ایرپلی

دانشنامه عمومی

ایرپلی ( انگلیسی: Airplay ) در همه فرستی رادیویی اشاره دارد به تعداد دفعاتی که یک ترانه در ایستگاه های رادیویی پخش می شود. به عبارت دیگر، ترانه ای که روزانه چندین بار پخش می شود، مقدار زیادی ایرپلی خواهد داشت. [ ۱] [ ۲] موسیقی هایی که بین سال های دههٔ ۱۹۴۰ تا دههٔ ۱۹۶۰ در جوک باکس ها، باشگاه های شبانه و دیسکوتک ها محبوبیت کسب کردند نیز می توانستند دارای ایرپلی باشند.
برای همه فرستی های تجاری، ایرپلی معمولاً در نتیجهٔ قرار گرفتن در چرخش حاصل می شود، و همچنین می توان در زمان قرار گرفتن یک قطعهٔ موسیقی در پلی لیست ایستگاه رادیویی به درخواست مدیر موسیقی، که احتمالاً بواسطهٔ پرداخت برای پخش تحت حمایت مالی ناشر موسیقی صورت می گیرد، این اصطلاح را به کار برد. [ ۳] [ ۴] برای ایستگاه های رادیوی دانشجویی، رادیوی اجتماعی یا رادیوی مستقل، این اصطلاح غالباً به ترانه های انتخاب شده از سوی هر دی جی، که معمولاً بر اساس پیشنهاد مدیر موسیقی انتخاب می شوند، اطلاق می گردد.
بیشتر کشورهای جهان دست کم دارای یک چارت ایرپلی رادیویی هستند، اگرچه کشورهای بزرگتری همچون کانادا، ایالات متحده آمریکا، [ ۵] بریتانیا، آلمان، استرالیا، [ ۱] ژاپن و برزیل جهت پوشش دادن سبک های متنوع و مناطق مختلف کشور دارای چندین چارت هستند. [ ۶] [ ۷] [ ۸]
ترانه هایی که در چارت های ایرپلی موفق بودند، اما از فروش ضعیفی برخوردار بودند، معمولاً با نام «آهنگ جنجالی ترن تیبل» شناخته می شدند، در حالی که ایستگاه های رادیویی تنها صفحه های تک آهنگ را پخش می کردند. [ ۹] ایرپلی می تواند در موفقیت اثر یک خواننده نقشی حیاتی داشته باشد، و در کنار وبگاه های خدمات شبکه های اجتماعی، برای هنرمندانی که قصد شناساندن نامشان به عموم مخاطبان را دارند، شیوه ای مؤثر محسوب می شود. [ ۵] [ ۱۰]
قطعهٔ دوباره تلاش کن ( ۲۰۰۰ ) اثر آلیا نخستین ترانه ای بود که تنها با اتکا به توانمندی خود در کسب ایرپلی رادیویی موفق شد به جایگاه اول در ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد دست یابد. [ ۱۱]
نظارت بر ایرپلی رادیویی از طریق فناوری شناسایی هویت موسیقی و با کمک سرویس تشخیص خودکار محتوا صورت می پذیرد.
عکس ایرپلی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس