ستاد تبلیغات جنگ

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگنامه نهادهای انقلاب اسلامی است
با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، هیچ سازمانی در مملکت آمادگی اداره ی خبری و تبلیغاتی جنگ را نداشت، در حالی که یکی از ضرورت های جنگ، اطلاع رسانی مناسب درباره ی آن و نیز اتفاقات پیرامون آن بود. در آن مقطع، منسجم ترین سازمان خبری در کشور، خبرگزاری «پارس» بود؛ لذا این خبرگزاری در این زمینه پیش قدم شد و دکتر کمال خرازی که سرپرستی خبرگزاری پارس را ـ که بعدها به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر نام داد ـ عهده دار بود، از چند نفر از فعالان فرهنگی دعوت کرد تا در این زمینه به فعالیت بپردازند. ابتدا دفتری با عنوان اتاق جنگ در خبرگزاری پارس تأسیس شد. هدف از تأسیس این دفتر، پوشش اخبار جبهه و جنگ بود.
تأسیس اتاق جنگ، اولین قدم در ایجاد ستاد تبلیغات جنگ بود. متعاقب آن در خبرگزاری شیفت بندی شد، به این صورت که خانم ها و آقایانی که در خبرگزاری فعالیت می کردند و با علاقه داوطلب این کار شده بودند، به صورت نوبتی و ۲۴ ساعته به فعالیت های خود در زمینه ی پوشش دادن به اخبار جنگ بپردازند.
به لحاظ حضور دائمی نیروهای رده بالای خبرگزاری در اتاق اخبار جنگ، مقرر شد که در اخبار نیمه شب رادیو و هفت بامداد همیشه اخبار تازه ی جنگ پخش شود. این موضوعی بود که واحد مرکزی خبر نمی توانست از عهده ی آن برآید؛ چرا که واحد مرکزی رادیو و تلویزیون به صورت کاملاً اداری اداره می شد. از طرف دیگر اخبار جنگ، اخبار مهمی بود و اگر اشتباه می شد، در روحیه ی رزمندگان در جبهه ها تأثیر منفی می گذاشت.
علی رغم این مشکلات، روند مزبور ادامه یافت. تشکیل اتاق اخبار جنگ و عملکرد آن در مدت کوتاهی موجب شد خبرگزاری اعتبار لازم در این زمینه را کسب کند. روش کار در این اتاق به این صورت بود که از ۵ تا ۶:۳۰ صبح با مسئولان در جبهه های مختلف تماس گرفته می شد تا اخبار جنگ از آنان اخذ گردد.
علاوه بر آن با فرمانداران مناطق جنگی، فرمانده سپاه، ارتش، شهرداری و حتی با بیمارستان های مناطق جنگی نیز تماس گرفته می شد تا اخبار جمع آوری شود. اخبار پس از طبقه بندی، جهت پخش به رادیو و تلویزیون مخابره می شد. پخش این اخبار در ساعت ۷ صبح آغاز می شد و این کار ۱۰ تا ۱۱ شب هم تکرار می شد.
برای سهولت خبرگیری علاوه بر تهران در اغلب شهرستان ها نیز دفاتر اخبار جنگ تأسیس گردید. سرعت عمل این دفتر، باعث جلب اعتماد منابع دیگر خبری شد چون وقتی که منابع خبری در شهرستان ها می دیدند که ساعت ۵ صبح با آنها تماس گرفته می شد و خبر ساعت ۷ پخش می شود، به توانایی خبرگزاری اعتماد کردند. (ستاد تبلیغات…، ۸)
این در حالی بود که بر اساس حکم صریح امام، تبلیغات و اطلاع رسانی جنگ به شورای عالی دفاع واگذار شده بود. (صحیفه ی امام، ج۱۳، ۲۶۳ـ۲۶۴)

پیشنهاد کاربران

بپرس