جان راسکین

دانشنامه عمومی

جان راسکین ( ۱۸۱۹ فوریه ۸–۱۹۰۰ ژانویه ۲۰ ) منتقد هنر انگلیس در دوران ویکتوریا و نیز حامی هنر، طراح ونقاش، یک متفکر اجتماعی برجسته و نیکوکار بود. او در موضوعات متنوعی مانند زمین شناسی، معماری، اسطوره شناسی، پرنده شناسی، ادبیات، آموزش و پرورش، گیاه شناسی و اقتصاد سیاسی نوشته است. سبک نوشتن او و فرم های ادبی نوشته هایش به همان اندازه متنوع بودند. توصیفات ظریف هنر در نوشته های اولیه اش بعدها جایگزین گفتگویی ساده برای تأثیر بیشتر افکارش شد. او در تمام نوشته های خود بر ارتباط بین طبیعت، هنر و جامعه تأکید کرد. او همچنین طرح و نقاشی های دقیقی از سنگ ها، گیاهان، پرندگان، مناظر، و ساختارها و تزئینات معماری کشیده است.
او در نیمه دوم قرن ۱۹ و تا جنگ جهانی اول بسیار با نفوذ بود. پس از یک دوره کاهش نسبی، شهرت او به طور پیوسته از سال ۱۹۶۰ با انتشار مطالعات علمی متعدد بهبود یافت.
در ابتدا راسکین با توجه ای گسترده در کتاب نقاشان مدرن به دفاع از آثار ویلیام ترنر می پردازد و با بسط استدلال های آن نتیجه می گیرد که نقش هنرمند صداقت در بیان طبیعت است. از دهه ۱۸۵۰ او با نفوذ خود به دفاع از افراد انجمن برادری پیشارافائلی می پردازد. سپس به صورت فزاینده ای بر مسائل اجتماعی و سیاسی تمرکز کرد. راسکین در سال ۱۸۶۹ اولین استاد هنرهای زیبای دانشگاه آکسفورد شد؛ جایی که خودش مدرسه طراحی راسکین را تأسیس کرد. در سال ۱۸۷۱ شروع به نوشتن نامه هایی ماهانه به کارگران بریتانیا کرد. در این دوره از زندگی خود ایدئولوژی جامعه ایده آل خود را توسعه داد. در نتیجه این فعالیت ها مؤسسه سنت جورج تأسیس شد.
وی که در خانواده ای ثروتمند زاده شده بود، پس از مرگ پدرش تمام ثروت او را وقف فعالیت های خیریه، موزه و فعالیت های فرهنگی کرد و خود به نویسندگی اشتغال یافت. تمام آثار وی دارای رنگ و لعاب اخلاقی اند. [ ۱]
معروفترین اثر راسکین کتاب هفت مشعل معماری است که در سال ۱۸۴۸ انتشار یافت. وی در این کتاب سخن از معماری می گوید و معتقد است معماری دارای هفت مشعل به قرار زیر است: حقیقت، ایثار، قدرت، زیبایی، زندگی، خاطره و اطاعت. ازدواج او با افی گری به دلیل باکره بودن افی توسط افی گری باطل شد
او در سن ۸۰ سالگی در حالی درگذشت که آثار وی بر نویسندگان انگلیس غیرقابل کتمان است.
عکس جان راسکینعکس جان راسکینعکس جان راسکینعکس جان راسکینعکس جان راسکینعکس جان راسکین
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

جان راسکین ( به انگلیسی: John Ruskin ) ( زاده ۱۸۱۹ - درگذشت ۱۹۰۰ ) شاعر، فیلسوف، منتقد هنری و نویسنده انگلیسی بود. برداشت او از هنر و معماری بسیار تاثیر پذیرفته از زیبایی شناسی ویکتوریایی و زیبایی شناسی ادواردی است. وی که در خانواده ای ثروتمند زاده شده بود، پس از مرگ پدرش تمام ثروت او را وقف فعالیت های خیریه، موزه و فعالیت های فرهنگی کرد و خود به نویسندگی اشتغال یافت. تمام آثار وی دارای رنگ و لعاب اخلاقی اند. معروفترین اثر راسکین کتاب هفت مشعل معماری است که در سال ۱۸۴۸ انتشار یافت. وی در این کتاب سخن از معماری می گوید و معتقد است معماری دارای هفت مشعل به قرار زیر است: حقیقت، ایثار، قدرت، زیبایی، زندگی، خاطره و اطاعت. در ۸۰ سالگی در حالی درگذشت که تأثیرش بر نویسندگان انگلیس انکار ناپذیر است.
...
[مشاهده متن کامل]

↑ «مرگ "جان راسکین" نویسنده و منتقد معروف انگلیسی». سایت مبلغ.
دکتر سید محسن حبیبی و خانم ملیحه مقصودی. مرمت شهری. چاپ چاپ دوم. انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۸۴.
این یک نوشتار خُرد پیرامون افراد است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
در ویکی انبار پرونده هایی دربارهٔ جان راسکین موجود است.
رده های صفحه: دانش آموختگان دانشگاه کینگز لندن استادان دانشگاه های انگلستان اهالی لندن خیریه درگذشتگان ۱۹۰۰ ( میلادی ) زادگان ۱۸۱۹ ( میلادی ) فیلسوفان اهل انگلستانفیلسوفان قرن ۱۹نویسندگان اهل انگلستان نظریه پردازهای معماری
قس
• جان راسکین، دانشمند و منتقد اجتماعی هنری انگلیس، از معماران نادر جهان متولد 8 فوریه 1818 در لندن  نقش اساسی در تحولات فرهنگی انگلیس.
• گذراندن تحصیلات مقدماتی در خانه خویش سپس راهی دانشگاه آکسفورد
• آثار منتشر شده وی:
1 - نقاشان مدرن ( 1843 ) 2 - هفت مشعل معماری ( 1848 ) 3 - سنگ های ونیز ( 1855 ) 4 - مباحثی در معماری و نقاشی ( 1853 )
5 - تاجگذاری زیتون های وحشی ( 1866 ) ( کتابی در باب اقتصاد سیاسی مسائل اجتماعی ) 6 - به سوی این آخرین ( 1862 )
• راسکین در سال 1889 از مقام تدریس و نویسندگی کناره گیری کرد و در سال 1900 از این جهان رخت بست.
• آثار مکتوب وی: 250 اثر جمع آوری شده توسط دو تن از دوستانش در سال 1912.
نگاهی به اندیشه های راسکین
• اولین اقدام راسکین: نقد و فلسفه هنر ( متأثر از: فلسفه اجتماعی )
• ریشه یابی منشأ افکار راسکین:
1. شناخت دقیق شاهکارهای اروپایی نقاشی و معماری
2. تأثیرات فراوان از تفکر پوژن ( فرهنگ گرا متعصب به سبک گوتیک )
• در تاریخ هر رشته ای که کنکاش کنید بالاخره نامی از راسکین خواهید یافت: او نسبت به سیاست، اقتصاد، هنر، جغرافیا، زمین شناسی و گیاه شناسی و. . . علاقه مند است.
• عقاید راسکین: بررسی تأثیر اصل اقتصادی و اجتماعی بر هنر - گرایش زیاد به طبیعت - خواهان کمترین دخالت در بناهای تاریخی برای اصلاح شهر نیازمند اصلاح فرهنگ شهریم - ایجاد شهرهای کوچک و متراکم شهر قرون وسطایی
• او معتقد است که انقلاب صنعتی، مردم را از فرهنگ مردمی خود دور کرده است و علت این امر را کار مداوم در کارخانجات می داند.
• راسکین متوجه از هم گسیختگی هنر است و اظهار می کند به جای جستجو در هنر باید در وضع اقتصادی و اجتماعی انگلستان و مورد سئوال بردن انقلاب صنعتی آن دوره.
• در حقیقت باید چهارچوب فکری وی را در قالب چهارچوب غالب زمانه یعنی تفکر رمانیستی ( دنبال نظم موجود در طبیعت ) ارزیابی کرد.
• راسکین از تنزل مقام انسان از یک آفرینشگر به یک ماشین تکرار کننده که دیگر فکر نمی کند بسیار اندهگین بود و یکی از دلایل ضدیت عجیب وی با صنعت را می توان در این موضوع جستجو کرد.
• از دیدگاه او هنر وسیله ی ارتقای زندگی روانی مردم - هنر: مانند یک فعالیت اخلاقی - انسانی.
• «گوتیک» ( پذیرش بی چون و چرای قرون وسطی ) : آرمانی ترین شیوه ساختن و خواستار بازخوانی آن و پایه ریزی فرهنگ براساس سبک گوتیک متأثر شده از قرون وسطی
• «لاور» می نویسد: «دنیای مدرن، بیش از حد تصور راسکین مدیون است.
• در زمینه مرمت معماری: در تفکر راسکین توجه به سندیت بنا و سرنوشت آن و عدم دخالت و تغییر در آن و در عین حال تسلیم و سرسپردگی به طبیعت، مهمترین عناصر را تشکیل می دهند.
• انتقادات راسکین بر محصولات صنعتی زمان:
1. نمایش ظاهری استخوان بندی حمال بنا در چیزی غیر از آن چه واقعاً هست.
2. ظریف کاری و پوشاندن سطح خارجی بنا به منظور جلوه دادن آن ها با مواردی چند از آن چه که واقعاً با آن ساخته شده است و چسباندن تزئینات و کنده کاری ها بر روی آن ها.
3. استفاده از تزئینات مختلفی که با ماشین ساخته شده اند.
 نظریات راسکین در باب معماری و شهرسازی
1. ستایش تنوع 2. شهر، نمایش بسیار جذاب تر از منظره 3. شهر مجموعه ای از واحدها نیست 4. علیه تکرار 5. له تنوع 6. له بی تفاوتی
7. الگوی خیابان های قرون وسطایی 8. صاحبان حرفه 9. شهر و اجتماع 10. استقرار 11. ارزش ویژگی 12. گرایش
 حاصل سخن
راسکین با سخنرانی ها و نقدهای خود در زمانی که جامعه صنعتی انگلیس در حال گذر از شیوه سنتی به صنعتی بود.
1. باعث ایجاد مباحث فراوانی در شاخه های هنر و صنعت شد.
2. منشأ اصلی جنبش های مختلف هنری در دهه های بعد
وضعی که جامعه ما پس از چندین دهه از ارائه نظریات راسکین به آن مبتلاست و به شدت نیازمند تجارب سایر جوامع که دوران تحول را سپری کرده اند تا اجتماع ایرانی کمتر آسیب ببیند.
قس
جان راسکین، دشمن سرسخت مرمت بنا
جان راسکین، منقد هنری اهل انگلستان از تاثیرگذارترین افراد بر دانش مرمت و حفاظت می باشد. با وجود راسکین است که واژه مرمت بار منفی پیدا کرده و حفاظت جایگزین آن می شود. او را می توان سردمدار جنبش حفاظت دانست. یکی از مشروط کنندگان تفکر مرمت معماری است و مخالف سرسخت آن بود. در زیر بخشی از اندیشه های او پیرامون نکوهش مرمت می آید.

«ا . . .

بپرس