خط یک متروی بوداپست

دانشنامه عمومی

خط یک متروی بوداپست ( به مجاری: Millenniumi Földalatti Vasút یا Kisföldalatti ) قدیمی ترین خط متروی بوداپست، جزء میراث جهانی یونسکو در مجارستان و دومین متروی قدیمی جهان پس از متروی لندن است. این خط به مناسبت هزارمین سال وطن گیری مجارها در ۳ مه ۱۸۹۶ توسط امپراتور اتریش - مجارستان، فرانتس یوزف افتتاح شد و در آن زمان اولین خط ریلی زیرزمینی در اروپا بود.
عبارت فولدآلاتی[ الف] یا زیرزمینی فقط به خط ۱ اطلاق و به خط های دیگر ( ۲، ۳ و ۴ ) مترو گفته می شود.
یکی از کارهای برجستهٔ توسعهٔ شهری در دهه های آخر قرن نوزدهم طراحی خیایان آندراشی بود که طرح دقیق آن در تابستان ۱۸۷۰ آغاز و در پایان سال بودجهٔ آن توسط پارلمان تصویب شد. مدیریت شهر با برهم زدن ظاهر کلاسیک خیابان بر اثر راه اندازی تراموا مخالف بود و ایدهٔ خط ریلی زیرزمینی با طرح مور بالاژ[ ب] رئیس وقت ادارهٔ تراموای بوداپست به اجرا درآمد. قرارداد ساخت این خط به زیمنس و هالسکه سپرده شد تا برای نمایشگاه بین المللی ۱۸۹۶ بوداپست به مناسبت هزارمین سال ورود مجارها به حوضه پانونی آماده شود. [ ۱]
↑ földallati ↑ ( به مجاری: Balázs Mór )
عکس خط یک متروی بوداپستعکس خط یک متروی بوداپستعکس خط یک متروی بوداپستعکس خط یک متروی بوداپستعکس خط یک متروی بوداپستعکس خط یک متروی بوداپست
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس