بحوث فی الاصول

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بحوث فی الأصول (کتاب). بحوث فی الاصول، تالیف محمد حسین بن محمد حسن بن علی اکبر نخجوانی اصفهانی کمپانی (متوفای ۱۳۶۱ قمری) است.
نام کتاب «بحوث فی الاصول»، به عنوان یکی از تالیفات مرحوم کمپانی در الذریعة و اعیان الشیعة دیده نمی شود و فقط نام کتاب اجتهاد و تقلید به صورت یک کتاب مستقل در الذریعة آمده است. تاریخ تالیفاز نظر تاریخ تالیف قسمت های کتاب، کتاب طلب و اراده قبل از دو قسمت دیگر نوشته شده، زیرا این قسمت قبل از وفات آخوند خراسانی در سال ۱۳۲۹ تدوین شده است. در این قسمت عبارت های «شیخنا ادام الله ایامه، استادنا الاعظم و عمادنا الافخم دام ظله» دیده می شود. همچنین قبل از وفات ملا علی بن فتح الله نهاوندی ، صاحب تشریح الاصول (متوفای سال ۱۳۲۲)، تدوین شده، چرا که در کتاب عبارت «بعض نحاریر العصر سلمه الله تعالی» آمده، که مقصود ایشان است.قسمت اجتهاد و تقلید بعد از وفات مرحوم آخوند در سال ۱۳۲۹ و قبل از کتاب الاصول علی نهج الحدیث تدوین شده، زیرا کتاب الاصول علی نهج الحدیث در آخرین سال زندگانی مرحوم کمپانی نوشته شده و مؤلف نتوانسته آن را به پایان برساند.در انتهای کتاب الاصول علی نهج الحدیث این گونه آمده است: «الی هنا بلغ شیخنا العلم الاوحد آیة الله المحقق الفذ بعد سنة من شروعه، فلم یمهله اجله المحتوم ان یبلغ ما رام و یتم مشروعه المقدس فجاء کتابه الناجع مبتورا»

[ویکی نور] بحوث فی الاصول (اصفهانی محمد حسین). بحوث فی الأصول، تالیف محمد حسین بن محمد حسن بن علی اکبر نخجوانی اصفهانی کمپانی (متوفای 1361 قمری) است.
نام کتاب «بحوث فی الأصول»، به عنوان یکی از تألیفات مرحوم کمپانی در الذریعة و أعیان الشیعة دیده نمی شود و فقط نام کتاب اجتهاد و تقلید به صورت یک کتاب مستقل در الذریعة آمده است. (الذریعة ج 1 ص 271)
از نظر تاریخ تألیف قسمت های کتاب، کتاب طلب و اراده قبل از دو قسمت دیگر نوشته شده، زیرا این قسمت قبل از وفات آخوند خراسانی در سال 1329 تدوین شده است. در این قسمت عبارت های «شیخنا أدام اللّه أیامه، أستادنا الأعظم و عمادنا الأفخم دام ظله» دیده می شود. همچنین قبل از وفات ملا علی بن فتح اللّه نهاوندی، صاحب تشریح الأصول (متوفای سال 1322)، تدوین شده، چرا که در کتاب عبارت «بعض نحاریر العصر سلّمه اللّه تعالی» آمده، که مقصود ایشان است.
قسمت اجتهاد و تقلید بعد از وفات مرحوم آخوند در سال 1329 و قبل از کتاب الأصول علی نهج الحدیث تدوین شده، زیرا کتاب الأصول علی نهج الحدیث در آخرین سال زندگانی مرحوم کمپانی نوشته شده و مؤلف نتوانسته آن را به پایان برساند.
در انتهای کتاب الأصول علی نهج الحدیث این گونه آمده است: «إلی هنا بلغ شیخنا العلم الأوحد آیة اللّه المحقق الفذ بعد سنة من شروعه، فلم یمهله أجله المحتوم أن یبلغ ما رام و یتم مشروعه المقدس فجاء کتابه الناجع مبتوراً» (الأصول علی نهج الحدیث ص 155)

[ویکی نور] بحوث فی الاصول (اصفهانی محمدحسین). بحوث فی الأصول، تألیف محمدحسین بن محمدحسن بن علی اکبر نخجوانی اصفهانی کمپانی (متوفای 1361 قمری) است.
نام کتاب «بحوث فی الأصول»، به عنوان یکی از تألیفات مرحوم کمپانی در الذریعة و أعیان الشیعة دیده نمی شود و فقط نام کتاب اجتهاد و تقلید به صورت یک کتاب مستقل در الذریعة آمده است.
از نظر تاریخ تألیف قسمت های کتاب، کتاب طلب و اراده قبل از دو قسمت دیگر نوشته شده، زیرا این قسمت قبل از وفات آخوند خراسانی در سال 1329 تدوین شده است. در این قسمت عبارت های «شیخنا أدام اللّه أیامه، أستادنا الأعظم و عمادنا الأفخم» دیده می شود. همچنین قبل از وفات ملا علی بن فتح اللّه نهاوندی، صاحب تشریح الأصول (متوفای سال 1322)، تدوین شده، چرا که در کتاب عبارت «بعض نحاریر العصر سلّمه اللّه تعالی» آمده، که مقصود ایشان است.
قسمت اجتهاد و تقلید بعد از وفات مرحوم آخوند در سال 1329 و قبل از کتاب الأصول علی نهج الحدیث تدوین شده، زیرا کتاب الأصول علی نهج الحدیث در آخرین سال زندگانی مرحوم کمپانی نوشته شده و مؤلف نتوانسته آن را به پایان برساند.
در انتهای کتاب الأصول علی نهج الحدیث این گونه آمده است: «إلی هنا بلغ شیخنا العلم الأوحد آیت الله المحقق الفذ بعد سنة من شروعه، فلم یمهله أجله المحتوم أن یبلغ ما رام و یتم مشروعه المقدس فجاء کتابه الناجع مبتوراً» .

[ویکی فقه] بحوث فی الاصول (کتاب). بحوث فی الاصول، تالیف محمد حسین بن محمد حسن بن علی اکبر نخجوانی اصفهانی کمپانی (متوفای ۱۳۶۱ قمری) است.
نام کتاب «بحوث فی الاصول»، به عنوان یکی از تالیفات مرحوم کمپانی در الذریعة و اعیان الشیعة دیده نمی شود و فقط نام کتاب اجتهاد و تقلید به صورت یک کتاب مستقل در الذریعة آمده است.
تاریخ تالیف
از نظر تاریخ تالیف قسمت های کتاب، کتاب طلب و اراده قبل از دو قسمت دیگر نوشته شده، زیرا این قسمت قبل از وفات آخوند خراسانی در سال ۱۳۲۹ تدوین شده است. در این قسمت عبارت های «شیخنا ادام الله ایامه، استادنا الاعظم و عمادنا الافخم دام ظله» دیده می شود. همچنین قبل از وفات ملا علی بن فتح الله نهاوندی ، صاحب تشریح الاصول (متوفای سال ۱۳۲۲)، تدوین شده، چرا که در کتاب عبارت «بعض نحاریر العصر سلمه الله تعالی» آمده، که مقصود ایشان است.قسمت اجتهاد و تقلید بعد از وفات مرحوم آخوند در سال ۱۳۲۹ و قبل از کتاب الاصول علی نهج الحدیث تدوین شده، زیرا کتاب الاصول علی نهج الحدیث در آخرین سال زندگانی مرحوم کمپانی نوشته شده و مؤلف نتوانسته آن را به پایان برساند.در انتهای کتاب الاصول علی نهج الحدیث این گونه آمده است: «الی هنا بلغ شیخنا العلم الاوحد آیة الله المحقق الفذ بعد سنة من شروعه، فلم یمهله اجله المحتوم ان یبلغ ما رام و یتم مشروعه المقدس فجاء کتابه الناجع مبتورا»
انگیزه نگارش
به نظر می رسد هدف اصلی مؤلف از نگارش کتاب الاصول علی نهج الحدیث، طرح خلاصه و مختصر مباحث کتاب نهایة الدرایة و نظریات جدیدش بوده است، زیرا مکررا تفصیل مباحث کتاب را به « نهایة » ارجاع می دهد.
ساختار
...

پیشنهاد کاربران

بپرس