ترمز ضد قفل

دانشنامه عمومی

ترمز ضد قفل یا ای بی اس ( به آلمانی: ABS ) یک سامانهٔ ایمنی برای ترمز در خودروها است که مانع قفل شدن چرخ های اتوموبیل در هنگام ترمز گرفتن توسط راننده می شود.
عنوان ترمز ضد قفل از دیدگاهی یک عنوان اشتباه است زیرا این سامانه مانع قفل شدن چرخ ها نمی گردد بلکه تنها از قفل ماندن چرخ ها جلوگیری می کند. [ ۱] از همین رو انجمن مهندسان خودرو[ و ۱] در ابتدا عنوان سامانهٔ کنترل لغزش چرخ[ و ۲] را برای آن برگزیده بود. [ ۲] قفل نشدن ترمزها باعث می شود راننده بتواند حتی در حالی که پدال ترمز را تا آخرین حد فشرده است، بدون از دست دادن کنترل خودرو، موانع را با فرمان دادن دور بزند و از محدودهٔ خطر خارج شود. [ ۳]
ایدهٔ اصلی سیستم ترمز ضد قفل در ابتدا با نام سیستم ترمز ضد لغزش [ و ۳] شناخته می شد و نخستین بار در خطوط راه آهن آمریکا توسط شرکت ترمز هوایی وستینگهاوس[ و ۴] مورد استفاده قرار گرفت. همین شرکت بعدها متوجه کاربرد این روش برای هواپیماها — جهت کاهش میزان ساییدگی چرخ ها و در شرایط بدتر ترکیدگی — شد و در اواخر دههٔ ۱۹۴۰ میلادی تقاضای زیادی را در این زمینه دریافت کرد. در اوایل دههٔ ۱۹۵۰ میلادی شرکت دانلوپ ماکسارت[ و ۵] نیز به این بازار پیوست و توانست این فناوری را وارد بازار خودروهای شهری کند. با این وجود باید توجه داشت که هدف به کارگیری این سیستم در خودرو متفاوت بود زیرا در چرخ وسایل نقلیه میزان فشارهای وارده به لاستیک در حالت قفل شدن بسیار کمتر از یک هواپیما است و آنچه در درجهٔ اول اهمیت قرار دارد حفظ کنترل جهت خودرو و پایداری آن است. [ ۴]
دانلوپ ماکسارت توانست در سال ۱۹۶۶ میلادی اصول این فناوری را روی خودروی جنسن اف اف پیاده سازی و روانهٔ بازار کند. اما آنچه امروزه سامانهٔ ای بی اس شناخته می شود در سال ۱۹۷۸ میلادی و پس از از ظهور سامانه های کنترلی الکترونیکی و حسگرهای مغناطیسی توسط رابرت بوش[ و ۶] در همکاری اش با شرکت مرسدس بنز معرفی شد. [ ۵]
سامانهٔ ترمز ای بی اس از سال ۲۰۰۴ به عنوان استاندارد در خودروهای مسافربری اروپا مورد استفاده قرار می گیرد و چگونگی عملکرد آن در مقررات مشخص شده است. [ ۶]
یکی از خطرات رایج هنگام رانندگی با خودروها قفل شدن چرخ های آن ها در زمان ترمزهای شدید یا در سطح جاده های لغزنده است. این امر باعث می شود مسافت ترمز افزایش پیدا کند و میزان اثرگذاری فرمان ( زاویهٔ چرخ های جلویی خودرو ) بر روی تغییر جهت خودرو به شدت کاهش یابد. در شرایط بدتر اگر چرخ های عقبی نیز قفل شوند امکان انحراف کامل وسیلهٔ نقلیه بر اثر ناهمواری ها و شیب سطح جاده وجود خواهد داشت و کنترل وسیلهٔ نقلیه را بسیار سخت خواهد کرد. می توان گفت در هنگام قفل شدن چرخ ها میزان بازدارندگی آن ها از انحراف به طرفین به صفر میل می کند. علت این امر آن است که میزان اصطکاک ایستایی در آستانه حرکت بین زمین و لاستیک خودرو همواره از اصطکاک جنبشی آن بیشتری است. رانندگان با تجربه با درک این موضوع از روش ترمز کردن متناوب برای توقف خودرو استفاده می کنند. سامانهٔ ترمز ضد قفل تلاش دارد اثری مشابه روش ترمز کردن متناوب را به صورت خودکار در هنگام ترمز گرفتن اجرا کند. [ ۷]
عکس ترمز ضد قفلعکس ترمز ضد قفل
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس