رسائل اصولیه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رسائل اصولیة. «رسائل اصولیة» تالیف آیة الله شیخ جعفر سبحانی ، به زبان عربی ، مجموعه مقالاتی است که به هدف تحقیق پاره ای از مسائل اصولی که نقش مهمی در استنباط احکام دارند، تدوین شده است.
این مجموعه، مشتمل بر هشت رساله است.

[ویکی فقه] «رسائل اصولیة» تالیف آیة الله شیخ جعفر سبحانی ، به زبان عربی ، مجموعه مقالاتی است که به هدف تحقیق پاره ای از مسائل اصولی که نقش مهمی در استنباط احکام دارند، تدوین شده است.
این مجموعه، مشتمل بر هشت رساله است.
← نقش عقل در استنباط حکم شرعی
۱. ↑ رسائل اصولیه، جعفر سبحانی ، ص۷.۲. ↑ رسائل اصولیه، جعفر سبحانی ، ص۶۱.۳. ↑ رسائل اصولیه، جعفر سبحانی ، ص۸۷.۴. ↑ رسائل اصولیه، جعفر سبحانی ، ص۱۱۹.۵. ↑ رسائل اصولیه، جعفر سبحانی ، ص۱۴۷.۶. ↑ رسائل اصولیه، جعفر سبحانی ، ص۱۶۹.۷. ↑ رسائل اصولیه، جعفر سبحانی ، ص۱۹۳.۸. ↑ رسائل اصولیه، جعفر سبحانی ، ص۲۳۷.
منبع
نرم افزار جامع اصول الفقه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.رده های این صفحه : آثار آیه الله جعفر سبحانی | کتاب شناسی | کتب اصولی شیعه

[ویکی نور] رسائل اصولیة تألیف آیت الله شیخ جعفر سبحانی، به زبان عربی، مجموعه مقالاتی است که به هدف تحقیق پاره ای از مسائل اصولی که نقش مهمی در استنباط احکام دارند، تدوین شده است.
این مجموعه، مشتمل بر هشت رساله است.
رساله اول: نقش عقل در استنباط حکم شرعی
شیعه امامیه، عقل را در دایره کشف حکم داخل کرده است، اما نه بدین معنی که عقل در همه زمینه ها آزاد است و موجب بی نیازی از شرع می شود. منظور از حجیت عقل، کاشفیت آن است نه مشرعیت آن. عقل، بر حسب معیارهای خاص خویش، یقین پیدا می کند که آنچه درک نموده، حکم الهی است نه اینکه خود به تشریع حکمی اقدام کند.
عقل، در عرصه هایی همچون تحسین و تقبیح، ملازمات عقلی، تنقیح مناط و تخریج مناط کاربرد دارد. در عرصه تحسین و تقبیح، در مواردی که جزو احکام بدیهی عقل عملی است، حکم عقل به نیکویی یا ناپسندی یک عمل، کاشف از حکم شرعی است. احکامی مانند برائت عقلی، اشتغال به تکلیف در ظرف علم اجمالی، مرجحات باب تزاحم و... بر این اساس به دست می آیند. تنقیح مناط؛ یعنی عدم توجه به خصوصیات و اوصافی که عرف، آنها را در موضوع، دخیل نمی بیند که گاهی از آن، تعبیر به الغاء خصوصیت یا مناسبت حکم و موضوع می شود. حکم عقل، در باب ملازمات، در جایی است که عقل، ملازمه بین دو وجوب یا دو حرمت را که یکی در شرع وارد نشده، می یابد که ملازمه بین نهی از عبادت و فساد آن، از این جمله است. در این میان، تخریج مناط، در نظام اصول فقه شیعه ممنوع است، اما در فقه اهل سنت جایز است.

پیشنهاد کاربران

بپرس