خاتمه و در مجموع 13 فصل) تشکیل شده است.
برخی از مطالب خواندنی این اثر که نمایشگر روش و محتوای آن است، عبارت است از:
اهمیّت طوسی در اندیشه اسلامی از خلال تلاشش برای آمیزش میان علم کلام و فلسفه آشکار شده است. این کار، همان امری است که غزالی و پس از او رازی بدان پرداخته اند تا به دین و عقیده خدمت کنند. امّا نصیرالدّین طوسی در تکامل بخشیدن به این همجوشی به سود فلسفه از ابن سینا پیروی کرده است، جز اینکه با وجود عشق شدید وی به مکتب سینَوی، می بینیمش که نقطه نظرهایی مشخّص و مستقل، به خصوص در پرسمان های بنیادین سه گانه ای ابراز می دارد که به موجب آنها شیخ الرئیس به کفر و الحاد متّهم گردیده است. طوسی در اصالت خویش از همه کسانی از پیروان مکتب های غزالی و ابن سینا که پیش از وی بوده اند، درمی گذرد و با وجودِ پوزش پذیری اش از حلاج و با وجود اینکه یکی از مبلّغان و بزرگان اسماعیلیّه بشمار رفته است، فقیهان شیعیان امامیّه به او به نظر یکی از بنیان گذاران عقیده خویش می نگرند. چنان که وی چه بسا ممکن است که یگانه احیاکننده و تنها شرح دهنده فلسفه ابن سینا بوده باشد که ریشه هایی از همان را در نزد متأخّرانی از قبیل: مجلسی و شوشتری و ملا صدرای شیرازی و سبزواری مشاهده کرده ایم. امّا طوسیِ متکلّم، به طور آشکار، تا اندازه ای به خصوص در کاوش پرسمان پیامبری در جبهه اعتزال بروز یافته است، امّا در کاوش پرسمان امامت، او همان چیزی را تکرار کرده است که بزرگان شیعه در این باره بر آن اتّفاق نظر یافته اند.
در کتاب حاضر، فهرست مطالب در آغاز آن و فهرست های فنی (آیات، روایات، کسان، جای ها، کتاب ها، اصطلاح های فلسفی و کلامی و فرقه ها و گروه ها) و همچنین فهرست منابع در پایان آمده است.

[ویکی نور] اندیشه های فلسفی و کلامی خواجه نصیرالدین طوسی، اثر غلامرضا جمشیدنژاد است که در آن، کتاب «الخواجه نصیرالدّین الطوسی و آراؤه الفلسفیة و الکلامیة»، تألیف دکتر هانی نعمان فرحات را از زبان عربی به فارسی ترجمه کرده است. نویسنده در این اثر، آراء و نظریه های آن متکلم و فیلسوف بزرگ را درباره خدا، جهان و انسان به صورت مستند و تحلیلی شناسانده است.
کتاب حاضر از مقدمه مترجم و مقدمه نویسنده و متن اصلی (شامل 4 بخش و یک خاتمه و در مجموع 13 فصل) تشکیل شده است.
برخی از مطالب خواندنی این اثر که نمایشگر روش و محتوای آن است، عبارت است از:
اهمیّت طوسی در اندیشه اسلامی از خلال تلاشش برای آمیزش میان علم کلام و فلسفه آشکار شده است. این کار، همان امری است که غزالی و پس از او رازی بدان پرداخته اند تا به دین و عقیده خدمت کنند. امّا نصیرالدّین طوسی در تکامل بخشیدن به این همجوشی به سود فلسفه از ابن سینا پیروی کرده است، جز اینکه با وجود عشق شدید وی به مکتب سینَوی، می بینیمش که نقطه نظرهایی مشخّص و مستقل، به خصوص در پرسمان های بنیادین سه گانه ای ابراز می دارد که به موجب آنها شیخ الرئیس به کفر و الحاد متّهم گردیده است. طوسی در اصالت خویش از همه کسانی از پیروان مکتب های غزالی و ابن سینا که پیش از وی بوده اند، درمی گذرد و با وجودِ پوزش پذیری اش از حلاج و با وجود اینکه یکی از مبلّغان و بزرگان اسماعیلیّه بشمار رفته است، فقیهان شیعیان امامیّه به او به نظر یکی از بنیان گذاران عقیده خویش می نگرند. چنان که وی چه بسا ممکن است که یگانه احیاکننده و تنها شرح دهنده فلسفه ابن سینا بوده باشد که ریشه هایی از همان را در نزد متأخّرانی از قبیل: مجلسی و شوشتری و ملا صدرای شیرازی و سبزواری مشاهده کرده ایم. امّا طوسیِ متکلّم، به طور آشکار، تا اندازه ای به خصوص در کاوش پرسمان پیامبری در جبهه اعتزال بروز یافته است، امّا در کاوش پرسمان امامت، او همان چیزی را تکرار کرده است که بزرگان شیعه در این باره بر آن اتّفاق نظر یافته اند .
در کتاب حاضر، فهرست مطالب در آغاز آن و فهرست های فنی (آیات، روایات، کسان، جای ها، کتاب ها، اصطلاح های فلسفی و کلامی و فرقه ها و گروه ها) و همچنین فهرست منابع در پایان آمده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس