زری خوشکام

پیشنهاد کاربران

زری خوشکام یا زهرا حاتمی ( زادهٔ :۱۳۲۶ خورشیدی در تهران ) ، بازیگر زن سینما و تلویزیون در سالهای قبل از انقلاب، همسر علی حاتمی کارگردان برجسته سینما و مادر لیلا حاتمی بازیگر و ستاره کنونی سینمای ایران است.
...
[مشاهده متن کامل]

عمدهٔ فعالیتهای سینمایی او به دو سال آغازین فعالیتش در سینما یعنی سالهای ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ باز می گردد. در این سالها وی گرچه در فیلمهای هنری و مطرحی همچون آدمک ( ساخته خسرو هریتاش ) و تپلی ( ساخته رضا میرلوحی ) و خواستگار ( ساخته علی حاتمی ) ایفای نقش کرد، اما در مجموع با توجه به شرایط سینمای ایران در آن روزها و اشاعهٔ سکس و خشونت در آن، معرّف کاراکتری خاص بود. این کاراکتر او پس از ازدواجش با علی حاتمی دگرگون شد و از آن پس حضور او در سینما کمرنگ گردید. در سالهای بعد از انقلاب نیز، وی با نام زهرا حاتمی تنها در معدود فیلمها و سریالهایی حاضر شد که به نوعی با همسر و خانواده اش در ارتباط بودند. او هم اکنون ساکن تهران است و امور مربوط به آثار همسر مرحومش را به دقت پی گیری می کند.
محتویات [نمایش]
سالهای نخست زندگی [ویرایش]
زری خوشکام در سال ۱۳۲۶ در شهر تهران متولد شد. تحصیلات خود را تا سطح دیپلم در همین شهر ادامه داد. اشتیاق و علاقهٔ او نسبت به کارهای هنری نخست پای او را به هنر رقص ( هنر ششم از هنرهای هفتگانه جهان ) باز کرد و در این راستا وی یک دوره آموزشی رقص باله را در سازمان ملی باله ایران گذرانید و پس از آن در سال ۱۳۵۰ و در حالیکه تنها ۲۴ سال داشت، جذب سینما گردید. شروع فعالیت سینمایی وی با فیلم «کلبه ای آن سوی رودخانه» ( به کارگردانی و فیلمبرداری احمد شیرازی ) و تهیه کنندگی محمدعلی جعفری در فرودین فیلم بود. در این فیلم که در سال ۱۳۵۰ ساخته و اکران شد، زری نقش دختری به نام فرانک را ایفا می کرد که پس از جدایی از پسر محبوبش، بیژن، توسط یک رانندهٔ کامیون به نام «حسین گابی» به زندگی باز گردانده می شد. نقش مردهای مقابل او را در این فیلم ناصر ملک مطیعی و همایون بهادران ایفا می کردند. شرکت وی در این فیلم و درخشش او که با صحنه های خاص موجود در این فیلم هم بی ارتباط نبود، توجه بسیاری از سینماگران ایرانی را به سمت او جلب نمود. در واقع استعداد قابل توجه او در بازیگری ( که سبب شد بعدها منتقدینی چون علیرضا نوری زاده او را از با استعدادترین بازیگران زن سینمای ایران بخوانند ) ، در کنار زیبایی خیره کننده و همینطور بی پرواییش در پذیرش نقش های برهنگی و سکسی با توجه به شرایط آن روز سینمای ایران، انبوه پیشنهادها را برای بازی در فیلمهای فارسی را به جانب او روان کرد و بدین ترتیب او در همان نخستین سالهای فعالیتش در سینمای ایران علاوه بر شرکت در تعداد زیادی فیلم، موفق شد که بازی در برابر اغلب ستارگان مرد و جوان اول های فیلمفارسی را تجربه کند. بدین ترتیب جدای از اولین تجربه اش در بازی در مقابل ناصر ملک مطیعی، بازی در کنار محمدعلی فردین و ایرج رستمی در فیلم مرد هزارلبخند ( ساخته سیامک یاسمی ، ۱۳۵۰ ) ، بازی در برابر بهروز وثوقی و بهمن مفید در فیلم رشید ( ساخته پرویز نوری ، ۱۳۵۰ ) ، بازی در برابر سعید راد و محمدعلی جعفری در فیلم الکلی ( ساخته محمدعلی جعفری ، ۱۳۵۰ ) ، بازی در برابر ایرج قادری در فیلم توبه ( ساخته اسمعیل پورسعید ، ۱۳۵۱ ) و بازی در کنار پرویز صیاد در فیلم خواستگار ( ساخته علی حاتمی ، ۱۳۵۱ ) ، نمونه هایی از فعالیتهای او به عنوان بازیگر دربرابر هنرپیشه های درجه یک سینمای ایران در آن روزگاراست. وی در این سالها همچنین در فیلمهای هنری و قابل توجهی نظیر آدمک ( ساخته خسرو هریتاش ، ۱۳۵۰ ) و تپلی ( ساخته رضا میرلوحی، ۱۳۵۱ که بر اساس رمان موش ها و آدم ها، نوشته جان اشتاینبک ساخته شد ) نیز ظاهر گردید.
ازدواج با علی حاتمی [ویرایش]
در آبان ماه ۱۳۵۰ خبری عجیب محافل سینمایی ایران را تکان داد و آن خبر، خبر ِ ازدواج علی حاتمی ( عباسعلی حاتمی ) جوان ترین و کم سن و سال ترین کارگردان و سناریست سینمای فارسی که در آن روزها با ساختن اولین فیلمهای ریتمیک و موزیکال سینمای ایران، یعنی حسن کچل و باباشمل راهی تازه در سینمای ایران گشوده بود، با «زری خوشکام» ستاره یی که خیلی زود در سینما درخشید ودر فیلمهای متعددی شرکت جست، بود. خبری که نخست به صورت شایعه مطرح گردید اما صحت آن خیلی زود آشکار گردید. پس از این ازدواج برای مدتی حدود سه ماه رسانه ها خبر موثقی از زری خوشکام و علی حاتمی نداشتند تا اینکه سه ماه بعد و در بهمن ماه ۱۳۵۰ علی حاتمی طی مصاحبه ای با اطلاعات هفتگی ( شماره ۱۵۷۲ ) خبر ازدواج خویش با زری خوشکام را تأیید نمود. حاتمی در این گفتگوی تلفنی به خبرنگار اطلاعات هفتگی گفت :
«سکوت سه ماهه من بخاطر ازدواج با زری است که از این پس در کارهایم شریک خواهد بود . بزودی کارم را شروع می کنم و کارهای جدیدم از این پس از فرم فانتزی بیرون خواهد بود . و سناریوهائی را که نوشته ام بر روال تازه می باشد که باز در سینمای فارسی کار تازه ای خواهد بود. . . »
وی همچنین تلویحاً از تغییر رویهٔ زری خوشکام و دوری او از نقشهایی شبیه نقشهای گذشته اش خبر داد و گفت : «. . . در فیلم های جدیدم «زری» نقش ستاره زن را به عهده خواهد داشت و کاراکتر او از این پس با گذشته اش فرق می کند . تهیه فیلم جدیدم که «خواستگار» نام دارد، از چند روز پیش شروع کرده ام . نیمی از سرمایه این فیلم به عهده من است و زری هم نقش اول آنرا به عهده دارد . . . »
گرچه ازدواج کارگردانهای سینمای ایران با زنان هنرپیشه از جمله ستاره های سکسی سینما بی سابقه نبود، اما ازدواج علی حاتمی با زری خوشکام با توجه به ماهیت کارهای قبلی این دو به شایعات متعددی دامن زده بود که حاتمی سعی کرد تا در این مصاحبه به رفع این شایعات و روشن ساختن موضوعات مربوط به ازدواج خود با زری خوشکام بپردازد.
حاتمی از جمله در مورد این شایعه که گفته می شد یکی از تهیه کنندگان سینما از او خواسته است تا به اتفاق همسرش در فیلمی شرکت جوید و ایفای نقش کند، گفت :
. . .

بپرس